Låg budget och lätt vikt

Jag är nybörjare. Har läst in mig ordentligt på alla diskussioner. Jag tror på lätt-packning.
Jag har också en mycket tight budget. Har en dunsovsäck 600gr samt en Marmot Alpinist ryggsäck som väger 1,700 tror jag. Tänker vandra i mina Asics joggingskor och nylonstrumpor med extra varma och torra strumpor vb.
Måste köpa något riktigt billigt liggunderlag.
Så kommer vi till tältfrågan.
Jag vandrar Abisko-Nikkaloukta och kanske Kebenekaise andra veckan i august. Vill sova ute. Klarar man sig med en Tarp? Det finns ju stugor om det vill sig illa och det blir typ storm.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tarp kan funka bra. Särskilt om du har vandringsstavar då ifall du ska slagga på kalfjället. Typ en A10 bug bivy är bra när man sover åtminstone. Finns väl även diverse varianter på friluftsbutiker färdiga som kan hängas från tex toppen av en vandringsstav. De är inte farligt dyra. Om det blåser mer än frisk bris kan det vara bra med lite kunskap om olika tekniker för uppsättning som passar för olika förhållanden. Samt givetvis att du hittar rätt ställen för läger med så mycket lä som möjligt.
Begagnade tält är ju också ett alternativ förstås. Även om få faller under kategorin lätta.

Six moon design "wild oasis" är en korsning mellan tält o tarp. Myggnät längs nederkanten. Vikt komplett med stång o markpinnar = 450 g. Denna funkar bra. Rekomenderas. Jag beställde mitt från usa, vet inte om det säljs i europa, men det gick fint att få det hemskickat. Beställde direkt från six moon design.
/Gustav

Eller, om budgeten bara räcker till tågbiljetten, ÖB´s tunnaste prasselpress och ett "dra över huvudet" myggnät från närmaste fiskebutik (de finns för tjugan+ en guldpeng)

Jag rekomenderar inte tarp, uppe på kalfjället kan det blåsa ordentligt, då vill jag ha ett riktigt dubbelt tält, just nu tror jag mest på Akto från Hilleberg, men det har kommit mycket nytt och lättare men oftast enkelväv och med sämre kondens.

Jag anser att allt har en grens för hur lite en produkt kan väga för att uppfylla mina krav, Så 10kg + mat är för mig en lägre start vikt än tidigare.

Yttertält

brukar kunna fungera som tarp, löst myggnät krävs före frostnätterna....titta på loppis....
Att tarp inte duger kräver förklaring, vad har du för erfarenheter att basera det på ling?

Poncho-tarp

En billig lättviktslösning är poncho, där vissa modeller kan användas både som regnkläder (både över kropp och ryggsäck) och som tarp. Ett litet & lätt plagg som ersätter både regnkläder, ryggsäcksöverdrag och tält... och samtidigt ventilerar bra om du har lätt för att svettas.

Jag har en enkel variant som jag köpte för ett par hundringar i Tjeckien. Har inte sovit under den (bara spänt upp den som sol-/regnskydd vid lunhcpauser) men jag har haft en som regnplagg på vandringen och för det har den fungerat utmärkt. Sökte lite snabbt här på utsidan och hittade en som går att köpa i Sverige. Och en lite billigare variant.

Skulle vara intressant att höra om någon har testat att använda poncho som tarp i blåsigt regnväder. Är det sämre än en "riktig" tarp?

Senast ändrad:
Det är sämre främst för att då de vanligen är lite mindre i längd och bredd, så om det blåser och regnar får man göra en låg uppsättning som kan bli en aning klaustrofobiskt, men visst funkar det, någon eller några nätter åtminstone. Har själv kombinerat den varianten med bivy-bag i ruskväder. Som iofs gör situationen ännu mer klaustrofobisk men man klarar regnet i alla fall. Men får större risk för kondens å andra sidan..

file=68320

file=68331

Hitta ett begagnat dubbeltält, använd yttertältet endast och spraya inuti tältet US 622 eller vad det heter, myggspray, så ska det nog funka, se till att du hittar ett tält som går ner runt om till marken bara, då kan du få låg vikt,regnskydd samt myggfritt.
Är du händig så är det ju en enkel sak att tråckla dit ett myggnät på ena "dörren" på tältet.

Spraya med myggmedlet en timme eller nåt innan sängdags så slipper du falla ned död när du kryper in i tältet...
Lycka till !

Hitta ett begagnat dubbeltält, använd yttertältet endast och spraya inuti tältet US 622 eller vad det heter, myggspray, så ska det nog funka, se till att du hittar ett tält som går ner runt om till marken bara, då kan du få låg vikt,regnskydd samt myggfritt.
Är du händig så är det ju en enkel sak att tråckla dit ett myggnät på ena "dörren" på tältet.

Spraya med myggmedlet en timme eller nåt innan sängdags så slipper du falla ned död när du kryper in i tältet...
Lycka till !

Kolla bara att tältet har "skandinavisk" uppsättning först, tråkigt om man står med ett yttertält som saknar stångkanaler.

valdemar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips