Joask202!
OK, liggunderlaget verkar betydlig billigare utomlands även om det kommer in under april även där.
/Anna
OK, liggunderlaget verkar betydlig billigare utomlands även om det kommer in under april även där.
/Anna
Det kan vara en personlig nojja, men jag vill inte ha en toppmonterad brännare eller på annat sätt högt riggat kök. Använder just nu slangbrännaren Fire-Maple FMS 117T, som väger dubbelt så mycket! ...men i absoluta tal bara 50 g mer950 g viktbesparing på ett Eta express mot mitt trangia lockar också för en kostnad på 800-900 kr. Men då begränsas man till vattenkok. Klart lockande bara man behåller sitt Trangia till andra typer av gourmetvandringar. Är den här typen av höga kök väldigt vingliga eller vindkänsliga om det blåser lite? (...)
Man går och provar! Tror inte det finns några genvägar. Fick ryggen mätt enligt konstens alla regler när jag skulle köpa Exos, och... det blev helt fel. Tur man stod i affären och inte med ett postorderpaket i handen. Proffset (utan ironi!) på SÄCK skyllde på att min rygg var för rak i axlarna och för svankig i midjan...(..) Ryggsäck på ca 1,1 kg känns inte helt fel. Hur mäter man sin rygglängd för att se vilken storlek som passar en bäst?
Tror jag ska väga föräldrarnas lilla trangia och kolla om det fungerar med gas. Kanske ett gratis sätt att spara några hundra gram.
Det är lurigt med relativa deljämförelser. Både Roberts, Cumulus och t ex Mountain Hardwear gör väldigt fina och lätta sovsäckar, men det är ju hälften av en ganska liten totalvikt du sparar. Ska du hålla kring -5 som komforttemp enligt EN, så kryper dessutom vikterna upp mot knappa kilot (se t ex denna , -3, 900 g i tjejstorlek). Det är fortfarande en stor relativ viktsänkning, men i absoluta tal handlar det om kanske 400g, och då skulle inte jag tycka det var värt pengarna, om jag trivdes med min gamla säck.