Lättare men lika bra eller bättre?

Ryggsäck:Bergans Helium rymmer ca 58l. Den blir varmare på ryggen än en Osprey Exos,men jag trivs gott med den.Idag skulle jag nog i första hand provat den senare.
Underlag Thermarest Neo Air som redan nämnts,men Downmat är än skönare.
Sovsäck WM ultralite,väl varm för mej sommartid.Har en superlätt Quilt också,för riktigt sommarbruk.
Tält Hilleberg Akto;(har även ett riktigt lättviktstält,Gossamer Gear The One,men det har jag bara för övernattningar i skog och enstaka natt ute).
Kök:Titanmugg + Primus titan lite,toppmonterat.
sätter antingen folie som skydd eller ett litet annat vindskydd.Kokar då bara maten,och har kärlet som matskål + en vikmugg.(På två-mans turer Trangia 27 + gas).Bara sked som bestick.En lätt fällkniv.
Övrigt vikbesparande;välj lätt regnställ och lätt dunjacka som förstärkning.Tunn ull som sovplagg.
Foppatofflor som ombytesskor om ej svårare vadställen förväntas.(många trivs ju med dessa som vadskor också,men jag tycker de inte sitter nog bra).
Så .det är mina fungerande "lättisar".
 
Om köket endast är till för att koka vatten till påsmat så skulle jag hellre köpa en Jetboil, de är mer lättanvända för det och jag gissar på att de är lite snabbare/effektivare också :)

Vad avser sovsäck och liggunderlag så är det liggunderlaget som är det viktigaste för att bibehålla en komfortabel temperatur när man sover, enligt min erfarenhet. Mao, satsa hellre på att bra uppblåsbart liggunderlag och låt sovsäcken stå för mindre av värmen (=lättare sovsäck). Blir det ändå kallt så har du ju kläder att sätta på dig!

Vad avser liggunderlag, kika på Exped och Thermarest. Ska du inte använda liggunderlaget vintertid så kanske ett upplåsbart dito utan syntetfyllning är bäst m.a.p vikt.
 
Kul att du kommer ut på tur igen! Hur gamla är barnen? Jag fick med mina på kortturer redan när den minsta var 3år. Kanske ska du ta med det i åtanke.

Mina tips är, såsom andra redan nämnt, lättare kök, ryggsäck och liggunderlag. Det jag vill tillägga är att jag aldrig saknat mitt trangia även om jag lagar mat till 4 personer. Jag tycker ett toppmonterat gaskök funkar perfekt. Har kompletterat med ett stöd till gasbehållaren. Behöver man laga mat till en grupp så tar jag bara med en större kastrull. För mig är denna punkt den mest pengaeffektiva viktbesparingen. Några hundra bara och du kan ju anvÄnda dina trangiakastruller. Nu Är ju t ex ett express spider kÖk ocksÅ vÄldigt lÄtt, stÅr stabilare och borde vara bÄttre pÅ vintern. Det är nog ett sådant jag skulle valt idag.

Vad gÄller ryggsÄck så är det centralt att veta hur mycket du tänkt bära i den. 1,5 kg tror jag nog definitivt du kan spara i vilket fall och det behöver inte bli så dyrt. Några hekto till om du oftast bär under 10kg. Kanske en golite jam2 eller pinnacle kan vara nått?

Vanliga thermarest neoair luftmadrass, korta modellen, har funkar fint för mig. Gärna med ett jysk under för skydd och för rastbruk. Det gör många hekton. Den väger ju bara 250g och är ändå grymt bekväm. Under benen behöver det inte vara så mjukt.

Om du riktigt vill gå lättviktsvägen kan du ju spara många hekton på tältet också, men det blir dyrt, iallafall för fjällbruk. Mindre komfort kan också befaras.


Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Tack alla!

Verkar som Osprey Exos verkar vara ett genomgående tips för mig att testa. Alternativ kan vara Bergans eller Granite Gears lätta säckar.

Thermarest typ Neo Air eller det nya som är på gång och verkar finnas i England från april.

Lättare kök helt klart - här har jag fått flera olika tankar om högt eller lågt och olika tips på modeller. Här gäller det att fundera igenom de egna behoven ordentligt.

Sovsäck - olika tankar om pris kontra viktbesparing men någon var inne på att utrymmesbesparing också kan vara en viktig faktor. För mig är ju värmen och höftvidd också en viktig pusselbit eftersom jag är frusen bl.a.

/Anna
 
Glömde att berätta om sonen gusbo!

Han är fem snart sex och gillar att vara ute i naturen. Han är med i Mulle och har alltid följt med oss när vi är ute på naturfototurer eller några dagsturer på fjället.

Han är sugen på att tälta i fjällen så jag tror att det är läge att hitta på någon kortvariant med basläger eller riktigt korta dagsetapper.

Här är ytterligare en faktor som gör att det är bra om min egen utrustning blir lättare. Man kommer att få bära en hel del för sonen i början innan han orkar mer och mer själv.

/Anna
 
Kul att sonen vill ut!
Är han så stor kan han bära det mesta själv utom maten. Det gäller att slimma packningen även för barnen. Mer ombyten kan dock behövas. Min erfarenhet är att det kan bli mycket volym extra, men så där jättetungt behöver det inte bli, speciellt inte om man har ett lätt tält. Vi får plats två barn och en vuxen i vårt six moon designs lunar duo på 1,4kg. Två vuxna och ett barn kan nog funka det också.

En golite pinnacle kanske kan vara ett bra alternativ såsom lätt ryggsäck med mycket volym, men ska mer än 15kg packas regelbundet är den nog lite klen.


Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Bruger selv en Osprey Exos og er nöjd.

Sovsäck dun Yeti 631 gram (ok til sommerbrug)

Kök:

1 liter trangia ultra gryde 79 gram
alufolie som låg 10 gram
Surpass titanium topmonteret gasbrænder 48 gram
Minitrangia gripare 20 gram
Total vægt 157 gram
+ gasburk
 
Minimumvikt modern Tragia 27 med en gryta (teflonbelagt), en stekpanna/lock (teflonbelagd på steksidan) och båda vindskyddshalvorna, tamoj och gasolbrännaren väger ca 720 gram, så om din väger kilot med brännare med samma bestyckning så spara du 300 gram redan här.

Jag anser teflonbeläggningen är värd sin vikt trots att det kanske kostar 50 gram extra, men det är ett val man gör hur lättdiskat det skall vara efter användningen.

En sak att tänka på är att Trangia 27 passar för 1-2 personer, är det fler så blir det genast jobbigt då grytorna inte är sådär jättestora. Själv kör jag alltid med två grytor då avläggningsbyttor behövs också om man lagar riktig mat och inte kör påse och oavsett om det är plast eller plåt så väger alternativen också och den vikten gör sig då bäst som extra gryta i köket IMHO.

Kör man stuket koka vatten att hälla i grön/orange påse enbart så finns det mycket lättare alternativ i köksväg varav flertal redan är avhandlade.

Men med tragia 27 så kan man ge sig på ganska kulinarisk matlagning och är man inte den stressade typen som ser intag av föda som nödvändigt och tidslösande ont som skall klaras av fortast möjligt och inte ens känner smaken på det man käkar, så kan det faktiskt vara ganska roligt och framförallt gott att laga mat, speciellt om man gör det med andra matintresserade kamrater i gruppen man går med.
 
Hej,

hoppas verkligen barnen fortsätter var "på" beträffande frilufsande!

Lite ytterliggare tips för vikten.
- En våg för att väga alla grejer (_alla_) grejer du funderar på att ta med
- Ett excelblad där du för in alla vikterna så du får se i slutändan hur (PUST) mycket det kan bli om alla bra-att-ha grejer följer med.
- Penna och anteckningsblock för att skriva ner vad som funkar eller inte, vad som kommer till användning eller inte
- Fjäderlätts böcker om lättpackning tillsammans med detta forum
- Måste liggunderlaget vara 183 cm långt? Min sambo är frusen och har ett kort (119 cm?) Neoair och trivs.
- Jag har toppmonterat gaskök som väger lite drygt 100 gr, trebensfot, använder en engångs al-tallrik som lock och en bit liggunderlag som vindskydd (hundens liggunderlag). Har aldrig vält ut någon kastrull. Hur stor kastrull har du? Mina på 1 liter väger 100 gram, det är någon jättegammal trangiamodell. En grytmysare av några bitar kaserad liggunderlag (samma som blev liggunderlag till hunden!) fungerar bra och spar gas.
- Golites ryggsäckar är rätt populära också. Jag instämmer med vad någon skrev tidigare om att man måste prova ryggsäcken. Det är ett vågspel att köpa per post. Prova med lika mycket vikt i som du tänkt bära. Många ryggsäckar blir obekväma att bära om man bär för mycket vikt.

Lycka till!!
Peter
 
Hupp! Jag är så gammal och inpyrd med mitt ensamvandringstänk, att jag totalt missade att ni är en familj! Kul att du får med sexåringen, mina barn var som minst intresserade i den åldern (före och efter gick bra ;)).

Jag tar alltså högtidligen tillbaka allt jag skrivit och påstår motsatsen, åtminstone vad gäller kök ;). Så fort vi är fler än en som kan bära, åker min gamla Trangia fram - med två kastruller, teflonpanna och allt, dock uppgraderad med gasbrännare. Man delar ju på vikten, och bekvämlighetsvinsten är enorm.
Med barn springande omkring hade jag dessutom aldrig vågat köra något mindre skyddat och stabilt än Trangia-riggen.
Jag får nog också reservera mig för en del av tipsen i "Lättpackarens mat". Åtminstone mina bägge barn krävde större andel kolhydrater i kosten, ville ha allt separat på tallriken (adjöss färdigblandde grytor) och det mesta mer sönderkokt än vuxna. Villkoret för att följa med var dessutom, att det skulle vankas äppelpaj på kvällarna - därav teflonpannan ;).

Detta har varit ett litet dilemma när jag vandrat ensam med ett barn, som var tillräckligt stort för att ha åsikter om maten ;), men för litet för att bära något nämnvärt. Det blev inte så långa utflykter de åren.
 
Vilket välkomnande man får med alla engagerade personer i detta forum!

Jag tänker att jag vill ha lättare utrustning för eget bruk, när jag är ute solo. Sen tänker jag att lättare utrustning gör det lättare att bära sonens också. Ett lätt kök tänker jag t.ex. för soloturer och så behåller jag Trangiat till familje- och gourmetturer.

Fick ett tips av min bror i morse om ytterligare en sovsäck:
http://www.alpkit.com/shop/cart.php?target=product&product_id=16415&category_id=286

Verkar klart billigare än WM t.ex. men jag blir lite osäker på om temperaturen avser sk. komforttemperatur eller snarare extremtemp. Jag vill ha det varmt när jag somnar. Min bror har en sådan säck så jag kan få testa storlek hos honom.

/Anna
 
Alpkit använder den gamla Brittiska standarden BS4745 för sina sovsäckar. Idag använder de flesta andra sovsäcks tillverkare EU-standarden EN13537.

EN13537 använder benämningarna
Comfort - komforttemperatur för en kvinna
Lower limit/Limit - lägsta komfort temperatur för en man.
Extreme - lägsta temperaturen då en fullt frisk genomsnitts kvinna kan använda sovsäcken utan att få hypotermi.


Begreppet sleep limit hos Alpkit motsvarar EN13537 standardens Lower limit. Men det är så långt som det gäller själva begreppen, ska du jämföra siffrorna så måste du dra bort 5-7 grader från Alpkits sleep limit.

Exempel: Pipedream 400 med sleep limit -3 skulle ha Lower Limit +3 enligt EN-standarden.

Därmed inte sagt att Alpkits standard skulle vara sämre, den har bara en annan definition av komfort än EN-standarden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
Dryaso 39% lättare! Lättpackning 6
fremag Lättare skodon Lättpackning 30
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17
Avsl12 Lättare kök Lättpackning 20
brigas läser och begrundar om lättare börda Lättpackning 6
Martin Fjäderlätt Man spar ju lika många kronor som gram! Lättpackning 110
Askel Golvlös Mid, med eller utan innertält? Lättpackning 20
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
bengtfalke Bushbuddy eller Solostove för lättvikts vedeld Lättpackning 32
insco Lågsko för vandring - med eller utan membran? Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
vandrarnovis lunar duo eller nallo? Lättpackning 7
LarsMagnus Haglöfs OXO eller Matrix Lättpackning 10
Jorlen Kök eller inte? Lättpackning 31
Jörgen Fjaderlatt.se Blöta fötter - farligt eller skönt? Lättpackning 209
AndreasJohansson Six Moon Duo eller Black Diamond HiLight Lättpackning 27
Vättlefjäll Termotröja-inhemsk eller importerad? Lättpackning 6
perdavid LIM eller OZ Lättpackning 14
seobserver Exceldokument som hjälp eller själp? Lättpackning 5
andy69 Mesh eller trailskor..? Lättpackning 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...