Vilken sida är silikonbelagd? Tyg från Friluftstyger.se

Har köpt detta tyg för att sy ryggsäcksöverdrag:

Jag bad butiken markera på tyget vilken sida som är utsida, men jag fick bara en beskrivning att det är den "glansiga" sidan. Kan dock inte avgöra vilken det är. Det blir nämligen en tolkningsfråga, för en sida är glansig till färgen (klibbig/oljig och glänsande), en är glansig i känslan (hal, dock mindre lyster).

I beskrivningen på hemsidan står det ju bara att väven är silikonbelagd, men i Friluftstygers egna papper står det att väven även är PU-belagd på en sida. I så fall är det enkelt att avgöra även för en noob som jag: PU-beläggningen måste vara den klibbigare sidan:

20200718_091847.jpg


Men om det bara är silikonbeläggning på detta tyg och en sida är obehandlad som det står på hemsidan, så måste det ju vara silikon på den enda sida som känns behandlad, dvs den klibbiga. (Det rimmar dock inte med den hala känslan som jag känner till från t ex tältvävar.) Denna sida:

20200718_091821.jpg


Är det någon som köpt detta tyg och vet vad jag menar?

Hjälp!!

Jag har mejlat Friluftstyger och inget ont om dem då jag inte fått svar en lördagmorgon, det är jag som sitter med symaskinen redo och skulle behöva omedelbara svar...

20200718_091800.jpg
 
Silikon borde vara den halare ytan.
Silikon stöter bort vatten väldigt bra. en droppe rullar av ytan direkt.
Prova med en bit tejp. på silikonytan kommer den att fästa värdigt dåligt. Det går t.ex inte att värmetejpa skarvar på silikontbelagd yta.

Ett bra alternativ till yttre regnskydd är vattentät innerpåse i ryggsäcken. Vanliga svarta soppåsar funkar utmärkt. Det har hållit min packning snustorr många gånger. Ska man vara ute länge tar man med ett par påsar extra.
 
Silikon borde vara den halare ytan.
Silikon stöter bort vatten väldigt bra. en droppe rullar av ytan direkt.
Prova med en bit tejp. på silikonytan kommer den att fästa värdigt dåligt. Det går t.ex inte att värmetejpa skarvar på silikontbelagd yta.

Ett bra alternativ till yttre regnskydd är vattentät innerpåse i ryggsäcken. Vanliga svarta soppåsar funkar utmärkt. Det har hållit min packning snustorr många gånger. Ska man vara ute länge tar man med ett par påsar extra.

Fast ryggsäcken blir onödigt tung av vatten med regnskyddet på insidan, föredrar skydda den på utsidan. :)

På båda sidorna av tyget pärlas vattnet.

Tejpen fäster bra på den oljigare/glansigare sidan (borde då vara PU?), och dåligt på den glatta/mattare sidan, dock fäster den bra ute i kanten på denna sida vilket torde vara tecken på att sidan är behandlad ut till en marginal (ett tvivel var ju ifall en sida är helt obehandlad).

Kanske är då den matta sidan silikonbehandlad?
 
Jo det är säkert den oljiga som är PU och den matta som är silikon. Tejpen skulle aldrig fästa på en silikonbelagd yta.
Lycka till med "syendet"
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.