Lättare men lika bra eller bättre?

Just stekning kan jag meddela går helt kasst med EtaExpress-brännaren och gäller kanske Spider med(?). Ytan som blir glädhet är minimal och utanför knappt fisljummet, lätt överdrift. Mao, går inte vidare att steka med de här raketbrännarna som är suveräna på att koka vatten med.

Då man steker plättar (och det brukar ju vara populärt bland barnen) är ett stabilt kök en klar fördel. Trangias teflon-panna är ett måste för detta ändamål.
 
Härligt med all input nu när man varit "off"ett antal år när det gäller prylar !

Tror jag ska väga föräldrarnas lilla trangia och kolla om det fungerar med gas. Kanske ett gratis sätt att spara några hundra gram.

Ryggsäck på ca 1,1 kg känns inte helt fel. Hur mäter man sin rygglängd för att se vilken storlek som passar en bäst?

/Anna

När Trangia började med gasolbrännare skickade de med en borrmall för att konvertera gamla kök till gas. De har nog slutat att skicka med den, jag fick i varje fall ingen när jag köpte 27 och brännare. Men har de inte hål i köket kan du titta på ett annat 27 var hålet sitter i förhållande till ventilationshålen, dess form och storlek och sedan borra i det gamla köket.
 
Det är (inom rimliga gränser) inte så noga med hålets form och läge, syftet är ju bara att få igenom slanganslutningen. Jag gjorde mitt helt på känn, genom att ett par av de befintliga fick ingå en förening ;)
 
Det är (inom rimliga gränser) inte så noga med hålets form och läge, syftet är ju bara att få igenom slanganslutningen. Jag gjorde mitt helt på känn, genom att ett par av de befintliga fick ingå en förening ;)

Jag såg för länge sedan en film eller artikel där det förklarades varför hålet för brännaren satt som det gjorde i förhållande till ventilationshålen för optimal effekt. Men självklart så fungerar det var hålet än sitter.
 
Har lite svårt att tro att det spelar någon större roll var hålet för gasslangen sitter. Däremot ska lufthålen i undre vindskyddet peka mot vinden. Såhär står det på Trangias hemsida och bör väl bli snyggast om man ta r fram Dremeln:

http://www.trangia.se/2842.faq.html
"10. Hur kan jag anpassa mitt gamla trangiakök till gasolbrännaren?
Enklast är att klippa ut ett större hål bland de små hålen på sidan av det lägre vindskyddet som är fyra hål brett och fyra hål högt.´"

Och där sitter det på ett förberett kök:
trangia_in_use_2.jpg
 
Jag såg för länge sedan en film eller artikel där det förklarades varför hålet för brännaren satt som det gjorde i förhållande till ventilationshålen för optimal effekt. Men självklart så fungerar det var hålet än sitter.
Helt OT, men intressant - minns du förklaringen? Jag antog i min enfald, att om hålarean (med trädd slang) inte (nämnvärt) förändrades, spreds etc, så bör det i praktiken kvitta?
Luftströmmen innanför vindskyddet påverkas säkert mer av bara det faktum, att där finns ett turbulensalstrande föremål som inte varit påtänkt från början. SÅ finkalibrerat var nog inte mitt gamla kära Trangia ;).

Edit: sorry för förlängninen av OT, såg inte att niklaz svarade medan jag skrev
 
Helt OT, men intressant - minns du förklaringen? Jag antog i min enfald, att om hålarean (med trädd slang) inte (nämnvärt) förändrades, spreds etc, så bör det i praktiken kvitta?
Luftströmmen innanför vindskyddet påverkas säkert mer av bara det faktum, att där finns ett turbulensalstrande föremål som inte varit påtänkt från början. SÅ finkalibrerat var nog inte mitt gamla kära Trangia ;).

Edit: sorry för förlängninen av OT, såg inte att niklaz svarade medan jag skrev

Minns inga detaljer, men det var från Trangia. Antar att det är den uppstickande rörböjens (Antar att den är för förvärmning) position till ventilationshålen som påverkar effekten.
http://www.getout.se/bilder/artiklar/zoom/LM1001TR_3.jpg
 
Hej igen!

Roberts UL 500 med komforttemperatur -4°c för kvinnor verkar väga 860g totalt. Pris hittar jag inte på deras sida. Gissar att den väger lite mer om man tar lång dragkedja. Verkar gå att måttbeställa.
http://www.roberts.pl/Product1.html
/Anna

Enligt den prislistan som jag fick ifrån Roberts i början på mars så kostar "MR"-versionen av Ultralight 234 EUR i standard utförande och 266 EUR om du vill ha med 850-dun. Med 850 dun så ligger komforttempraturen för kvinnor på -7.

Dessutom så uppger de totalvikten på dem i storlek medium till 790g.

Ett tips kan vara att maila dem på roberts@roberts.pl och be om deras prislista för att få uppdaterad information.
 
Tack för alla tips och idéer jag fått från er!

Nu har jag så sakta börjat byta ut delar av min utrustning. Först ut blev en ny Osprey Exos 58 l ryggsäck! Vill någon se bilder och följa vad som kommer efter hand så kommer jag försöka skriva, utvärdera och ha lite bilder på bloggen.

/Anna
 
Tack för alla tips och idéer jag fått från er!

Nu har jag så sakta börjat byta ut delar av min utrustning. Först ut blev en ny Osprey Exos 58 l ryggsäck! Vill någon se bilder och följa vad som kommer efter hand så kommer jag försöka skriva, utvärdera och ha lite bilder på bloggen.

/Anna

Skylle du inte bli nöjd med den har jag en MKinley rygga på 65 liter som du kan testa och köpa för en billig peng om inte den andra passar dig? Otroligt skön att bära och går att justera efter rygglängd. Är nog justerad för 1,71 som jag är nu. Hör av dig i så fall

Den väger nog inte ens ett kg och har inbyggd ram. Är grå och svart Sambon ville ta den först eftersom jag köpte en Vulcan 100 l som väger 3 kg minst. Sambon tar bärstolen i stället he he, poken väger 15 kg nu + ombyte,regnskydd, termos osv
 
Oj, upptäckte att jag har haft fel om vikten på mitt Trangia. Jag packade upp allt och såg att den nu var packad med två kastruller. Plockade bort den tyngsta kastrullen och allt småplock och genast vägde det 1062 g (varav över 200 g extrakastrull).

/Anna

Jag har googlat på Eta. Den annonserde vikten ser ut att vara 830 gram men den faktiska vikten verkar vara mer. Min egen kökslösning, brännare + 1 liters kärl (klarar kok med 5-7 dl vatten)+
tång+ decilitermått + svamp + träsked väger 330 gram. Ska Eta vara en fördelaktig lösning måste det handla om rejält insparat bränsle. Jag brukar ha två gasburkar, cirka 740 gram, och de räcker i två veckor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
Dryaso 39% lättare! Lättpackning 6
fremag Lättare skodon Lättpackning 30
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17
Avsl12 Lättare kök Lättpackning 20
brigas läser och begrundar om lättare börda Lättpackning 6
Martin Fjäderlätt Man spar ju lika många kronor som gram! Lättpackning 110
Askel Golvlös Mid, med eller utan innertält? Lättpackning 20
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
bengtfalke Bushbuddy eller Solostove för lättvikts vedeld Lättpackning 32
insco Lågsko för vandring - med eller utan membran? Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
vandrarnovis lunar duo eller nallo? Lättpackning 7
LarsMagnus Haglöfs OXO eller Matrix Lättpackning 10
Jorlen Kök eller inte? Lättpackning 31
Jörgen Fjaderlatt.se Blöta fötter - farligt eller skönt? Lättpackning 209
AndreasJohansson Six Moon Duo eller Black Diamond HiLight Lättpackning 27
Vättlefjäll Termotröja-inhemsk eller importerad? Lättpackning 6
perdavid LIM eller OZ Lättpackning 14
seobserver Exceldokument som hjälp eller själp? Lättpackning 5
andy69 Mesh eller trailskor..? Lättpackning 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.