Lätta lägerstövlar, skor på vintern

Letar efter mycket lätta lägerstövlar, höga skor att bära i vinterlägret. Skönt att enkelt kunna sticka fötterna i stövlarna och klara sig undan snön när man t.ex. lägger på en ny vedpinne eller pissar.

Ola A.

Kanske Coverboots

Jag skulle rekommendera ett par "Coverboots" från Lundhags. De väger lite och är bara att dra på över sockorna.

Jag använder mina som vadnings- och lägerskor på sommaren.

Vill du ha riktigt ordentligt lätta kanske det är enklast att sy ett par i tält- eller skalplaggsväv och limma sömmarna.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Klockrent!

Lundags Coverboots och ett par dunstrumpor från Jysk fixar biffen. Ajunggilak har ett par Bivysocks om man vill slippa pyssla. Annars funkar snowjoggers också... Klart ohippt men det funkar. Lovar!

innersko

Hej!
du kanske har fixat det, men tips till andra...
har mina telis innerskor med ett par hemsydda grävpåsar utanpå som läger och gå ut och kissa skor, men det var kallt när jag var ute i -30 och sov, men vad är inte kallt då?
Filtskor är lätta och varma, eller lappskor helt i renskinn...

emma

Ajungilak varmesko

Jag kör med Ajungilak varmesko med syntetfyllning och de funkar riktigt bra. Lätt, varma och går fort att ta på och av. Har man bråttom ut och det är kallt vill man inte fippla med nån trång sko och samma sak när man kommer in i tältet vill man ju så fort som möjligt in i sovsäcken.

/Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips