Lättaste ryggsäcksregnskyddet +75 l

Jag använder en svart sopsäck för det ändamålet i mitt Akto. Lätt och flexibelt, kan ju ev fylla ytterligare funktioner. Gör inget om den smutsas ner av kängorna. Men klart, till en GT-absid behöver du något större.

Har funderat på det men har ett Kaitum 3GT. Hade ett tag en pressening men den knölade och glipade. Försökte fästa någon form av linor från öljetterna till tältet men det blev liksom bara bökigt. Kanske skulle man kunna köpa tjänsten av någon här på utsidan?
 
Har funderat på det men har ett Kaitum 3GT. Hade ett tag en pressening men den knölade och glipade. Försökte fästa någon form av linor från öljetterna till tältet men det blev liksom bara bökigt. Kanske skulle man kunna köpa tjänsten av någon här på utsidan?
Ja här finns säkert de som dessutom kan göra det snyggt. :)
 
FF1DACFB-444C-4E70-8222-AAEA93198389.jpeg
B150EE92-5635-4481-8EF9-84F519322B8A.jpeg
17C020DC-6C8E-4AF6-996D-D25BC45DD8BA.jpeg

Har precis sytt klart ett liknande regnskydd till min gamla ramryggsäck. Kul och enkelt projekt! 85g blev vikten, men då hade jag enbart en rätt kraftig resårsnodd som säkert bidrar en del. Superfin nylonväv från extremtextil i Tyskland.
 
Ok, lite OT här, men är det inte rätt knäppt att inte de inte tillverkar ryggsäckarna vattentäta? Det är nåt jag stör mig på. Alla har ju ändå med sig separata regnskydd. Jag har på mitt hela tiden, även om solen skiner. Vad spelar det för roll liksom - väger ju inte mindre för att det ligger i en ficka.
 
Ok, lite OT här, men är det inte rätt knäppt att inte de inte tillverkar ryggsäckarna vattentäta? Det är nåt jag stör mig på. Alla har ju ändå med sig separata regnskydd. Jag har på mitt hela tiden, även om solen skiner. Vad spelar det för roll liksom - väger ju inte mindre för att det ligger i en ficka.
Jag har aldrig haft något separat ryggsäcksskydd. Jag har impregnerat min ryggsäck istället, fungerar väl inte perfekt, så regnsäkra ryggsäckar från fabrik hade varit en dröm.
 
Jag har aldrig haft något separat ryggsäcksskydd. Jag har impregnerat min ryggsäck istället, fungerar väl inte perfekt, så regnsäkra ryggsäckar från fabrik hade varit en dröm.
Jag hade gärna haft en drybag-liknande ryggsäck för vandring med rulltoppsstängning. Lundags Gero är det närmaste jag kommit, men den är i minsta laget och lite "bullig". De drybag-säckar jag sett annars har inga bra bärsystem för vandring.
 
Jag hade gärna haft en drybag-liknande ryggsäck för vandring med rulltoppsstängning. Lundags Gero är det närmaste jag kommit, men den är i minsta laget och lite "bullig". De drybag-säckar jag sett annars har inga bra bärsystem för vandring.

De som finns är Crux AK-serie:
Det finns såvitt jag vet ingen återförsäljare i Sverige, så det är svårt att prova om bärsystemet passar och vilken storlek man vill ha. Själv provade jag en på järnvägsperrongen i Boden innan jag beställde direkt från tillverkaren...

Säckarna är kvalitetsmässigt riktigt bra, någorlunda lätta, helt vattentäta så länge vi pratar regn, och bärsystem som fungerar för en bra bit över 20kg. Äldre modeller hade snörlås i toppen, men numera har de rullstängning.
 
HMGs ryggsäckar är vattentäta.
Jag har de senaste åren använt
just för att slippa separat regnskydd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...