Låg budget och lätt vikt

Jag är nybörjare. Har läst in mig ordentligt på alla diskussioner. Jag tror på lätt-packning.
Jag har också en mycket tight budget. Har en dunsovsäck 600gr samt en Marmot Alpinist ryggsäck som väger 1,700 tror jag. Tänker vandra i mina Asics joggingskor och nylonstrumpor med extra varma och torra strumpor vb.
Måste köpa något riktigt billigt liggunderlag.
Så kommer vi till tältfrågan.
Jag vandrar Abisko-Nikkaloukta och kanske Kebenekaise andra veckan i august. Vill sova ute. Klarar man sig med en Tarp? Det finns ju stugor om det vill sig illa och det blir typ storm.
 
Tarp kan funka bra. Särskilt om du har vandringsstavar då ifall du ska slagga på kalfjället. Typ en A10 bug bivy är bra när man sover åtminstone. Finns väl även diverse varianter på friluftsbutiker färdiga som kan hängas från tex toppen av en vandringsstav. De är inte farligt dyra. Om det blåser mer än frisk bris kan det vara bra med lite kunskap om olika tekniker för uppsättning som passar för olika förhållanden. Samt givetvis att du hittar rätt ställen för läger med så mycket lä som möjligt.
Begagnade tält är ju också ett alternativ förstås. Även om få faller under kategorin lätta.
 
Six moon design "wild oasis" är en korsning mellan tält o tarp. Myggnät längs nederkanten. Vikt komplett med stång o markpinnar = 450 g. Denna funkar bra. Rekomenderas. Jag beställde mitt från usa, vet inte om det säljs i europa, men det gick fint att få det hemskickat. Beställde direkt från six moon design.
/Gustav
 
Eller, om budgeten bara räcker till tågbiljetten, ÖB´s tunnaste prasselpress och ett "dra över huvudet" myggnät från närmaste fiskebutik (de finns för tjugan+ en guldpeng)
 
Jag rekomenderar inte tarp, uppe på kalfjället kan det blåsa ordentligt, då vill jag ha ett riktigt dubbelt tält, just nu tror jag mest på Akto från Hilleberg, men det har kommit mycket nytt och lättare men oftast enkelväv och med sämre kondens.