Lågintensiv träning.

Sammanfattning
*All rörelse ger kondition
*Hur länge påverkar
*Hur hög intensitet påverkar
*Ju mer specifika mål man har dessto mer måste man planera.
*Träning på elitnivå kräver mycket planering
*Pulsmätning är mest jobbigt för 99% av alla som tränar inte minst för att folk påstår att man måste träna på ett visst sätt för resultat. Det mest intressanta ör vilopuls då den kan förvarna om problem.
*För vandring räcker konditionsträning från de flesta aktiviteterna så länge musklerna hinner vänja sig ett tag innan. Översättning: Gå med packning.
Trevligare uttryckt ta en sväng i skogen året runt och inte bara under en hektiskt vecka där det ska pressas distans.
*Ha kul

Det var ett inlägg med olika saker, och väldigt många bra saker.
Jag kokar ned det till att:
1. Det är bra att röra på sig varje dag. Det behöver dock inte vara superjobbigt varje dag.
2. Lugna pass bygger uthållighet, och kör man intervaller blir man starkare och nabbare.
3. Med en pulsmätare kan man träna i rätt pulszon, vare sig det är uthållighet (lägre puls) eller mer högintensivt (högre puls).

Som utbildad personlig tränare, samt ha tränat och tävlat sedan 1979 , känner jag väl till olika träningsformer. Med nästan 25 Lidingölopp i bagaget (ska sluta med LL efter 25 genomförda) så kan jag sammanfatta det magiska till några få saker, som man kanske inte ska ta i denna tråd om lågintensiv träning, utan i någon annan tråd.
Och för att lägga till det jag tror att du skriver mellan raderna...

För att det ska vara någon riktig vits att träna med pulsmätare, så behöver man veta sin maxpuls. Så ansträngningen kan sättas i relation till "vad motorn kan prestera".
Annars, enklare sätt att mäta ansträngning typ Borg- eller RPE-skala, de skattningarna är väl också till stor hjälp även om de inte blir lika exakta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips