Lågintensiv träning.

I söndags sprang jag i värmen. För att inte bli överhettad bestämde jag mig för att inte låta pulsen stiga högre än till 140 BPM. Dessutom hade jag vatten med mig som jag drack och hällde på mig.
Planen fungerade bra. Jag började gå när pulsen nådde 140 BPM, och började springa igen när den nått ett lägre värde. Så höll jag på.
Vattnet fyllde jag på på ett ställe, så jag hade alltid vatten.
Allt fungerade över förväntan, troligen tack vare min pulsgräns och att jag hade vatten.
Sammanfattning:
- 24 km
- 3h 30min
- 2,4 liter vatten
- Snittpuls 128 BPM

Lågintensivt.

I söndags sprang jag i värmen. För att inte bli överhettad bestämde jag mig för att inte låta pulsen stiga högre än till 140 BPM. Dessutom hade jag vatten med mig som jag drack och hällde på mig.
Planen fungerade bra. Jag började gå när pulsen nådde 140 BPM, och började springa igen när den nått ett lägre värde. Så höll jag på.
Vattnet fyllde jag på på ett ställe, så jag hade alltid vatten.
Allt fungerade över förväntan, troligen tack vare min pulsgräns och att jag hade vatten.
Sammanfattning:
- 24 km
- 3h 30min
- 2,4 liter vatten
- Snittpuls 128 BPM

Lågintensivt.
Jag antar att du var rejält svettig även om det var lågintensivt?

Dagens lågintensiva träning för min del blev drygt 1 mils cykling och 1 mils gång i obanad skogsterräng. Sistnämnda var mycket svettigt. ( Mygg var det också 😂 )

"Problemet" med lågintensiv träning är ju att det tar tid. Har svårt att kunna göra det i vardagen. Vanlig och regelbunden styrketräning under hela året är det som gett mest för hur jag mått under vandringarna.

"Problemet" med lågintensiv träning är ju att det tar tid. Har svårt att kunna göra det i vardagen. Vanlig och regelbunden styrketräning under hela året är det som gett mest för hur jag mått under vandringarna.
Problemet med styrketräning är att det är tråkigt. Nu fungerade lågintensivträning alldeles utmärk till att bestiga Kebnekaise. Dock var det väldigt varmt, men det kan man inte träna mot. Då gäller bara väldigt mycke vätska och salter.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Problemet med styrketräning är att det är tråkigt. Nu fungerade lågintensivträning alldeles utmärk till att bestiga Kebnekaise. Dock var det väldigt varmt, men det kan man inte träna mot. Då gäller bara väldigt mycke vätska och salter.
Min erfarenhet är dock att kroppen kan anpassa sig till värme om den får tillräckligt med tid på sig. Inte så att man blir helt okänslig mot värme, men man kan avsevärt höja sin toleransnivå. T ex människor som bor i varmare klimat tycker inte samma temperaturer är för varmt som genomsnittssvensken. När jag bodde i Indien satt jag en dag och pratade med tre män om värme. Jag nämnde att i Sverige finns det folk som tycker att 25°C är outhärdligt varmt. När jag hade sagt det blev det alldeles tyst en stund. De tre indierna såg alldeles perplexa ut. Sedan tog den ene till orda och sa: "Men i Indien är 25°C en mycket behaglig temperatur ".

Min erfarenhet är dock att kroppen kan anpassa sig till värme om den får tillräckligt med tid på sig. Inte så att man blir helt okänslig mot värme, men man kan avsevärt höja sin toleransnivå. T ex människor som bor i varmare klimat tycker inte samma temperaturer är för varmt som genomsnittssvensken. När jag bodde i Indien satt jag en dag och pratade med tre män om värme. Jag nämnde att i Sverige finns det folk som tycker att 25°C är outhärdligt varmt. När jag hade sagt det blev det alldeles tyst en stund. De tre indierna såg alldeles perplexa ut. Sedan tog den ene till orda och sa: "Men i Indien är 25°C en mycket behaglig temperatur ".
Nu är jag varm av mig så allt över 15 grader är varmt. Och en kompis från Nigera sade att han höll på att frysa ihjäl (inte bokstavligt) när han flyttade till Sverige.

Första gången som jag har ett träningspass med 100 % i Zon 1 eller ännu lägre puls.
71 % av tiden, dvs 55 minuter hade jag en puls under 100 bpm. Jag hade 96 bpm i medelpuls. Gick 5,6 km med 12,5 kg i ryggsäcken.

1754417684493.png

Antar att kondisen är ok...

1754417915294.png

Det har varit segt att komma igång med vandrandet efter Kebnekaise, men jag kämpar på. Jaja, snart är det dax för skidskosäsongen.

Tränat många år med LSD (Long slowly distance) som det kallades på -70 talet intensitet räcker ju bra för att träna för vandring.
Ska man dock öka kondition krävs intervall träning nu med sk dubbel tröskel träning och anv av laktosmätare.
Ska man anv pulsmätare är det viktigt att justera för din maxpuls för att hamna i rätt "Zon".
Problemet när man blir äldre är att maxpulsen sjunker men då får man ta rast i tex backar tills man börjar frysa och gå igen till du känner det jobbigt,har man bra återhämtning tar sträckan bara lite längre tid.
Värm upp med långsamt tempo och växla med intervall och en kort tid med nedvarvning.
Om man ej testar intervall träning så vet du aldrig hur bra kondition du kan få på kort tid,jag behöver bara några veckor kanske10 pass med ryggsäck i kuperad terräng likt eljusbana för att nå bra form för en tur pga många år med hård träning innan kroppen vuxit klart,ett tips är att gå den backiga delen flera gånger dvs vända när det blir plant.
Viktigaste är att träna lite varje dag tex gå i trappor ev inne i huset,gå på stegar vid underhåll ger både bot mot höjdskräck och benstyrka.
Lägger man av helt i perioder kan de bli mkt svår att komma igång med träning igen.

Tränat många år med LSD (Long slowly distance) som det kallades på -70 talet intensitet räcker ju bra för att träna för vandring.
Ska man dock öka kondition krävs intervall träning nu med sk dubbel tröskel träning och anv av laktosmätare.
Ska man anv pulsmätare är det viktigt att justera för din maxpuls för att hamna i rätt "Zon".
Problemet när man blir äldre är att maxpulsen sjunker men då får man ta rast i tex backar tills man börjar frysa och gå igen till du känner det jobbigt,har man bra återhämtning tar sträckan bara lite längre tid.
Värm upp med långsamt tempo och växla med intervall och en kort tid med nedvarvning.
Om man ej testar intervall träning så vet du aldrig hur bra kondition du kan få på kort tid,jag behöver bara några veckor kanske10 pass med ryggsäck i kuperad terräng likt eljusbana för att nå bra form för en tur pga många år med hård träning innan kroppen vuxit klart,ett tips är att gå den backiga delen flera gånger dvs vända när det blir plant.
Viktigaste är att träna lite varje dag tex gå i trappor ev inne i huset,gå på stegar vid underhåll ger både bot mot höjdskräck och benstyrka.
Lägger man av helt i perioder kan de bli mkt svår att komma igång med träning igen.
Det var ett inlägg med olika saker, och väldigt många bra saker.
Jag kokar ned det till att:
1. Det är bra att röra på sig varje dag. Det behöver dock inte vara superjobbigt varje dag.
2. Lugna pass bygger uthållighet, och kör man intervaller blir man starkare och nabbare.
3. Med en pulsmätare kan man träna i rätt pulszon, vare sig det är uthållighet (lägre puls) eller mer högintensivt (högre puls).

Som utbildad personlig tränare, samt ha tränat och tävlat sedan 1979 , känner jag väl till olika träningsformer. Med nästan 25 Lidingölopp i bagaget (ska sluta med LL efter 25 genomförda) så kan jag sammanfatta det magiska till några få saker, som man kanske inte ska ta i denna tråd om lågintensiv träning, utan i någon annan tråd.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips