Lätta kläder för nybörjaren?

Utbudet i Sverige är något begränsat,

Vadå? Finns det annat än Haglöfs, Fjällräven, Lundhags och Klättermusen? :)

Jag tror att just det smala utbudet i Sverige är det som gjort att det blivit sån märksfixering. Finns det 5 märken så kan man välja att "tycka om" ett, då får man i alla fall 20% av marknaden. Men finns det 50 märken så kan man inte gärna välja att bara tycka om ett, eftersom då begränsar man sig till 2% av marknaden.
 
Vadå? Finns det annat än Haglöfs, Fjällräven, Lundhags och Klättermusen? :)

Jag tror att just det smala utbudet i Sverige är det som gjort att det blivit sån märksfixering. Finns det 5 märken så kan man välja att "tycka om" ett, då får man i alla fall 20% av marknaden. Men finns det 50 märken så kan man inte gärna välja att bara tycka om ett, eftersom då begränsar man sig till 2% av marknaden.

Det är väl lite anledningen till varför en normalstor ryggsäck från dessa leverantörer fortfarande väger 3 kg.
 
Decathlons byxor innehöll bomull och ett sånt par har jag redan. Samtidigt tror jag faktiskt att jag gärna tar ett par byxor som är gjorda för vandring, jag inbillar mig att de är förstärkta där det behövs och har fickor som går att stänga vilket kanske inte är helt självklart på träningskläder. Ska dock kolla upp det senare innan jag avfärdar det helt.

Decathlon innehöll en stor andel bomull ser jag så kan förstå att de inte är intressanta.
Förstärkning och fickor har vi alla olika preferenser på. För egen del har jag sällan något i fickorna. Oftast har jag ett liggunderlag eller ett tältgolv mellan mina byxor och marken så förstärkning har jag inte kännt något behov av. Är situationen annorlunda för dig trivs du kanske bäst med lite tyngre och kraftigare byxor.
Senaste vandringen i somras testade jag att gå i Aclimas Lightwool Long då det var så varmt (skippade shorts och solkräm i packningen). Inga fickor och mycket ömtåligare än ett par träningsbyxor. Fungerade väldigt bra förutom mot myggen så klart och de höll ihop bra utan några hål eller så. Kanske kan ge en liten bild av mina behov. :)
 
För egen del har jag sällan något i fickorna. Oftast har jag ett liggunderlag eller ett tältgolv mellan mina byxor och marken så förstärkning har jag inte kännt något behov av. Är situationen annorlunda för dig trivs du kanske bäst med lite tyngre och kraftigare byxor.
Senaste vandringen i somras testade jag att gå i Aclimas Lightwool Long då det var så varmt (skippade shorts och solkräm i packningen). Inga fickor och mycket ömtåligare än ett par träningsbyxor. Fungerade väldigt bra förutom mot myggen så klart och de höll ihop bra utan några hål eller så. Kanske kan ge en liten bild av mina behov. :)

Bara vandring kanske inte sliter så mycket men att gör iordning ved, fiska mm är aktiviteter där man både står på knäna emellanåt och kan ha behov av fickor. För mig är det sånt som gör livet i skogen lite roligare. Hade jag bara tänkt vandra så håller jag helt med om att behovet ser annorlunda ut.

Eftersom jag är nybörjare på det här med både vandring och att packa lätt så tror jag att jag kommer att köra med ett par extra hekto trygghet/komfort innan jag blir erfaren nog att skala bort det onödiga.
 
En risk

Med några extra hekto här och där är:

Att det blir kilon av hektona.
Att det blir dyrare då du upptäcker hektona och vill reducera dem och i sammanhanget köper en lättare uppsättning.
go tur
 
En risk

En risk
Med några mindre hekto här och där är:

Att det blir ömtåligare.
Att det blir dyrare då du upptäcker tåligheten (eller brist på) och vill förstärka utrustningen och i sammanhanget köper en tåligare uppsättning.

Ex. nötning här och var i lastutrymmen på bussar, bilar, tåg etc eller man ställer ifrån sig den på kottar eller nån kvist. Eller man skrapar ryggsäcken eller jackan mot något...

Fast visst, som sagt, aktiviteten styr valet. Men något jag inte skulle tumma för mycket på är ryggsäcken. Den får "omild" behandling ibland. Det är den som skyddar innehållet.

go tur ;)
 
Nja mina lättaste vandrarställ i form av vindoveraller byts ungefär lika ofta som andra ofta brukade plagg, de tvättas sönder.

Mina lätta ryggsäckar med liten, rätt och lätt utrustning i har ännu inte lag av. Det har däremot ett flertal stora rejäla säckar gjort under årens lopp så mina empiriska erfarenheter är helt kontra mot dina skriverier. YMMV

Kostnadsdelen har Jörgen Johansson med flera utrett i botten. Lätt blir utan tvekan billigast i inköp.

Borstar man bort grus och lera brukar slitaget vid resor inte bli värre än andra kläder. Men att terotisera fram skäl mot något man inte prövat brukar inte vara svårt och säkerhet brukar väga tungt både på vågen och i prislappen.

Frågan har ju i årtionden disseskterats av klättrare och de säger samtliga att lätt och snabbt är säkrast, den uppfattningen delar ego.
go tur
 
Senast ändrad:
Min basklädsel på vandring är: skärmmössa; kortärmad t-tröja i ull + lätt långärmad skjorta på överkroppen (jag går aldrig bararmad), korta löparshorts, strumpor, skor. När det är för svalt för bara shorts tar jag på mig en vindoverall av märket Adidas, det är den jag har på mig på min profilbild. Den väger totalt 400 gram, mindre än ett par sådana där "vandringsbyxor" med "praktiska fickor" och förstärkningar i knän och rumpa. Vid kyla eller regn använder jag mina regnkläder, som totalt väger lite drygt 400 gram. Riktigt kalla dagar har jag på mig en extra fleece, c:a 220 gram, som egentligen är till för lägret (annars byter jag bara närmast kroppen inför natten). Sommaren 2011 övernattade jag vid en fäbod i Schweiz inför en hög övergång och de första timmarna var det så kallt att jag hade dessa fem lager på överkroppen. Men det är faktiskt enda gången hittills.
 
Vindjacka Tierra!

En otroligt bra vindjacka är Tierras Scirocco...jag köpte modellen för ca 6-7 år sedan och den hänger med ännu, inga lösa trådar eller något haveri alls.
Bara den svarta färgen som blivit lite solblekt här och var....

Oftast går jag bara med kortärmad, blir det kyligare så åker vindjackan på, klart bästa plagget och just den jackan är nästan helt luktfri efter en veckas svettig vandring :)!

Värt varenda krona flera gånger om....
 
Decathlon kränger bland annat ett märke som heter Quechua. Har några av deras saker och många vänner från Spanien använder dem väldigt mycket. Alltid varit nöjd med deras prylar faktiskt och inte hört någon annan som har dem klaga heller.

Utbudet i Sverige är något begränsat, i Frankrike tex finns det rena Quechuabutiker och Decathlon brukar ha stor del av deras utbud inne. Hos oss finns bara vissa av sakerna. Men hittar du något som verkar motsvara vad man vill ha är absolut inte märket i sig anledning att avstå.

Jag köpte nyligen en vandrarstav från Decathlon, Quechua Forclaz 350, för att ersätta en avbruten Black Diamond Trail. Vad som ser positivt ut är att godset i stavens nederdel verkar vara grövre, och borde förebygga liknande missöden, eftersom det var stavens sista tredjedel som gick av. (Jag har också köpt en annan stav, Leki Photosystem Alu, som utrustad med ett quick release-system kommer att fungera som en ypperlig monopod.)

Angående byxor brukar jag använda Stadiums bylsigare vindbyxor. Vanligtvis är det bara dessa, utöver mina regnbyxor, som jag har med mig på vandring. Problemet är bara att det går hål på dem (och även tjockare byxor) om man glider nedför snölegor, vilket är ett problem som jag ännu inte riktigt har löst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.