Lätta dunjackor som förstärkningsplagg?

Western Mountaineering Flash Jacket

Stefz undrar:

"SVANTE: Blev intresserad av Western Mountaineering Flash Jacket: Skulle vara mycket tacksam om du kunde svara på följande: Är dun-"boxarna" genomsydda eller inte i denna jacka? Eller är de sydda med mellanväggar så som Klättermusens dunplagg? Var köpte du din Western Mountaineering Flash Jacket? "

Svar:
Ja ytterkanterna av rutorna/boxarna är genomsydda i den här jackan, men det är genomgående relativt stora rutor. Exempelvis många av rutorna på ryggen har måttet 8 x 20 cm. Jackan är riktigt varm så jag tror inte att detta är så stor nackdel.

Den amerikanska firman Western Mountaineering ( WM ) har bara en enda återförsäljare i Sverige.
Det är svenska nätbutiken: www.outnorth.se Det var år 2012 som Outnet och GetOut slogs ihop och bildade Outnorth. WM har annars dunsovsäckar som är världsberömda för mesta möjliga värme till minsta vikt och volym.
 
Svar:
Ja ytterkanterna av rutorna/boxarna är genomsydda i den här jackan, men det är genomgående relativt stora rutor. Exempelvis många av rutorna på ryggen har måttet 8 x 20 cm. Jackan är riktigt varm så jag tror inte att detta är så stor nackdel.

Jag har fått för mig att WM gör så för att spara vikt. Tydligen väger mellanväggarna såpass mycket att det är lättare att lägga in mer dun för att kompensera värmeförlusten. De har samma lösning på Highlite, en mycket trevlig säck som håller nollan på 490 g.

Detta är dock bara spekulationer från min sida.
 
FRÅGA: Verkar som att nästan alla lätta dunjackor förutom Klättermusens är genomsydda i sömarna för dunkanalerna. Hur mycket mer värmesvinn eller "kalla punkter" ger detta? Någon som vet?

Så länge det handlar om plusgrader är värmesvinnet med genomsydda sömmar minimalt, det påverkar enstaka grader totalt. Att göra boxkanaler eller annan konstruktion utan köldbryggor gör jackan mycket tyngre.

Det verkar gå ett break-even mellan isolering/vikt/arbete/pris mm vid ca noll grader och cirka 250 g på jackor. De allra flesta som är för förstärkning till tre sesonger är under 250 g och klarar ca noll eller enstaka plusgrader.
Ska jackan tåla minusgrader börjar man använda någon form av mellanväggskonstruktion för att eliminera köldbryggorna då det blir mer markant värmeförlust ju kallare det blir.
Då blir också jackan tyngre, dels beroende på ökad vikt av textil, beroende på större areal tyg och dels mer dun för ökad isolering.
Det finns relativt få högkvalitetsjackor mellan 300-400 g, då det är ett dåligt förhållande mellan isoleringsförmåga och vikt i det intervallet.

Detta är lite tumregler, en god del undantag går att finna för den som letar.
 
Stefz undrar:
Svar: Ja ytterkanterna av rutorna/boxarna är genomsydda i den här jackan, men det är genomgående relativt stora rutor. Exempelvis många av rutorna på ryggen har måttet 8 x 20 cm. Jackan är riktigt varm så jag tror inte att detta är så stor nackdel.

Tack Svante! Bra att få reda på det där. Och har faktiskt Western Mountaineerings Summer Lite sovsäck. Så det är bekant och varit väldigt nöjd med den.

Så länge det handlar om plusgrader är värmesvinnet med genomsydda sömmar minimalt, det påverkar enstaka grader totalt. Att göra boxkanaler eller annan konstruktion utan köldbryggor gör jackan mycket tyngre.
Det verkar gå ett break-even mellan isolering/vikt/arbete/pris mm vid ca noll grader och cirka 250 g på jackor. De allra flesta som är för förstärkning till tre sesonger är under 250 g och klarar ca noll eller enstaka plusgrader.
Ska jackan tåla minusgrader börjar man använda någon form av mellanväggskonstruktion för att eliminera köldbryggorna då det blir mer markant värmeförlust ju kallare det blir.
Då blir också jackan tyngre, dels beroende på ökad vikt av textil, beroende på större areal tyg och dels mer dun för ökad isolering.
Det finns relativt få högkvalitetsjackor mellan 300-400 g, då det är ett dåligt förhållande mellan isoleringsförmåga och vikt i det intervallet.
Detta är lite tumregler, en god del undantag går att finna för den som letar.

Tack Dan för dina båda inlägg. Förklarade bra hur det fungerar. Och måste säga efter att ha kollat upp PHD att deras dunjackor såg väldigt lockande ut med tanke på kvalité, konstruktion och framför allt VIKT! Hittade bara ingen som säljer dem till rimligt pris. Men om inte priset skulle avgöra skulle det säkert bli någon av dem där kring. 350 gr jackorna.

Efter att ha kollat runt ordentligt och jämfört konstruktioner, vikt och priser + de specs som jag önskar blir det en Klättermusen Loke. Tänker mig att den klarar lite lägre temperaturer utan att bli väldigt mycket tyngre. Både Island (x2) och Sarek har erbjudit nattemperaturer på under nollan också sommartid (tältplatser med utsikt ;-) ) så den lär bli en bra följeslagare.

Hittade dessutom -25% på alla dun- och andra mellanlager som gäller ännu idag på denna sida: http://www.nloutdoor.com/collection?noord_category=209 om någon är intresserad. Inte så ofta man hittar Klättermusen på rabatt.

Tack igen alla och fortsätt gärna lägga upp flera bra tips i tråden så att andra lätt kan hitta "samlad vishet och erfarenhet" om dun och andra mellanlager. :)

All the best!
 
Använder själv på mina dagsturer och vid korta raster Klättermusen Atle.
Har även köpt Klättermusens knälånga dunbyxor Heidrun, men dom har jag inte hunnit prova tillräckligt mycket.

Grymt nöjd med Atle.

Vid kallare temperaturer och skoterkörning har jag ME Annapurna,
En tjockare dunjacka.

Ett bra sätt och prova ut en dunjacka är och köra bar överkropp, då känner man var det läcker.
 
Använder själv på mina dagsturer och vid korta raster Klättermusen Atle.
Har även köpt Klättermusens knälånga dunbyxor Heidrun, men dom har jag inte hunnit prova tillräckligt mycket.
Grymt nöjd med Atle...

Hej pack! Har du vägt din Atle? Förbryllade lite att olika sidor uppgav olika vikt för t.ex. Klättermusen Atle. Vore intressant att höra vad din väger. :)
 
Tipsar (igen) om att det ibland är bra med vindjacka innanför förstärkningsjackan så att viss vind släpps igenom förstärkningsplagget. Har man vindjackan ytterst blir det lätt för varmt. Har alltid undvikit dun av etiska skäl.
 
Jag letar efter en lätt dunjacka som jag kan dra på mig på rasterna på senhösten och vintern.

Western Mountaineering Flash Jacket stod inte mot väte så bra stod det.

De jag har på mig nu te.x på vintern är:
Skaljacka, gortex
Woolpower 400 eller 600 zip
Woolpower understöllsteöja 200g


Så behöver något jag kan dra över ev ta av mig skaljackan på rasten och sätta på mig dunjackan istället.
 
Bumpar den här gamla tråden om (bla) Klättermusen Atle.
Köpte en på rea nyss och grubblar på om det blev rätt jacka.
Har tänkt använda den som rastplagg på vintern. Ej under skaljacka.
Noterar att:
Det är tjockare tyg på axlarna och i huvan.
Det är väldigt tunt och silkigt tyg i själva jackan.
Många kraftiga detaljer som snören att dra åt med i huvan och nertill som gör den tung.
Det är bara drygt 100 gram dun i jackan.
Ja det jag funderar på om den blir för tunn och känslig att ha som yttersta lager, och för tung och bylsig att ha under en skaljacka? 🤔
Ni som har den, är ni nöjda och hur använder ni er?
 
Mountain equipment light line har jag för vinterbruk. Haft i säkert tio år, faktiskt mer när jag tänker efter. 13 blir det nog. Åren går fort. Lite smålagningar men dragkedjan håller än. Jättrevlig jacka men kanske tyngre än de ni pratar om.

Edit: såg ej att det var frågan om trådarkeologi.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
Cuba Cola Lätta tält/stugskor - tips från dig Kläder 19
Silver Fang Lätta och höga vandringskängor Kläder 24
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
Davva2 Nu överger jag lätta meshskor Kläder 25
joanna AKU Cresta versus Garmont Vetta... eller någon helt annan scramblingskänga? Kläder 1
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
MrStrumpan Byxor: Lätta, Benfickor, Regntåliga Kläder 6
såg lätta skor för vandring Kläder 11
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
majjen Lätta gaiters Kläder 4
Karpaterna.se Lätta vandringsskor som inte suger vatten Kläder 29
Joakim Ambrosson Lätta sandaler Kläder 14
brigas Lätta regnplagg Kläder 44
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
majjen Lätta, torra kängor Kläder 23
nummeråtta Lätta sandaler... Kläder 7
nickeB Lätta byxor i Gore-tex Kläder 3
haskell Tips på lätta kläder önskas. Kläder 0
Olaa Lätta lägerstövlar, skor på vintern Kläder 5
Rerun Lätta sandaler? Kläder 4
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
Still Alive Roberts dunjackor Kläder 5
CFJ Höjd på dunfack i dunjackor Kläder 7
jerklaren Det här med dunjackor Kläder 12
grodanbolle Montbells dunjackor Kläder 5
Andrijke Dunjackor -ännu mera Kläder 14
nafets Tips på dunjackor Kläder 9
hink Fjällräven Dunjackor Kläder 6
schweingaard Dunjackor Kläder 4
carpe.diem Dunjackor Kläder 5
Dunjackor? Kläder 2
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
dmchris Förstärkningsplagg ben Kläder 8
GunnId Förstärkningsplagg till skaljacka Kläder 3
Naturelover Väst som förstärkningsplagg??? TIPS Kläder 11
Lars_P Väst eller tröja/jacka som förstärkningsplagg Kläder 5
edler Snugpak förstärkningsplagg? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.