Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Lantmäteri Karta, ViewRanger
- Trådstartare FDWCARL
- Start datum
Tyvärr Thure, det är ytterst begränsat. Det jag hittar är visa position och mäta sträcka genom att peka på två punkter på kartan). Man kan också lägga till och ta bort punkter på kartan. Sedan dyker det upp ett antal symboler längst ner på skärmen när man mäter sträcka Där kan man få position och höjd på platsen man pekar på samt rita en triangel och få ytan. Det går inte att lägga till en rutt eller att starta tracking om jag fattat det rätt. Man kan välja att navigera när man är online men då hamnar man på Google Map och får anvisningar för bilkörning. Kanske kommer nya versioner med mer innehåll eftersom det finns ett antal oanvända symboler. (Som det verkar handlar dom mest om topografi och lutningar.)
Senast ändrad:
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Så här står det på Google play om appen MinKarta:
"Offlinekartor, möjlighet att välja ett område av kartan i förväg och ladda ner till enheten så kartan fungerar även utan mobiltäckning. För att spara utrymme på enheten kommer inte alla zoomnivåer att laddas ner.
Nya inställningar under Inställningar/Kartinställningar
- Slå på och av om kartan ska gå att rotera eller luta
- Slå på och av om GPS-position ska visas i kartan. Att slå av detta kan förbättra batteritiden."
"
På bilden ovan funkar det med position men nu är jag online framför frukostgröten.
Thure
"Offlinekartor, möjlighet att välja ett område av kartan i förväg och ladda ner till enheten så kartan fungerar även utan mobiltäckning. För att spara utrymme på enheten kommer inte alla zoomnivåer att laddas ner.
Nya inställningar under Inställningar/Kartinställningar
- Slå på och av om kartan ska gå att rotera eller luta
- Slå på och av om GPS-position ska visas i kartan. Att slå av detta kan förbättra batteritiden."
"
På bilden ovan funkar det med position men nu är jag online framför frukostgröten.
Thure
Senast ändrad:
Jag använder Fjällkartan (på iOS), och är helt nöjd med att kunna se var jag är. Men ibland skulle jag vilja lägga in en punkt med en bra tältplats, vacker utsikt, "här står tältet" eller helt enkelt för att kunna se var jag har varit. Har någon tips om en app som gör det så enkelt som möjligt?
Det finns i Topo GPSJag använder Fjällkartan (på iOS), och är helt nöjd med att kunna se var jag är. Men ibland skulle jag vilja lägga in en punkt med en bra tältplats, vacker utsikt, "här står tältet" eller helt enkelt för att kunna se var jag har varit. Har någon tips om en app som gör det så enkelt som möjligt?
Det finns i Topo GPS
Tack. Jag får träna lite mer på att lägga in "points of interest" tydligen, men jag är på väg.
Det går bra att vara offline. Detta är på baksidan hemma, utan wifi och utan mobildata på, har flygplansläge.Vad kan man använda offlinekartan till? Dvs syns positionen på kartan? Kan man göra rutter? Se färdspår?
Thure
Med det är Open Street Map inte Min Karta på bilden.Det går bra att vara offline. Detta är på baksidan hemma, utan wifi och utan mobildata på, har flygplansläge.
Visa bilaga 36969
Thure
Det går bra att vara offline. Detta är på baksidan hemma, utan wifi och utan mobildata på, har flygplansläge.
Visa bilaga 36969
Inte ett bra flygplansläge om du får detta default, för både GPS och NFC är ju påslaget och det bör de inte vara i flygplansläge. Jag tror iofs inte något flygplan störtar pga att du har GPS och NFC påslaget men flygplansläge bör slå av alla radio-sändare och mottagare - dvs även GPS och NFC som tar emot radiosignaler.
Däremot kan du välja flygplansläge och sedan aktivera GPS för att få position. Vill du spara lite batteri ytterligare bör du slå av NFC också.
/Patrik
Hmmm, jag testade bara. Om jag skulle vara ute i busken skulle jag ta min position, spara den som ett bokmärke, alt göra en kort rutt för att få ett spår, och sedan stänga av VR.Inte ett bra flygplansläge om du får detta default, för både GPS och NFC är ju påslaget och det bör de inte vara i flygplansläge. Jag tror iofs inte något flygplan störtar pga att du har GPS och NFC påslaget men flygplansläge bör slå av alla radio-sändare och mottagare - dvs även GPS och NFC som tar emot radiosignaler.
Däremot kan du välja flygplansläge och sedan aktivera GPS för att få position. Vill du spara lite batteri ytterligare bör du slå av NFC också.
/Patrik
Ute stör jag ingen. VR är en kanonapp, som kompletterar papperskartorna väl.
Jag gör det mesta i datorversionen, och sedan har man den i mobilen...synkar innan man går in i flygplansläge.
I Muddus nationalpark gjorde jag en rutt för att hitta tillbaks till tältet OM det skulle vara kolsvart när jag skulle tillbaks till tältet. Nu behövde jag inte det, utan såg väl ändå.
NFC...ja, jag testade bara...
Bara håll ned fingret en stund på kartan, så,dyker en prick upp - utan att släppa föytta pricken dit den ska vara och släpp. Fyll i informationen, klart.Tack. Jag får träna lite mer på att lägga in "points of interest" tydligen, men jag är på väg.
clindh
Forumvärd
FYI: det finns en liknande frågeställning i denna tråd https://www.utsidan.se/forum/threads/slutet-foer-viewranger.92315/
Jag själv använder Guru Maps, den kostar en del att köpa/använda men tycker det är värt. Väldigt bra att ha ett större urval kartmaterial, t.ex flygbilder från flera olika leverantörer.
Jag själv använder Guru Maps, den kostar en del att köpa/använda men tycker det är värt. Väldigt bra att ha ett större urval kartmaterial, t.ex flygbilder från flera olika leverantörer.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg