Låg budget och lätt vikt

Jag är nybörjare. Har läst in mig ordentligt på alla diskussioner. Jag tror på lätt-packning.
Jag har också en mycket tight budget. Har en dunsovsäck 600gr samt en Marmot Alpinist ryggsäck som väger 1,700 tror jag. Tänker vandra i mina Asics joggingskor och nylonstrumpor med extra varma och torra strumpor vb.
Måste köpa något riktigt billigt liggunderlag.
Så kommer vi till tältfrågan.
Jag vandrar Abisko-Nikkaloukta och kanske Kebenekaise andra veckan i august. Vill sova ute. Klarar man sig med en Tarp? Det finns ju stugor om det vill sig illa och det blir typ storm.
 
Tarp kan funka bra. Särskilt om du har vandringsstavar då ifall du ska slagga på kalfjället. Typ en A10 bug bivy är bra när man sover åtminstone. Finns väl även diverse varianter på friluftsbutiker färdiga som kan hängas från tex toppen av en vandringsstav. De är inte farligt dyra. Om det blåser mer än frisk bris kan det vara bra med lite kunskap om olika tekniker för uppsättning som passar för olika förhållanden. Samt givetvis att du hittar rätt ställen för läger med så mycket lä som möjligt.
Begagnade tält är ju också ett alternativ förstås. Även om få faller under kategorin lätta.
 
Six moon design "wild oasis" är en korsning mellan tält o tarp. Myggnät längs nederkanten. Vikt komplett med stång o markpinnar = 450 g. Denna funkar bra. Rekomenderas. Jag beställde mitt från usa, vet inte om det säljs i europa, men det gick fint att få det hemskickat. Beställde direkt från six moon design.
/Gustav
 
Eller, om budgeten bara räcker till tågbiljetten, ÖB´s tunnaste prasselpress och ett "dra över huvudet" myggnät från närmaste fiskebutik (de finns för tjugan+ en guldpeng)
 
Jag rekomenderar inte tarp, uppe på kalfjället kan det blåsa ordentligt, då vill jag ha ett riktigt dubbelt tält, just nu tror jag mest på Akto från Hilleberg, men det har kommit mycket nytt och lättare men oftast enkelväv och med sämre kondens.

Jag anser att allt har en grens för hur lite en produkt kan väga för att uppfylla mina krav, Så 10kg + mat är för mig en lägre start vikt än tidigare.
 
Yttertält

brukar kunna fungera som tarp, löst myggnät krävs före frostnätterna....titta på loppis....
Att tarp inte duger kräver förklaring, vad har du för erfarenheter att basera det på ling?
 
Poncho-tarp

En billig lättviktslösning är poncho, där vissa modeller kan användas både som regnkläder (både över kropp och ryggsäck) och som tarp. Ett litet & lätt plagg som ersätter både regnkläder, ryggsäcksöverdrag och tält... och samtidigt ventilerar bra om du har lätt för att svettas.

Jag har en enkel variant som jag köpte för ett par hundringar i Tjeckien. Har inte sovit under den (bara spänt upp den som sol-/regnskydd vid lunhcpauser) men jag har haft en som regnplagg på vandringen och för det har den fungerat utmärkt. Sökte lite snabbt här på utsidan och hittade en som går att köpa i Sverige. Och en lite billigare variant.

Skulle vara intressant att höra om någon har testat att använda poncho som tarp i blåsigt regnväder. Är det sämre än en "riktig" tarp?
 
Senast ändrad:
Det är sämre främst för att då de vanligen är lite mindre i längd och bredd, så om det blåser och regnar får man göra en låg uppsättning som kan bli en aning klaustrofobiskt, men visst funkar det, någon eller några nätter åtminstone. Har själv kombinerat den varianten med bivy-bag i ruskväder. Som iofs gör situationen ännu mer klaustrofobisk men man klarar regnet i alla fall. Men får större risk för kondens å andra sidan..

file=68320


file=68331
 
Hitta ett begagnat dubbeltält, använd yttertältet endast och spraya inuti tältet US 622 eller vad det heter, myggspray, så ska det nog funka, se till att du hittar ett tält som går ner runt om till marken bara, då kan du få låg vikt,regnskydd samt myggfritt.
Är du händig så är det ju en enkel sak att tråckla dit ett myggnät på ena "dörren" på tältet.

Spraya med myggmedlet en timme eller nåt innan sängdags så slipper du falla ned död när du kryper in i tältet...
Lycka till !
 
Hitta ett begagnat dubbeltält, använd yttertältet endast och spraya inuti tältet US 622 eller vad det heter, myggspray, så ska det nog funka, se till att du hittar ett tält som går ner runt om till marken bara, då kan du få låg vikt,regnskydd samt myggfritt.
Är du händig så är det ju en enkel sak att tråckla dit ett myggnät på ena "dörren" på tältet.

Spraya med myggmedlet en timme eller nåt innan sängdags så slipper du falla ned död när du kryper in i tältet...
Lycka till !

Kolla bara att tältet har "skandinavisk" uppsättning först, tråkigt om man står med ett yttertält som saknar stångkanaler.


valdemar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 421
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.