Lågintensiv träning.

I söndags sprang jag i värmen. För att inte bli överhettad bestämde jag mig för att inte låta pulsen stiga högre än till 140 BPM. Dessutom hade jag vatten med mig som jag drack och hällde på mig.
Planen fungerade bra. Jag började gå när pulsen nådde 140 BPM, och började springa igen när den nått ett lägre värde. Så höll jag på.
Vattnet fyllde jag på på ett ställe, så jag hade alltid vatten.
Allt fungerade över förväntan, troligen tack vare min pulsgräns och att jag hade vatten.
Sammanfattning:
- 24 km
- 3h 30min
- 2,4 liter vatten
- Snittpuls 128 BPM

Lågintensivt.

I söndags sprang jag i värmen. För att inte bli överhettad bestämde jag mig för att inte låta pulsen stiga högre än till 140 BPM. Dessutom hade jag vatten med mig som jag drack och hällde på mig.
Planen fungerade bra. Jag började gå när pulsen nådde 140 BPM, och började springa igen när den nått ett lägre värde. Så höll jag på.
Vattnet fyllde jag på på ett ställe, så jag hade alltid vatten.
Allt fungerade över förväntan, troligen tack vare min pulsgräns och att jag hade vatten.
Sammanfattning:
- 24 km
- 3h 30min
- 2,4 liter vatten
- Snittpuls 128 BPM

Lågintensivt.
Jag antar att du var rejält svettig även om det var lågintensivt?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Dagens lågintensiva träning för min del blev drygt 1 mils cykling och 1 mils gång i obanad skogsterräng. Sistnämnda var mycket svettigt. ( Mygg var det också 😂 )

"Problemet" med lågintensiv träning är ju att det tar tid. Har svårt att kunna göra det i vardagen. Vanlig och regelbunden styrketräning under hela året är det som gett mest för hur jag mått under vandringarna.

"Problemet" med lågintensiv träning är ju att det tar tid. Har svårt att kunna göra det i vardagen. Vanlig och regelbunden styrketräning under hela året är det som gett mest för hur jag mått under vandringarna.
Problemet med styrketräning är att det är tråkigt. Nu fungerade lågintensivträning alldeles utmärk till att bestiga Kebnekaise. Dock var det väldigt varmt, men det kan man inte träna mot. Då gäller bara väldigt mycke vätska och salter.

Problemet med styrketräning är att det är tråkigt. Nu fungerade lågintensivträning alldeles utmärk till att bestiga Kebnekaise. Dock var det väldigt varmt, men det kan man inte träna mot. Då gäller bara väldigt mycke vätska och salter.
Min erfarenhet är dock att kroppen kan anpassa sig till värme om den får tillräckligt med tid på sig. Inte så att man blir helt okänslig mot värme, men man kan avsevärt höja sin toleransnivå. T ex människor som bor i varmare klimat tycker inte samma temperaturer är för varmt som genomsnittssvensken. När jag bodde i Indien satt jag en dag och pratade med tre män om värme. Jag nämnde att i Sverige finns det folk som tycker att 25°C är outhärdligt varmt. När jag hade sagt det blev det alldeles tyst en stund. De tre indierna såg alldeles perplexa ut. Sedan tog den ene till orda och sa: "Men i Indien är 25°C en mycket behaglig temperatur ".

Min erfarenhet är dock att kroppen kan anpassa sig till värme om den får tillräckligt med tid på sig. Inte så att man blir helt okänslig mot värme, men man kan avsevärt höja sin toleransnivå. T ex människor som bor i varmare klimat tycker inte samma temperaturer är för varmt som genomsnittssvensken. När jag bodde i Indien satt jag en dag och pratade med tre män om värme. Jag nämnde att i Sverige finns det folk som tycker att 25°C är outhärdligt varmt. När jag hade sagt det blev det alldeles tyst en stund. De tre indierna såg alldeles perplexa ut. Sedan tog den ene till orda och sa: "Men i Indien är 25°C en mycket behaglig temperatur ".
Nu är jag varm av mig så allt över 15 grader är varmt. Och en kompis från Nigera sade att han höll på att frysa ihjäl (inte bokstavligt) när han flyttade till Sverige.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips