Lättaste ryggsäcksregnskyddet +75 l

Jag ska köpa nytt ryggsäcksregnskydd och undrar vilket som är det lättaste, som passar för en ryggsäck på 75 liter (och uppåt)?

Jag har i kanske 5 år använt Bergans raincover L, på 108 gram. Det står att det är för 75-130 liter men jag tycker att jag alldeles precis kunnat få på det om jag burit tält utanpå ryggsäcken plus överpackat under topplocket, så jag vill absolut inte köpa mindre.

Är överlag nöjd med Bergans raincover - lätt, smidigt, fin färg, men tycker nog att det borde räckt längre. Det har nu förlorat all vattentäthet. Det lutar ändå mot att jag köper samma igen, eftersom jag inte hittat lättare eller någorlunda liknande lätt. Har ni?
 
Jag ska köpa nytt ryggsäcksregnskydd och undrar vilket som är det lättaste, som passar för en ryggsäck på 75 liter (och uppåt)?

Jag har i kanske 5 år använt Bergans raincover L, på 108 gram. Det står att det är för 75-130 liter men jag tycker att jag alldeles precis kunnat få på det om jag burit tält utanpå ryggsäcken plus överpackat under topplocket, så jag vill absolut inte köpa mindre.

Är överlag nöjd med Bergans raincover - lätt, smidigt, fin färg, men tycker nog att det borde räckt längre. Det har nu förlorat all vattentäthet. Det lutar ändå mot att jag köper samma igen, eftersom jag inte hittat lättare eller någorlunda liknande lätt. Har ni?
Kan du inte ge ny impregnering till ditt Bergans?
 
Jag har en Arcteryx Bora 80 Tall och köpte initialt ett regnöverdrag från Gregory Packs som skulle passa den storleken på ryggsäck. Men då jag oftast bär tältet på tvären under topplocket räckte det regnöverdraget inte riktigt till så bytte till ett från Norröna som passar bättre. Vikten har jag inte brytt mig så mycket om, de olika regnöverdragen väger ju ungefär lika mycket i samma storlek.
 
Sy ett själv!

Med lämplig mängd belagd spinnakerduk från t.ex. Extremtextil, några meter elastisk rundrem, ett remlås
- och sedan kanske även en packrem med snabblås. (Om du vill produktutveckla med en ytterligare åt-
dragningsmöjlighet halvvägs upp - för de där dagarna när motvinden når styv kuling...) Själva regnskydds-
överdraget syr du på en timme eller så. Genom att göra det själv så kan du välja färg och form helt fritt.

Bryr du dig lite mindre om vikten så kan du sy det dubbelsidigt med en diskret mörkgrön sida och en mer
uppmärksamhetsfångande klar kulör. Som jag gjorde till det här regnskyddsöverdraget:

PICT7927B-72dpi.jpg


/Odd
 
Jag har en Arcteryx Bora 80 Tall och köpte initialt ett regnöverdrag från Gregory Packs som skulle passa den storleken på ryggsäck. Men då jag oftast bär tältet på tvären under topplocket räckte det regnöverdraget inte riktigt till så bytte till ett från Norröna som passar bättre. Vikten har jag inte brytt mig så mycket om, de olika regnöverdragen väger ju ungefär lika mycket i samma storlek.
De flesta tycks dock ligga kring 200 gram, detta från Bergans är det enda jag hittat kring 100 gram. Ändå viss skillnad.
 
Det blev ett egensytt! :)

Jag klippte upp det gamla, kopierade det och återanvände spännen, resår och packpåse. Plussade på någon centimeter på längden jämfört med det gamla. Hade jag inte gjort det hade vikten kanske blivit exakt samma, nu väger det istället 3 gram mer än originalet. :)

Använde detta tyg. Hade lite problem med att förstå mig på tyget, vilket jag fick svar på här.

Tyvärr fick jag inte den gröna tråd jag beställt och jag tog svart istället. Det hade blivit helt perfekt om det inte vore för att min symaskin krånglade - undertråden tenderar att hoppa ur skåran i spolen ibland och orsakar trasselsöm på undersidan. Jag hann sy en bra bit innan jag upptäckte att den gjort så. Sydde ett extravarv så det inte går upp och kan leva med den lilla estetiska skamfläcken. Kanske bidrog den extra tråden till det extra gram som tillkommit efter att söm+tillbehör sytts på tyget. :)
20200718_154033.jpg
20200718_203921.jpg
20200718_215228.jpg
20200719_105035.jpg
20200719_105109.jpg
20200718_155907.jpg
20200718_155921.jpg
20200718_215450.jpg
 
Senast ändrad:
Bravo! Jag är helt fascinerad av alla som syr, svetsar, täljer och fixar. Jag äger inte ens en symaskin. Och om jag syr för hand säger svärmor ”ja, nog håller det ihop...men vackert är det inte!” Tänk om jag kunde som ni, då skulle jag äntligen kunna få ihop mitt halva footprint som jag drömmer om. Det skulle bara vara som komfort i GT-absiden i tältet, inte under innertältet (alltså inte tänkt som skydd utan mer bekvämlighet).
 
få ihop mitt halva footprint som jag drömmer om. Det skulle bara vara som komfort i GT-absiden i tältet, inte under innertältet (alltså inte tänkt som skydd utan mer bekvämlighet).
Jag använder en svart sopsäck för det ändamålet i mitt Akto. Lätt och flexibelt, kan ju ev fylla ytterligare funktioner. Gör inget om den smutsas ner av kängorna. Men klart, till en GT-absid behöver du något större.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.