Lättare men lika bra eller bättre?

950 g viktbesparing på ett Eta express mot mitt trangia lockar också för en kostnad på 800-900 kr. Men då begränsas man till vattenkok. Klart lockande bara man behåller sitt Trangia till andra typer av gourmetvandringar. Är den här typen av höga kök väldigt vingliga eller vindkänsliga om det blåser lite? (...)
Det kan vara en personlig nojja, men jag vill inte ha en toppmonterad brännare eller på annat sätt högt riggat kök. Använder just nu slangbrännaren Fire-Maple FMS 117T, som väger dubbelt så mycket! ...men i absoluta tal bara 50 g mer ;) än den toppmonterade varianten. Skillnaden äts nästan upp av det högre vindskydd som den senare skulle kräva. Ett billigt pris för säkerheten (eller bara min sinnesro). Jag har fixat eget vindskydd av alufolie.

Jag håller med om allt Niklaz skriver om Trangia versus "engrytekök", men det går inte att komma ifrån att det finns mycket bränsle-, kokkärls- och proviantvikt att vinna på att man tänker igenom det hela, utan att det behöver bli trist eller på något sätt extremt för det. Själv lagar jag mycket i "våningar", där en sak kokar i en gryta, medan en annan vattensväller/ångkokas/varmhålls ovanpå i en passande grundare sådan, som också är lock, matskål, kåsa och t o m en mini-wokgryta ;). Det finns ett färdigt sådant set, Fire-Maple FMC 207 (230g).
Kolla vidare på artikeln "lättpackarens mat", om detta tankespår verkar intressant.
 
Senast ändrad:
På ensamtur funkar eta express utmärkt tycker jag. Har bakat bröd på det, funkar bra till gröt, nudlar- couscous-baserade rätter. man har dock bara ett kokkärl så det gäller att tänka igenom matlagningen. På dagspaddelturen brukar jag laga div. pastasåser på det, utgår då oftast från färsk och konserver. Har faktiskt lagat mat för två på köket på paddling. eta- köken kokar vatten ruskigt snabbt, jättebra fikakök, kaffe vatten till hela gänget nästan innan de fått fram sina kåsor.

Håller med ovanstående om att VM:s sovsäckar är en bra investering, även deras dunjacka är guld värd.
Tycker du skall leta en rygga på max 1,5kg. Har själv en Golite Quest som jag gillar

Visst är toppmonterade kök lite vingliga, dels för man undvika att stimma omkring, dels finns en fot att montera under gastuben, den är bra
 
Senast ändrad:
Gällande kök har jag nyligen införskaffat ett Optimus Crux med Terra Nova Weekend som kokkärlsset. Det är visserligen toppmonterat men det lilla jag hittills hunnit köra det så har det inte varit några problem. Då får det plats en gasflaska i kärlet under frakt. Himla smidigt.

För liggunderlag så bytte jag nyligen upp mig rejält. Hade tidigare ett tunt cellplast kombinerat med ett 3/4 uppblåsbart med tjocklek 1,8 cm. Köpte till kommande säsong ett Exped Synmat 9 LW då sovkomforten inte varit den bästa tidigare. Visst, det blev tyngre men det är vikt som jag gärna bär om nätterna blir komfortabla.

Ryggsäck kör jag med Granite Gear Alpine Trail med vikten 1,3 kg . Kolla på deras lite mindre modeller. Virga kanske.
 
(..) Ryggsäck på ca 1,1 kg känns inte helt fel. Hur mäter man sin rygglängd för att se vilken storlek som passar en bäst?
Man går och provar! Tror inte det finns några genvägar. Fick ryggen mätt enligt konstens alla regler när jag skulle köpa Exos, och... det blev helt fel. Tur man stod i affären och inte med ett postorderpaket i handen. Proffset (utan ironi!) på SÄCK skyllde på att min rygg var för rak i axlarna och för svankig i midjan... ;).

Kanske denna också kan vara värd att titta på (vet dock ej var man kan prova den i Sverige). 600g och samma volym i huvudfacket som Exos! Tyvärr inte samma fina ryggventilation, annars hade jag känt mig frestad. Men alla svettas ju inte floder som jag ;).
 
Något man sällan tänker på ur viktsynppunkt är faktiskt kläder. Det kan skilja förvånansvärt många kilon sammanlagt, om man systematiskt väljer lätta plagg utan en massa onödiga sömmar, detaljer, förstärkningar etc. Själv har jag skippat alla tunga, dyra och svettiga membranplagg, som skall "klara allt" - det gör de ändå inte. "Vindblus" av tunn men tätvävd polyester/bomull (i mitt fall pappas gamla skjorta, 100 g) plus något av typ Montane Minimus (200g) vid regn = lättare totalt, skönare och mer flexibelt. Samma princip på benen. Ev. revor lagas med den skavsårstejp, som ändå följer med. Jag föredrar alltså att sätta på förstärkningar först när behovet uppkommer ;).
 
Visst måste man testa en ryggsäck för det är alltid individuellt vad som sitter skönt. Ska kolla vilka lättviktssäckar som finns i butik här i Göteborg. Finns ju inte så många olika butiker tyvärr.

Jo, vårt Trangia räknas nog som riktigt gammal. Det är från början av 90-talet. Jag vägde det med en kastrull och gasbrännare. De enda extraprylarna som ligger i kastrullen är nog en tändare, en liten tvättsvamp och en liten trasa - inte så många gram m.a.o.
Hur mycket väger ditt lilla Trangia 27-5 med gasbrännare och bara en kastrull?
Vet ni om samma gasbrännare passar till alla Trangia?

/Anna
 
Oj, upptäckte att jag har haft fel om vikten på mitt Trangia. Jag packade upp allt och såg att den nu var packad med två kastruller. Plockade bort den tyngsta kastrullen och allt småplock och genast vägde det 1062 g (varav över 200 g extrakastrull).

/Anna
 
Det är lurigt med relativa deljämförelser. Både Roberts, Cumulus och t ex Mountain Hardwear gör väldigt fina och lätta sovsäckar, men det är ju hälften av en ganska liten totalvikt du sparar. Ska du hålla kring -5 som komforttemp enligt EN, så kryper dessutom vikterna upp mot knappa kilot (se t ex denna , -3, 900 g i tjejstorlek). Det är fortfarande en stor relativ viktsänkning, men i absoluta tal handlar det om kanske 400g, och då skulle inte jag tycka det var värt pengarna, om jag trivdes med min gamla säck.

Jag orkar inte citera trådstartaren men hon frågade om alternativ på sovsäcksfronten, jag skriver vad jag har för erfarenhet och sen är det väl upp till henne hur hon prioriterar sina prylinköp.

En ultralight 500 från roberts väger 790g och har comfort på -6.. och är troligtvis rätt mycket mindre merpackad än en äldre säck som väger 500 gram mer. Det skulle jag kalla "typ hälften", inte riktigt men typ.
Edit: Och eftersom hon frågade om en vid så tipsar jag om roberts som sys efter beställning..
 
Var inte oroliga!

Jag läser alla svar och tar in allt nytt på prylfronten. Vikt är en faktor, pris en annan men även utrymmesbesparande är viktigt för då får allt plats i en mindre ryggsäck. Sen gäller det att prova och fundera ett tag så att inköpen blir så bra som möjligt för mig.

I slutänden har jag kanske inte råd med allt på en gång utan får sprida ut inköpen :)

/Anna
 
Det jag har och är nöjd med är:

Ryggsäck: Osprey Exos 46
Liggunderlag: Klymit Inertia X-frame / Thermarest NeoAir
Sovsäck: Western Mountaineering Highlite (på sommaren, annars en gammal Caravan Combi -30 från 80-talet)
Tält: Hilleberg Nallo 2GT
Mat: Primus Eta Express (på sommaren, annars MSR XGK EX)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
Dryaso 39% lättare! Lättpackning 6
fremag Lättare skodon Lättpackning 30
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17
Avsl12 Lättare kök Lättpackning 20
brigas läser och begrundar om lättare börda Lättpackning 6
Martin Fjäderlätt Man spar ju lika många kronor som gram! Lättpackning 110
Askel Golvlös Mid, med eller utan innertält? Lättpackning 20
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
bengtfalke Bushbuddy eller Solostove för lättvikts vedeld Lättpackning 32
insco Lågsko för vandring - med eller utan membran? Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
vandrarnovis lunar duo eller nallo? Lättpackning 7
LarsMagnus Haglöfs OXO eller Matrix Lättpackning 10
Jorlen Kök eller inte? Lättpackning 31
Jörgen Fjaderlatt.se Blöta fötter - farligt eller skönt? Lättpackning 209
AndreasJohansson Six Moon Duo eller Black Diamond HiLight Lättpackning 27
Vättlefjäll Termotröja-inhemsk eller importerad? Lättpackning 6
perdavid LIM eller OZ Lättpackning 14
seobserver Exceldokument som hjälp eller själp? Lättpackning 5
andy69 Mesh eller trailskor..? Lättpackning 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.