Laga mat med primus lite?

Hej!
Jag funderar på att köpa ett primus lite gaskök antingen med en 5 dl kastrull eller en 1 liter kastrull. Det är tänkt att jag ska använda den när jag bara är själv och vandrar men jag tycker om att laga min egen torkade mat och äta på fjället så jag vill inte bara koka vatten med köket.
Är det någon som har erfarenhet av att laga mat med dem köken? Hur lätt är det att bränna maten i jämförelse med ett trangiakök? Är det värt pengarna att köpa det här lättare köket än att fortsätta med mitt trangiakök? Funkar det alls att laga mat med en halvliters kastrull?
 
Du har väl en halvliterskastrull hemma i köket? Prova och laga samma mat i den som den du tänker laga utomhus, funkar det och du känner att det är en mycktet stor fördel att inte använda en literskastrull så vet du svaret där. Motsatsen är att om det inte fungerar tillfredställande så använder du dig av den större kastrullen.

Personligen hade jag använt den större och förstår inte vitsen med att försvåra matlagningen. Viktskillnad finns givetvis men om den skillnaden anses försvårande då vet jag inte vad jag ska säga...
Den större volymen i packningen blir ett problem? Fyll utrymmet i kastrullen med något.

För övrigt är Trangia konceptet svårslagen som stormkök. Köp till en gasbrännare bara som finns som tillbehör till Trangian.
 
Om grytan har värmeväxlare skulle jag inte använda den för att laga mat då det blir allt för varmt i botten där värmeväxlaren är fastvetsad.
 
Om grytan har värmeväxlare skulle jag inte använda den för att laga mat då det blir allt för varmt i botten där värmeväxlaren är fastvetsad.

Jaha! Så gaslågan och kastrullen kommer för nära varandra och man kan inte reglera det med att lyfta lite på kastrullen? För när jag tänker efter så gör man ju det en del på trangiaköket. Har kastrullen på olika avstånd från gaslågan.
 
På Primus Lite, Lite+ och Lite XL sitter kastrullen fast i den tillhörande brännaren med en speciell proprietär infästning (gängning). Det är således inte möjligt att justera/reglera avståndet mellan brännaren och kastrullen på dessa gaskök. Däremot går det ju naturligtvis att reglera intensiteten på lågan genom vredet i brännaren.

Jag använder vanligtvis mitt Lite+ och mitt Lite XL för att koka vatten och inte för att laga mat.

/Birger
 
En värmefördelare behöver du så att byta kök förefaller vara steg ett.

Enklaste värmespridaren är ett laboratorieasbestnät, ett större konservburkslock, för gasspisar finns det låga plåtlådor att ha mellan lågorna och grytan/pannan.
5 öringar eller brickor är andra distansföremål.

Själv har jag under utelagningsstunderna haft ett laboratorenät när jag behöver sjuda och det har fungerat utmärkt.

Lagar du mat vid öppen eld kan du ställa kastrullen vid sidan eller hja upp den om du brukar trefot.

go tur
 
Låter bränsleslösande om man måste använda mellanlägg för lämplig kokhastighet. Bättre att dra ned lågan tills det kommer i lämplig kok-balans.

Ställer förstås lite mer krav på använda kök, speciellt flytbränslekök och är det riktigt låg nivå så finns det egentligen bara en brännartyp som klarar det, Optimus nova och dess efterföljare med samma konstruktion då de andra med rörförgasare eller (för) öppen konstruktion som Omnifuel har problem att hålla förgasningen igång när lågan är väldigt liten och inte berör kopp-väggen och värmeföringen ned till foten helt avstannat

GB74-brännaren (gas) för trangiaköket går också att dra ned väldigt mycket och har relativt stor brännyta så att det inte blir för mycket het svetspunkt...

även - dusch-brännar kök kan vara problematiskt då det blir för mycket värme på för liten punkt.
 
Omnifuel fixar inte bara en kraftig svetslåga om man nu har behov av det. Med ljuddämpar tillsatsen från exempelvis Bernie vinner man både lägre ljud, stambilare flammor som inte slocknar så lätt och till slut det där kravet på långsam sjudning som så många talar sig varm för...

Något som replikerats mången gång när Omnifuels svetslåga varit aktuell i utsidans trådar. Går att bygga in i en Trangia.

Nördigt men kul!

😊
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
BeatriceK HUr laga mat vid ösregn Fjällvandring 77
dangermouse Laga ett thermarest Fjällvandring 5
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Mattias70 Björn och mat. Fjällvandring 13
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
bombuspolaris Mat för fjällvandring Fjällvandring 47
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
create Fryspåsar eller vacuumförpacka mat? Fjällvandring 6
Dalu0700 mat 24 hour meal Fjällvandring 5
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
peter notstrand Torkad mat Fjällvandring 3
anders.gusten Mat för nybörjare Fjällvandring 9
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
devlon Kebnekaise, mat och vattetn Fjällvandring 16
Nedar Mat i Ritsem? Fjällvandring 1
eaglerock Mat i Kvikkjokk Fjällvandring 3
avslut1008 Torkad mat? Fjällvandring 6
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
lurifix Mat! Fjällvandring 13
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
Barfoba Gammal mat ? Fjällvandring 10
fredolund Mat till små barn Fjällvandring 2
htelander Användning av frystorkad/torkad mat? Fjällvandring 9
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
josefh Mat i Abisko Fjällvandring 6
hellstrand Torka mat Fjällvandring 4
JoBev Tillgång till mat runt Sylarna?? Fjällvandring 15
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
majsofi mat i Narvikshyttene Fjällvandring 1
sveom Torka mat Fjällvandring 7
larvik line Mat Fjällvandring 1
larvik line vad slags mat är bäst att ha Fjällvandring 1
nils73 Svensk snor mat før 100000 kr i DNT:s hytter Fjällvandring 53
smula gourmetkäk på tur???? mat i fjällen... Fjällvandring 11
JimmyBoy Mat? Fjällvandring 6
ermo Att torka mat... Fjällvandring 3
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
Chrille74 Primus istället för Trangia Fjällvandring 11
Chrille74 Trangia eller Primus Fjällvandring 5
rax Nya Primus Eta Express, försämrat vindskydd?! Fjällvandring 6
resomaja Primus gasol Fjällvandring 4
gNuSoftWare PRIMUS MicronLantern Fjällvandring 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...