Lågbudgettält?

Jag är ute efter ett billigt tält för enklare vandringar med min familj. Något av Helsport Fjellheimen 4 Camp eller Hilleberg Nallo 4GT skulle jag helst haft, men har inte råd. Kan någon rekommendera mig ett bra alternativ till dessa tält. Jag nybörjare vad gäller friluftsliv och camping har för mig inneburit ordnade campingplatser med stora hustält alternativt oordnade festivalsområden med skräptält.

Vi är 4 i familjen, två vuxna (normalstora) och två barn (9 resp. 14 år). Jag har själv letat mycket på nätet för att skaffa mig information. Det finns ju enormt mycket att välja bland, men det är svårt att få någon uppfattning om kvalitetsskillnader. Vango, Vaude, Bergans, Robens osv...

Jag hittade detta tält som är billigt på en tysk sida. Frågan är om det är bortkastade pengar. Jag har läst på lite tyska forum och det finns olika uppfattningar om tältet. Det är ju ett slags plagiat (Helsport), men det skulle ändå kunna vara någorlunda bra.

Hur som helst, jag är väldigt tacksam för hjälp och råd.
 
Först och främst, vilken typ av vandring?
Ska ni gâ lânga dagsmarcher i fjällen eller bara frân bilen och nâgra km ut i skogen?
Kan det vara ett bättre alternativ med tvâ mindre tält?

Kolla GetOut eller Addnature, de flesta modeller de har är helt OK, även de billiga.
Stadiums modeller duger oftast till normalbruk, men kan vara lite tyngre än toppmodellerna.

Kolla begagnatmarknaden noga, bâde här och pâ Blocket kan det dyka upp fina tält till rimliga priser.
 
vart ska du vandra?

4manna tält är överlag för små för 4 normalstora personer... och jag skulle tro att det blir litet om man är två vuxna en 14åring och en 9åring om man skall ha den på en veckotur med dåligt väder :).

Tycker allmänt att tältmakarnas angivelser är mer att se som i värsta fall (dvs i värsta fall får man plats 4pers i ett 4 manna tält).

Men du vet bäst om barnen är tillräckligt små för att ni ska få plats.

Kolla begagnatmarknaden... det är en hiskelig massa människor som köper, använder en säsong eller två och sen köper nytt. (du behöver inte köpa Hilleberg för det :)

BZ/
 
Senast ändrad:
Jag har funderat på två mindre tält och det skulle i och för sig vara smart, men vi tycker att ett gemensamt tält är mysigare.

Vilken typ av vandring är inte bestämt, förhoppningsvis lite mer än skogspromenader. Gärna fjällen på sommaren. Dock inga extremförhållanden, tex vintervandringar.

Robens (Dreamer) tror jag är lite tungt med sina 5,8kg.
Jag har också funderat på att de flesta tält är ganska små för 4, men det har ju med vikt att göra. Dessutom kanske det är lite av grejen med vandring.

Är det någon som känner till det där xtend-tältet som jag länkade till?
 
Ja, det är nog på gränsen.
Men måtten är svåra att tyda. Jag har läst att det innertältet smalnar av neråt fotändan och är bredare vid öppningen, men visst är det litet.

Det gäller de flesta 4-mans vandringstälten. Det går väl att vandra 4 personer med ett tält?
 
jag har varit i samma läge (de flesta här har nog varit där)

Och resultatet av mitt sökande blev att jag köpt en Kåta för vandringar med familjen. Nu har jag yngre barn än du, och regelrätta kalfjällsvandringar med topp-turer är inte vad den kåtan kommer att vara med om.

för kalfjällsvandringarna har vi aldrig varit mer än 2 i varje tält... och oftast är det Tarp som gäller... (men kanske inget för familjeturen)

BZ/
 
Visst gâr det att vandra 4 pers med ett 4-pers-tält.
Men, den dagen det är riktigt skitväder blir det inte sâ kul.
Därav mitt förslag med tvâ mindre tält.
Jag skulle tro att barnen uppskattar ett eget tält med lite utrymme för kortspel t ex.

Självstagande kupoltält har en del fördelar framför tunneltält. mer räta väggar, ger mer golvyta som kan användas. Enklare att hitta tältplats för.
Nackdel, oftast tyngre.
Tvâ mindre tält kan oxâ vara lättare att hitta tältplats för än ett större.

Vad tycker barnen, sova hos mamma och pappa eller i egen kupé?
 
Jag är i samma läge som du. Har två barn 4 och 7 år men vi har ett stort familjetält med ståhöjd som vi har när vi campar Mc Kinley Beta 5, vi hade det bla på Gotska sandön i somras vilket var perfekt men när vi i sommar ska sova i skog eller kanske på fjäll så kommer vi köpa två mindre tält och vara en förälder i varje. Jag tror det blir enklare att hålla ordning och att hitta bra tältplatser.
 
kåtan som alternativ

bara så att ni vet.. 3.8kg väger min Zirkon 5 light.

Men tror att om man ska upp på fjället på riktigt så är nog två mindre tält att föredra även om det väger mer och kan kännas bökigt med ungarna.

BZ/
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.