Lågbudgettält?

Man kan ju tänka på att de största tälten kräver sitt av marken där man ska campa också. Dvs. att hitta en tillräckligt stor plan yta. Tror inte att du blir missnöjd med Hilleberg. Jag köpte just mitt andra.
 
Skoda eller Volvo?

Hej Danisko och övriga!
Nu har jag sökt bland annonser, läst olika forumtrådar, läst in mej på nästan hela marknaden, annonserat själv under köpes, m.m... och till slut lyckats bestämma mej för ett Bergans kompakt light 4!. Nordpols Fagerfjell 4 lockade eftersom priset är så bra, och det var toppen att få läsa Daniskos erfarenheter om det. Tack!

Det som slutligen avgjorde saken för mej var vikten - ca 3,5 kg för Berganstältet, nästan ett kg mindre än Fagerfjell 4. Det kan hända att bara jag och ett eller två av barnen ger oss ut på korta turer, och då måste jag kunna bära det mesta av packningen själv. Att skaffa ett stort och ett litet tält för olika typer av turer känns inte som något alternativ, då drar priset lätt iväg ändå.

Bergans blev å andra sidan en dryg tusenlapp dyrare än Fagerfjell, men mest tänker jag på att det ändå var mer än hälften så billigt som motsvarande rollsroycestälten Helsport Fjellheimen 4 Camp och Hilleberg Nallo 4 GT. Ungefär samma yta och samma vikt till en bråkdel av priset, och jag tror att kvaliteten är okej. Inte bäst, men tillräckligt bra för mina behov! De vänner jag har, som äger både tält och bil, kör Volvo eller Saab och har Hillebergstält. Själv kör jag Skoda och väljer Berganstält;-) Som sagt, så är "tillräckligt bra" ofta gott nog.

Bergans kompakt light 4 gick på 3795:- hos www.outnet.se. Tre ställen till på nätet har samma pris just nu, men på Outnet fick man en sommarsovsäck på köpet:)

Bergans kompakt 4 kan man få för 2940:- just nu hos www.jkflugfiske.com. Det hade blivit nästan lika billigt som Fagerfjell, men då är det en aning tyngre än light-modellen (3,8 kg), lite trängre och inte silikonbelagt. Efter ett par paddelturer med skyfall i Värmlandsskogarna vill jag gärna ha så bra regnskydd och "uppehållsrum" som budgeten tillåter!
 
Har köpt ett Rejka Zatara light att ta med på kajakturerna. Det gick loss på knappa 3 000 inkl frakt och footprint.....Har hört en del gott om tältet och tog en chansning. Verkar vara lagom storlek för mig och ha bra kvalitet. Har inte fått det än så har inte testat det

http://www.rejka.de/trekking_light/zatara_light.html
...jag chansade också och kompletterade min tältsamling med ett Robens Kestrel 3 (2011). Det kostade mig ca 2000:-.
Fagerfjelltältet har jag sålt och ersatt med ett hilleberg keron4. Men ett 4-mannatält är precis som det påpekades i början av tråden inte alltid det bästa valet. Ibland följer inte alla med. Vi behövde ett mindre för enkla skogsturer när vi är 2-3 personer. Då känns det lite töntigt att komma dragandes på mitt kerontält.

Robens Kestrel verkar vara av god kvalitet med bra material. Silikoniserad Ripstop polyester (3000mm vattenpelare) i yttertältsduken, DAC-tältbågar och totalt 2750g på vågen. Trångt för 3, men rymligt för 2 personer. Jag var lite orolig för ligglängden eftersom jag är ju 188 cm lång och har hört om att t ex Robens Mythos Duo är kortare än vad de angivit. Men det var inga problem. Innertältet är ca 215cm långt.

Jag är lite tveksam till ventilationens konstruktion som känns onödigt komplicerad, men jag får se hur den fungerar i fält.
/daniel
 
Trevligt att du återkopplade med hur det blev sen. Nu när du ändå är inne i tältköparsvängen så kanske jag kan locka ner dig i lättpackarträsket för ytterligare nöje och utgifter:)

Vi är två vuxna och tre små barn. Vi kör på två enkeldukstält, six moon designs Lunar Duo, 1,3kg och ett tarptent Cloudburst på 1,1kg. Inte direkt några högfjällstält, men i hyfsat skyddade lägen funkar de bra. Det trevliga med tälten är att man får så stor yta för liten vikt. Nackdelarna är kondens och mindre vindstabilitet. Priset blir ungefär detsamma.


Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Får man fråga varför ni tycker att tälten måste vara så himla bra och dyra? Visst, jag kan förstå att vissa vill ha saker av toppkvalité, men när ni snackar budget och 3000 kronor i samma mening så börjar man ju undra. Räcker det inte om det är ett vattentätt tält liksom? Snälla förklara.

Här är tex ett tält som duger till 4 personer.
http://www.intersport.se/Produkter/Utrustning/Outdoor/Talt/FLINDERS-4/
Vad är det för fel på det?

Jag ska ut i vildmarken en vecka i sommar och jag blir rädd när jag ser vad allt kommer kosta.
 
Får man fråga varför ni tycker att tälten måste vara så himla bra och dyra? Visst, jag kan förstå att vissa vill ha saker av toppkvalité, men när ni snackar budget och 3000 kronor i samma mening så börjar man ju undra. Räcker det inte om det är ett vattentätt tält liksom? Snälla förklara.

Här är tex ett tält som duger till 4 personer.
http://www.intersport.se/Produkter/Utrustning/Outdoor/Talt/FLINDERS-4/
Vad är det för fel på det?

Jag ska ut i vildmarken en vecka i sommar och jag blir rädd när jag ser vad allt kommer kosta.

Det beror på vad tälten ska användas till. Ett alpinisttält är väldigt billigt vid 3500 och ett festivaltält är billigt vid 250. Här på utsidan verkar normen när man snackar tält vara att tälten ska klara av sommarfjäll med de vindstyrkor som kan vara där.
De tälten som rekommenderas för fjällen brukar gå från ca 2000 men man kan komma under det om man kollar upp östeuropeiska tillverkare. De allra billigaste tälten i den här kategorin är oftast tyngre än de dyrare.

Men man måste ändå säga att de råden som delas här på forumet ibland är lite väl seriösa för nybörjare och det framstår ibland som att en nybörjare på första 3-dagarsvandringen behöver en ryggsäck för 2000 med magiskt bärsystem och kängor för 3000 med patenterad sula och skalkläder för 3000 till. Man glömmer ibland att vi är många som har gjort någon form av värnplikt där utrustningen har varit långt ifrån den kvaliteten man kan få idag och där vi ändå överlevde.
 
Får man fråga varför ni tycker att tälten måste vara så himla bra och dyra? Visst, jag kan förstå att vissa vill ha saker av toppkvalité, men när ni snackar budget och 3000 kronor i samma mening så börjar man ju undra. Räcker det inte om det är ett vattentätt tält liksom? Snälla förklara.

Här är tex ett tält som duger till 4 personer.
http://www.intersport.se/Produkter/Utrustning/Outdoor/Talt/FLINDERS-4/
Vad är det för fel på det?

Jag ska ut i vildmarken en vecka i sommar och jag blir rädd när jag ser vad allt kommer kosta.

Är inget fel på det, men du får räkna med att det är ett billigt tält. Klena fästpunkter för stormlinor, hög vindfångande profil, etc.
Ligger du på fjället och det en natt kommer kuling- eller stormbyar kanske du vaknar inlindad i en tygpåse =)
Ska du tälta i skogen är denna risk minimal.

Jag har ett par bekanta som fjällvandrar i ett tält av liknande kvalitet. Det har fungerat bra hittills, men kommer en nattstorm kommer det inte fungera.
Man kan lösa problemet genom att tälta i närheten av s.k. nödstugor. Blåser tältet sönder får man sova i stugan. Att gå ner en bit på fjället gör också stor skillnad.
De tält som ofta rekommenderas här tål att stå i ihållande stormvindar, och då kostar det =)

2500-3000kr får man betala för ett hyggligt vindtåligt fjälltält, och då kan man sova gott när det friskar på.

Sen ska man ta allt med en nypa salt på forum. Här huserar fjällrävar som under decennier finslipat sin utrustning. De flesta här har många tältnätter per år och har således investerat i rejäl utrustning.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.