Lätta tältpinnar

Pinnar

Tunn aluminium plåt som sågas i lagoma remsor, borras och sedan bockas till fina 90 graders tältpinnar har ja sett funka bra... väger lite oxå...

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking
Se där, inte bara jag tappar bort pinnar, de ser bra ut!

Jag tillhör dom som har slarvat bort ett antal tältpinnar. :(

Så nu har jag målat ca ¼ av tältpinnen med röd färg så de förhoppningsvis är lättare att hitta.
Kanske det varit bättre att måla hela tältpinnen när jag ändå håll på.

Per

Bilagor

• Tältpinne IMG_1882.jpg
    Tältpinne IMG_1882.jpg
    41.1 KB · Visningar: 636
Man kan ju alltid experimentera, o designa pinnen, den ska ju va lätt att trycka ner så en spetsig pinne är ju inte så skön o lätt att trycka på med bland rötter o stenar, här kanske är en variant som funkar ?

Iden är att man håller i "överdelen" samtidigt som man trycker ner pinnen.

Bilagor

• titanpinne.jpg
    titanpinne.jpg
    28.9 KB · Visningar: 619
Lånar den här gamla tråden om lätta tältpinnar så slipper jag skapa en ny.

Är det någon som har erfarenhet av superlätta tältpinnar i titan som väger 1, 2 eller 5 gram. Håller de för tältning på fjället när det börjar blåsa på och rycka i stormlinorna? Eller det är bara att glömma? Försöker banta ner vikten lite på tälten..

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Är det bara jag som tycker att pinnar som just bara är en pinne är helt värdelösa? Spelar ingen roll i vilken vinkel man trycker ner dem, de "skär" igenom marken ändå och lossnar.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.