Lågintensiv träning.

Promenad i 1 timme och tjugo minuter, trädgårdsarbete och slag- och sparkträning, ja det blev en bra dag. :)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det här med lågintesiv träning.
En sak som fungerar bra för mig när jag vill komma igång, eller öka tid/distans, är att ta det lugnt.
Det är rätt najs att känna att man inte är helt slut efter ett pass, utan kan göra det igen efter två dagar.
Det är rätt sällan som jag maxar på ett pass...kan inte minnas när jag gjorde det senast. Max blir istället när tiden/distansen blir väldigt lång, och den totala ansträngningen blir stor, dvs både tid och distans...då pratar vi uthållighet.
På min promenadrunda som är 7 km har jag fått ned min medelpuls och så har jag blivit snabbare. Jag promenerar medvetet och aktivt.
Har sprungit rundan också, även om det var ett tag sedan.

Lite sugen på att göra något idag...kom hem från Gotland i natt och tittar nu på Tour dé France och Unmapping Sweden. Lagom slappt...

Jag tror det blir en lugn löprunda strax.

Blev löpning där fokus var på att inte få högre puls än 140. Efter 4 km var jag varm och hade dåligt fokus, så jag avbröt där, gick till en mack och köpte en glass och dricka...gick sedan hem. Lågintensivt, där jag verkligen fick sänka tempot så snart det var en nivåskillnad. Pulsen drar iväg direkt om det är en liten backe och jag håller tempot, och tvärtom så sjunker den som en gråsten så snart det går utför.

1752437330242.png

1752437394014.png

Det bästa med detta korta pass var att det blev av.

Målet år 2028, som senast år 2032, är 110 km och 4,5 km/h...samt 8200 höjdmeter. Utmaningen finns här. Jag har ingen brådska, utan ska nöta höjdmeter i Hammarbybacken i Stockholm...och den träningen har påbörjats. Nu blir det träning i backen, planeras genomföras en gång i veckan.

Backträningen ska vara genomföras och jag har nytta av cykelträningen har jag märkt. Blir kul att se vad som händer med puls och uthållighet fram till oktober då jag ska vara med på OMM. Ska öka dosen långsamt nu, så den toppar på OMM.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips