Lättare men lika bra eller bättre?

OK!

Det låter helt klart som om jag skulle frysa i en sån säck. Det är ju inte +10°c varje natt på fjället :)

WM med -2°C för kvinnor kostar mer men väger ungefär samma. Får kanske helt enkelt göra en långsiktig plan för mina inköp :)

/Anna
 
Ska du ändå köpa nytt, så håller jag ju med lleberg. Du får mest sovsäck för pengarna om du beställer hos Roberts, men största fördelen är att man kan få den måttanpassad.
Jag har faktiskt två själv, vikt ca 600 resp 400 g, som bägge fick lite extra dun i fotändan och syddes kortare, för att i stället bli lite bredare om axlarna. Jag är väldigt frusen av mig när jag inte rör mig, men med ullstrumpor och ullfrotteunderställ (som ändå är med som förstärkningsplagg) har 600 g-säcken hittills klarat det mesta på sommarhalvåret. På diverse luffningar söderut och om jag skall sova i bergshyttor på kontinenten, är 400-grammaren fullt tillräcklig. Förväntar jag mig systematiskt kallare omständigheter (t ex höst på högre höjder), stoppar jag den i 600 g-säcken, men på vintern (vilket jag dock sällan sysslar med) åker min urgamla Caravan 1000 fram som yttersäck, med 600-säcken innanför.
Jag kan alltså välja mellan 400, 600, 1000, 1400 och 1600 g att bära på, men i praktiken reglerar jag det mesta med hur mycket förstärkning jag har på kroppen. Hade jag räknat med frekventare familjevandringar, så hade jag nog beställt två hopkopplingsbara 600-grammare, så man fick sova tillsammans. Finns ingen skönare värmeboost än det ;).
 
Minimumvikt modern Tragia 27 med en gryta (teflonbelagt), en stekpanna/lock (teflonbelagd på steksidan) och båda vindskyddshalvorna, tamoj och gasolbrännaren väger ca 720 gram, så om din väger kilot med brännare med samma bestyckning så spara du 300 gram redan här.

Jag anser teflonbeläggningen är värd sin vikt trots att det kanske kostar 50 gram extra, men det är ett val man gör hur lättdiskat det skall vara efter användningen.

En sak att tänka på är att Trangia 27 passar för 1-2 personer, är det fler så blir det genast jobbigt då grytorna inte är sådär jättestora. Själv kör jag alltid med två grytor då avläggningsbyttor behövs också om man lagar riktig mat och inte kör påse och oavsett om det är plast eller plåt så väger alternativen också och den vikten gör sig då bäst som extra gryta i köket IMHO.

Kör man stuket koka vatten att hälla i grön/orange påse enbart så finns det mycket lättare alternativ i köksväg varav flertal redan är avhandlade.

Men med tragia 27 så kan man ge sig på ganska kulinarisk matlagning och är man inte den stressade typen som ser intag av föda som nödvändigt och tidslösande ont som skall klaras av fortast möjligt och inte ens känner smaken på det man käkar, så kan det faktiskt vara ganska roligt och framförallt gott att laga mat, speciellt om man gör det med andra matintresserade kamrater i gruppen man går med.

Visst är det skoj att laga mat, men som jag ser det borde det inte finnas någon större skillnad i vilken mat man kan laga med lättare gaskök. Det handlar bara om vilka grytor och stekpannor man har till. Bredden på munstycket spelar dock också in då en smal låga kan göra det svårare att steka t ex.

Eventuellt är Trangias vindskydd effektivare ur bränslesynpunkt, men då får man nog vara ute flera veckor. Då tror jag mer på ETA-köken.

Här är vikterna för toppmonterat. Lägg till 50-100g till och man får ett kök som står på marken:
100g brännare
2x100g Trangia kastruller
ca vindskydd 50g
30g benstöd för gasbehållaren
48g tamoj
=428g

När mina barn och jag skall utfodras kör jag oftast med Trangias 2,5L lägergryta ovanpå min PocketRocket. Den räcker iallafall till att koka två Spaghetterier samtidigt vilket räcker för mig och två barn. Jag brukar också ha en 8,5dl titangryta som kom med min PocketRocket med. Om det är stabilt nog får var och en avgöra, men jag tycker det funkar tillräckligt bra. Å andra sidan är nu ett stabilt gaskök som EtaExpress Spider nu så lätt att man lika gärna kan ha ett sådant. Detta kök är ännu lättare , men förvärmer inte gasen vilket kan vara en nackdel på vintern: Fire Maple
 
Du får mest sovsäck för pengarna om du beställer hos Roberts, men största fördelen är att man kan få den måttanpassad.

Har inte Roberts senaste prislistor tillgängliga, men brittiska PHD (www.phdesigns.co.uk) som kör med samma koncept ger också valuta för pengarna och ibland har de specialare som är "omöjliga" att motstå... har ett par "skräddarsydda" sovsäckar och några dunplagg från PHD. Är ytterst nöjd med produkterna, kundservicen och deras filosofi.
 
Jag har mestadels använt ett kök som står direkt på marken då jag varit ut med barnen. Ett toppmonterat kök är inte alltid så stabilt att det inger förtroende. Då man steker plättar (och det brukar ju vara populärt bland barnen) är ett stabilt kök en klar fördel. Trangias teflon-panna är ett måste för detta ändamål.

Tidigare gavs ett tips om ett kort liggunderlag, vilket fungerar alldeles utmärkt. Ett 120 cm NeoAir räcker bra för mig, trots att jag är 192 cm lång. På vintern kompletteras det med ett fullångt cellplastliggunderlag.

Jag kan även bidra med en liten stämningsfilm från en liten övernattningstur med den just sju år fyllda sonen för en dryg vecka sedan. Det går alldeles utmärkt att fara ut i skogen runt hemknutarna och kan i själva verket rekommenderas så vet man hur allt fungerar innan man beger sig längre bort.
 
Hej igen!

Tack Peter för filmen. En sådan övernattning pratade faktiskt sonen om på väg hem från dagis idag :) Klart inspirerande!


Sovsäck verkar nästan vara det svåraste valet. Där det har kommit många intressanta förslag som jag försökt sammanställa:

Roberts UL 500 med komforttemperatur -4°c för kvinnor verkar väga 860g totalt. Pris hittar jag inte på deras sida. Gissar att den väger lite mer om man tar lång dragkedja. Verkar gå att måttbeställa.
http://www.roberts.pl/Product1.html

Cumulus Panyam 450 med komfortteperatur -7°C väger 830 g totalt. Pris 225 € + frakt
http://www.sleepingbags-cumulus.com/down-sleeping-bags.html

WMs UL med komforttemperatur -2°C för kvinnor väger 820 g. Pris 3690 sek vilket verkar vara klart dyrast av de föreslagna säckarna. Finns det fördelar som motiverar ett högre pris?
http://www.getout.se/sv/artiklar/bo-sova/sovsackar/dun-tre-sasong/ultralite-3.html

Alpkit PipeDream 400 har gamla temperaturmått och ligger kanske snarare på +3°C för män och ännu högre för kvinnor. Vikt 750 g + packpåse och pris 150 GBP. Känns kanske minst varm för mig som är frusen?
http://www.alpkit.com/shop/cart.php?target=product&product_id=16415&category_id=286

PHDs Minim 400 har ett eget temperaturmått ”typical operating temp.” på -5°C. Väger (670 g utan dragkedja och) 790 g med lång dragkedja och kostar då från 290 GBP beroende på tygval mm.
http://www.phdesigns.co.uk/product_info.php?cat=26&products_id=118

Tycker att det är svårt att jämföra vad man får för priset. Jag vill ju ha så varm säck som möjligt till så lågt pris och vikt som möjligt. Samtidigt ska det vara en säck som håller att användas under många år. Har jag tittat på rätt modeller från de olika märkena? Vilken tror ni är bäst för mig och varför?

Kanske omöjliga frågor att besvara men svaren kan ge olika tankar kanske på sådant jag inte kunnat komma på själv :)

/Anna
 
Cumulus Panyam 450 med komfortteperatur -7°C väger 830 g totalt. Pris 225 € + frakt
http://www.sleepingbags-cumulus.com/down-sleeping-bags.html

PHDs Minim 400 har ett eget temperaturmått ”typical operating temp.” på -5°C. Väger (670 g utan dragkedja och) 790 g med lång dragkedja och kostar då från 290 GBP beroende på tygval mm.
http://www.phdesigns.co.uk/product_info.php?cat=26&products_id=118

Cumulus och PHD använder samma Brittiska temperaturstandard som Alpkit så dra ifrån 5-7 grader när du ska jämföra med EN-temperaturer.

Cumulus Panyam 450 har en komforttemperatur på -1 ungefär och PHD Minimi 400 hamnar på +1 vid jämförelse med EN Limit.
 
Tack Joakim!

Temperaturerna gör mig något förvirrad :) men Cumulus -1°C för drygt 2000 sek + frakt borde ändå ligga bra till i klassen mycket sovsäck för pengarna. Är den en "vinnarsäck"? Eller har jag missat fler viktiga faktorer?

/Anna
 
För att stöka till det lite konstaterar jag att tempangivelser måste man ta med en nypa salt och de är inte riktigt jämförbara trots standarder... jag har frusit i en ny EN-standard säck men inte i PHD då tempen har varit nära komforttempgränsen.

Då jag har jämfört Roberts och PHD har jag kikat närmast på dunkvalitet och dunmängd för att hitta de modeller (designfaktorer beaktat) som bäst motsvarar varandra. PHD:s dunmängder är lite undangömda men hittas då man går den guidade rutten på Design Your Own sleepingbag. Minim 400 utan dragkedja och med 900fp dun och MX tyg skulle vara mitt val för varmt och lätt, inte billigt men nog prisvärt. Eventuellt skulle en frysbenägen kunna lägga till 50g dun.
 
Cumulus och PHD använder samma Brittiska temperaturstandard som Alpkit så dra ifrån 5-7 grader när du ska jämföra med EN-temperaturer.

Cumulus Panyam 450 har en komforttemperatur på -1 ungefär och PHD Minimi 400 hamnar på +1 vid jämförelse med EN Limit.

Eftersom jag äger en panyam 450 och har jämfört den med en WM ultralite så tänker jag protestera lite. Säcksrna har i princip samma lofthöjd och samma antal gram dun (lite olika utformning av säckarna gör att det inte kan jämföras helt med varandra).

... har inte märkt någon större skillnad vid praktisk användning. Däremot står WM-säcken emot stänk bättre pga bättre kvalitet på ytterväven. Kan säga att WM-s lösning med tejp som styvar upp bakom dragkedjan också är bättre, liksom deras huva.

Men tvekar inte att rekommendera panyam 450 till den som vill ha ett prisvärt alternativ till premiumsäckarna...och anser att deras temperaturangivelser stämmer bra med verkligheten dvs minus 7-8 är komfort för mig i 450-modellen, precis som de skrev när jag frågade. Och ungefär vad WM anger för sin motsvarande modell.

//J
 
Roberts UL 500 med komforttemperatur -4°c för kvinnor verkar väga 860g totalt. Pris hittar jag inte på deras sida. Gissar att den väger lite mer om man tar lång dragkedja. Verkar gå att måttbeställa.
Notera, att det bara är 750 cuin/oz dunkvalitet i standardmodellen 500MW, men att man kan byta upp sig till 850. Jag utgick från MW300, 620g, men bytte ut dunet till samma mängd 850-kvalitet. Med lite måttanpassning, se ovan, hamnade totalvikten kring 600g. Det går ju inte att göra någon formell klassning av en så hårt moddad säck, men trots att jag hör till de mycket frusna och sover på vanlig "äggkartong" (nåja,Therm-a-Rest Z-lite SOL), ligger min subjektiva komforttemperatur kring nollan; med ullfrottéunderställ, mössa och strumpor några grader därunder.

Har förresten en känsla av att "äggkartongen" och liknande lösningar är underskattad i sin låga R-klassning. "Äggkartonghålen" gör ju att sovsäcken bara pressas ihop punktvis och i övrigt isolerar även underifrån, vilket helt faller bort på plant underlag. Kanske detta också är ett sätt att förlänga livet på sovsäcken?
 
Den bästa säck jag har är en gammal Caravan Combi (från 80-talet?). Dubbelsäck där innersäcken är dun och yttersäcken syntet. Tillsammans ska de klara någonstans runt -30°, men kan givetvis användas var för sig. Jag har testat den i -20° och höll på att svettas ihjäl. Tyvärr väger säckarna tillsammans runt två kilo... Dessutom går den inte att köpa längre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
Dryaso 39% lättare! Lättpackning 6
fremag Lättare skodon Lättpackning 30
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17
Avsl12 Lättare kök Lättpackning 20
brigas läser och begrundar om lättare börda Lättpackning 6
Martin Fjäderlätt Man spar ju lika många kronor som gram! Lättpackning 110
Askel Golvlös Mid, med eller utan innertält? Lättpackning 20
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
bengtfalke Bushbuddy eller Solostove för lättvikts vedeld Lättpackning 32
insco Lågsko för vandring - med eller utan membran? Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
vandrarnovis lunar duo eller nallo? Lättpackning 7
LarsMagnus Haglöfs OXO eller Matrix Lättpackning 10
Jorlen Kök eller inte? Lättpackning 31
Jörgen Fjaderlatt.se Blöta fötter - farligt eller skönt? Lättpackning 209
AndreasJohansson Six Moon Duo eller Black Diamond HiLight Lättpackning 27
Vättlefjäll Termotröja-inhemsk eller importerad? Lättpackning 6
perdavid LIM eller OZ Lättpackning 14
seobserver Exceldokument som hjälp eller själp? Lättpackning 5
andy69 Mesh eller trailskor..? Lättpackning 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.