Lättare men lika bra eller bättre?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Nästa köp blev ett Eta express kök!

För den som vill se bilder och några första jämförelser med mitt gamla Trangia så har det blivit ett nytt inlägg på bloggen.

/Anna

Jag såg en gul pryl på övre bilden.
Jag har lärt mig svetsa både i högstadiet (Tillvalet), gymnasiet och några utbildningar efter, bla industrisvets. Och en säkerhetsregel jag fått lära mig om gasol, gassvets och andra brännbara gaser är att aldrig tända med ciggarettändare med gas eftersom de kan baktända när den andra gaslågan tänds.
Brännbar gas tänds med gnisttändare (Tex av typ piezotändare som sitter i en ciggaretttändare, men utan gasbehållare) som finns i olika modeller, tändstickor, bensintändare eller eldstål. Modernt eldstål tycker jag är smifigt till gasolkök. En del kök har inbyggd piezotändare.
Eldstål fungerar direkt från en vattenpöl till skillnad från tändstickor.

Lycka till med nya köket.

Tack för mer kunskap!

De där svetskurserna har nog varken jag eller maken gått :) Som tur är har det gått bra i ett antal år men man vill ju inte utsätta sig för några onödiga risker.

Nya köket blir nog tryggare för mig.

/Anna

De tre stora - 3 för 3

Där man verkligen kan påverka vikten är genom att sikta in sig på de tre stora. Ryggsäck, skydd och sovutrustning. Om man satsar på "3 för 3" så har man verkligen tagit ett stort steg mot en lättare vandring. Innan man gjort detta är det risk att man fastnar i iofs intressanta diskussioner om småprylar som inte innebär så mycket för packningsvikten.

Mer om "343" här:
http://www.fjaderlatt.se/p/343-method.html

Jag har snott ihop en liten film med min tolvårige son som skjuter in sig på just de tre stora och ger exempel på lätta varianter som jag själv använt mycket. Filmen är speciellt riktad till de som tänker gå Fjällräven Classic, men råden är ju generella. Filmen finns här:

http://www.youtube.com/watch?v=tj6XhyJ9QcI

Jörgen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips