Tunn sval keps?

Min gamla keps för löpning och annan höginstensiv träning är på väg att ge upp och gå i pension efter lång och trogen tjänst.
Jag säker ersättare och vill att den uppfyller följande: inte varm alls, tvärtom sval då jag svettas ganska mycket när det är varmt ute. Den får gärna därför samla svetten i pannan så den inte rinner ner i ögonen. Skärmen ska ge skugga i solsken och rengskydd för glasögonen vid nederbörd. Tanken att använda den är vår, sommar och höst.
Om den råkar var lätt och att man kan böja skärmen (utan bestående deformation) så man kan ha den i fickan så är det bonus men inte skall-krav.

Någon som kan tipsa om sökord eller ännu hellre modeller?

/Patrik

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Kan den här vara ett alternativ? Jag har själv en svart som sitter mycket bra. Även en beige från Forclaz som är sval även när solen ligger på (liknande den på länken nedan men är osäker på om de går att köpa i Sverige längre?):

Senast ändrad:

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival
"Äventyrspasset" ger tillgång till aktiviteter, clinics och föredrag över hela festivalområdet. Som Utsidan Plus-medlem får du passet gratis!
Att det finns cykelkepsar nuförtiden. Jag trodde alla cyklar med hjälm numera - lite för små skärmar för min smak på klassiska cykelkepsar, båda för skydd mot regn och sol.

/Patrik
Här t ex finns en som enligt beskrivningen verkar motsvara dina behov:

Jag har en tunn keps i coolmax. Det funkar. Blir inte överdrivet svettig om det är varmt. Kan inte rekommendera någon då min följde med cykeln. Men det går säkert att hitta andra.

Buff har några modeller, tyvärr tycker jag att deras l/xl ändå är väl små på min 61-62 cms vattenmelon.

Den här shopen på etsy har jag beställt ett par kepsar ifrån och har varit mycket nöjd med dem

Det är möjligen inte en solskärm du är ute efter? Alltså en "keps" utan tyg på huvudet/håret. Luftigare än så blir det ju inte, men svetten stoppas av bandet. och man kan kombinera skärmen med en vanlig mössa när det är kallt.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.