lättpack tänk?

De pulsmätarklockor jag haft har inte imponerat. Mycket störningar från muskler och kraftledningar etc.

Dessutom så är min erfarenhet att de snarare stör mig än ger hjälp om jag tittar på den aktuella hjärtfrekvensen under pågående ansträngning. Att pulsen går upp i uppförsbacke och att jag blir andfådd känner jag tydligt och det räcker för mig.

Jag tar gärna del av hur ni värderar pulsklockeanvändning.

Thure
 
Hur blir det i tunga uppförsbackar med liggcykel? Med en vanlig cykel vill man ju gärna ställa sig upp, men det antar jag blir svårt från liggläge?

Själv slutade jag helt att stå upp i backar 1978. Jag minns årtalet för jag hade läst något i frågan i någon tidskrift och bestämt mig för att pröva att hålla mig på sadeln under en veckas vistelse i Gränna. Syftet med denna vistelse var annars att träna inför en planerad tur Linköping-Sveg-Linköping (dit 6 dagar, hem 7, 120 mil) Det är gott om rejäla backar i Jönköpingstrakten att öva i och åtmistone fyra utmanande backar på sträckan Orsa-Sveg (12,5 mil): Höghed, Noppikoski, Emån och Kleva, av vilka den sistnämnda (nära Sveg) är den brantaste. Bortsett från det svala och grå vädret blev det en mycket lyckad tur och jag satt hela tiden utom vid start och stopp, förstås.
 
Vi hade tunnhudade skol fingrar och fjäder drivna och lite senare quarts stoppur och räknad puls slag på handleden eller halsen efter intervall pass på tex 1 km eller steg pass tex 15 S max löpning 15 S vila och tex 10 sett på raken.
Tex kostade minräknare 1975-77 Texas tekniska lysdiod räknare 5-700 kr(de ansågs för dyra och fick ej anv på prov) och då var nog Polar pulsklockor mkt dyrare än de(som jfr så hade man 50 kr per dag som ´pinnpojk´på byggen då)
Och jag 1978 på hösten 3700 kr/M som gymn ing med ca 40% skatt på detta.
 
Civiliserade elcyklar bryter hjälpkraften vid 28 km/h, för en som flängt med landsvägscykel brukade snittet ligga på 40, rekordet nerför Brennerpasset var 102,5, lätt obehgligt med packning och cykeln började orma.
 
Civiliserade elcyklar bryter hjälpkraften vid 28 km/h, för en som flängt med landsvägscykel brukade snittet ligga på 40, rekordet nerför Brennerpasset var 102,5, lätt obehgligt med packning och cykeln började orma.
Vad har allt detta (+ flera inlägg i tråden) med lättpack att göra?
Men , men
I Sverige är den lagliga hastigheten för elcyklars hjälpkraft 25 km/h,
var ngnstans man hittar de "civiliserade" vet jag inte
i Sverige klassas de som moped klass 1, upp till 45 km/h
 
Nu när vi kommit Off Topic så kan vi lika gärna fortsätta. :)

Att hålla högre hastighet än elcykel brukar vara relativt lätt. Men att ligga ensam i snitt på 40 km/h är betydligt mer än vad jag klarar av. Allting över ett snitt på 30 km/h är jag nöjd med.

Hur vältränad behöver du vara för att hålla ett snitt på 40 km/h? För mig låter det som elitklass...
 
Cyckel handlar om att ligga efter i vinddrag från cyklist framför få som ej tränar många timmar varje dag kan hålla 40 km/H själv i öppna landskap med backar.
Jag har skippat cykeldatorn och anv enbart pulsmätare 125-130 slag/min spec bra för att se om man är frisk eller har någon begynnande infektion då märks det direkt innan man ev väljer en tur där det ej går att ´gena´hem.
Tiden med 54-12 i utv är förbi sedan ett bra tag.

För att ank till tråden väger racer cykeln ca 8.5 kg med skivbromsar och el vxl och 3 bottnad AL med vissa kolfiber delar och shimano Ultrega utr.
Men pendlar dito ca 12-14 kg och den för matinköp med 2 pkt hållare lite mer.

Men nu återupptagit vandringsturer som då kräver gång träning och då vilar racern mest.(ev byggs om till långfärd variant om fram pkt hållare fung på kolfiber gaffel ?)
 
Nu när vi kommit Off Topic så kan vi lika gärna fortsätta. :)

Att hålla högre hastighet än elcykel brukar vara relativt lätt. Men att ligga ensam i snitt på 40 km/h är betydligt mer än vad jag klarar av. Allting över ett snitt på 30 km/h är jag nöjd med.

Hur vältränad behöver du vara för att hålla ett snitt på 40 km/h? För mig låter det som elitklass...

40 km/h i snitt ensam över längre sträckor är väldigt snabbt utan packning, det är inte många som fixar det om man inte är elitmotionär eller över. Det är tufft att hålla även under klungkörning längre sträckor; de flesta snabbklungor som kör sub-grupper under vättern ligger betydligt under det. Hur det nu kom in i en tråd om touring/bikepacking. Som jämförelse så snittade dock Lachlan Morton från Team EF education first ca 40 km/h med lätt bikepacking-packning under sin Alt Tour förra året. Jag har väl "i modern tid" kunnat ligga själv på 34-35 i snitt över flera mil (ensam och utan packning) med en ftp på ca 300-320W.

För att återgå till grundfrågan så håller jag med om att volym är av större betydelse än vikten med bikepackingväskor. Det får förstås inte bli hur tungt som helst, men då man har begränsad volym så behöver man packa tight och smart för att få plats med grejerna.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...