Lätt tält i hårt fjällväder?

Jag ska vandra i fjällen i september och funderar mycket över vad för sorts tält jag ska välja. Jag har tittat på Lunar duo som är ett rymligt enkelväggs tält som väger lite. Det som gör mig tveksam är ifall det kanske inte kommer att hålla i hårda vindar eller hålla tätt i mycket regn. Jag har ingen erfarenhet av vandring i fjällen denna perioden.
 
September brukar inte var så eländigt. Det kan snöa lite, men det brukar inte vara så mycket mygg. Tror att alla tält som funkar på sommaren även funkar i september.

Som vanligt beror det på var man ska tälta vad man behöver för tält, ska man sova på kullar på kalfjället behövs rejälare tält än om man ska in bland myggen i björkskogen. (Det tycker jag är den stora och kanske enda fördelen med rejäla tält.)
 
Brukar vara fint :)

Hejsan,

Vädret i September brukar generellt sett vara ganska fint och normalt sett skulle jag säga att alla tält som fungerar bra på sommaren uppe på högfjället även fungerar i September. Det enda som man kanske bör fundera på är ventilationen. Risken för nätten med minusgrader är ju givetvis högre i September än i Juli och Augusti, vilket ger ökad risk för att få kondens. Jag skulle av den anledningen personligen inte köpa ett enkelvävstält, utan hellre satsa på något av de lätta dubbelvävstälten.

/ Stefan
 
Jag delar inte riktigt uppfattningen att det brukar vara fint; vädret är ostadigare och i alla fall i Norrbottensfjällen brukar det komma en hel del nederbörd. Under mina septemberturer (främst Sarek och Kebnefjällen) så har det kommit nederbörd 60-70% av dagarna och vädret har varierat väldigt mellan närmast snöstorm med 20-30 meters sikt (det kom 2-3 dm snö på kort tid på ganska låg höjd i Sarek för två år sen i början av september), allmänt surväder med regn och temperaturer strax över nollan till några fina dagar. Senast nu i september drabbades vi även av en riktig höststorm (40 m/s uppmättes i Tarfala, 36 m/s medelvind i Stekenjokk, det regnade f ö varje dag utom den första). Nu passerade vi Sälka dagen innan och fick varning om den annalkande stormen så vi gick ner till Singi istället för att gå upp till Tarfala som planen var. Jag hade inte velat sova den natten i ett för klent tält. Temperaturmässigt har det varierat från -8-9 grader kallt till 10-11 grader varmt. Väldigt varierat väder med andra ord och knappast stabilt på nåt sätt.

September är dock ändå en underbar tid i fjällen då färgerna når sin kulmen och vintern börjar ta sitt grepp om landskapet (iaf i Norrbottensfjällen) och man slipper värme och insekter.

Jag känner inte till Lunar duo i detalj, men jag tror du klarar dig med det. Kondens brukar ju dock vara ett gissel i enväggstält (inte bara i kallgrader) men det där är väl rätt bra ventilerat. Själv är jag dock inte särskilt förtjust i enväggstält. När det gäller vindtålighet så handlar det mycket om hur och var man slår upp tältet och om ruskväder är i annalkande så får man hitta en mindre exponerad plats och kanske bygga vindmur.
 
Om du är tveksam över om tältet kommer att palla vädret så ska du naturligtvis välja ett starkare tält. Tänkt på att 1 kg extra är värt att kånka på istället för ändlösa sömnlösa nätter!

Tittade på tältet nu och det såg otroligt rangligt ut! Konstruktionen på själva ramen indikerar för mig att den inte är självstadgade, den har i för sig valv men den är inte "valvad" 360 grader (som ett kupoltält) så den kommer bli känslig för vindar från absidsidorna. Stavarna som man använder som pinnar är vertikalt placerade och detta ger dålig stadga eftersom tältet inte fördelar krafter särskilt bra.
//Robin
 
Senast ändrad:
Håller med inlägg #4. Jag hamnade själv i den höststormen i mitten av september. Vi hade inte orkanvindar vid Sylarna, Jämtland, men väl 26 m/s i byarna. Mitt Hilleberg Nammatj stod pall men jag var inte helt säker och sov inget på hela natten. Det är första gången jag är med om sånt väder på >20 år och är mycket glad att jag hade ett tält jag kan lita på.
 
Antar att det var samma storm vid Sylarna som jag hamnade i under min septembervandring. Eftersom jag märkte att det blåste en hel del så höll jag utkik efter en skyddad tältplats och lyckades hitta några träd och buskar vid kanten av Sylsjön. Fladdret i tältduken gjorde det svårt att sova men efter någon timme kände jag mig i alla fall säker på att tältet skulle stå kvar.
Ända gången under vandringen jag fick problem var när jag slog upp tältet på en jordplätt som regnet förvandlade till lera med resultatet att markpinnarna lossnade.
Min slutsatts efter denna första vandring med lätt tält är att man får fundera lite mer på vart man slår upp tältet men inte så mycket som jag trott innan.
Morgonen efter stormen bjöd på friska vindar, solsken och fin frukostutsikt:
 

Bilagor

  • IMG_4608.jpg
    IMG_4608.jpg
    131.3 KB · Visningar: 1,795
Det var nån gång i andra veckan av september. Runt 8-9:e tror jag. Vi låg dåligt till uppe på platten, då vi slog upp tältet, mest pga regn och att vi inte hade bråttom. När det började bralla i så ringde jag och bad en kompis kolla yr.no som sa 10-11 m/s. Tänkte att det här blir lugnt men det blev inte riktigt som vi tänkt oss. Fjällvädret sa 18-22 såg jag senare. Nu litar jag helt på tältet men jag var lite orolig stundtals. När jag gick ur för att fixa med stormlinor såg det ut som att både flickvän och hund skulle lyfta med tältet :)

Antar att det var samma storm vid Sylarna som jag hamnade i under min septembervandring. Eftersom jag märkte att det blåste en hel del så höll jag utkik efter en skyddad tältplats och lyckades hitta några träd och buskar vid kanten av Sylsjön. Fladdret i tältduken gjorde det svårt att sova men efter någon timme kände jag mig i alla fall säker på att tältet skulle stå kvar.
Ända gången under vandringen jag fick problem var när jag slog upp tältet på en jordplätt som regnet förvandlade till lera med resultatet att markpinnarna lossnade.
Min slutsatts efter denna första vandring med lätt tält är att man får fundera lite mer på vart man slår upp tältet men inte så mycket som jag trott innan.
Morgonen efter stormen bjöd på friska vindar, solsken och fin frukostutsikt:
 
Antar att det var samma storm vid Sylarna som jag hamnade i under min septembervandring. Eftersom jag märkte att det blåste en hel del så höll jag utkik efter en skyddad tältplats och lyckades hitta några träd och buskar vid kanten av Sylsjön. Fladdret i tältduken gjorde det svårt att sova men efter någon timme kände jag mig i alla fall säker på att tältet skulle stå kvar.
Ända gången under vandringen jag fick problem var när jag slog upp tältet på en jordplätt som regnet förvandlade till lera med resultatet att markpinnarna lossnade.
Min slutsatts efter denna första vandring med lätt tält är att man får fundera lite mer på vart man slår upp tältet men inte så mycket som jag trott innan.
Morgonen efter stormen bjöd på friska vindar, solsken och fin frukostutsikt:

Trevligt tält. Hemsytt?

Jörgen
 
Kan bara hålla med om att vädret i september knappast är stabilt. Vi hamnade för övrigt i de omnämnda stormen när vi vandrade på Råstutundran. Jag sov i mitt Suolo och mina kompisar i ett Keron. Det var skönt att kunna slagga in utan att känna sig orolig för att tälten skulle vika ner sig...

På Råstu är det ganska extremt när det börjar blåsa. Men naturligtvis går det att hitta skyddade platser där man kan använda enklare konstruktioner där liksom i andra områden...

//j
 
Trevligt tält. Hemsytt?

Jörgen

Självklart är det hemsytt! Sitter lite löst och skissar på ett nytt. Det blev lite dum storlek på det här, är man själv är det onödigt stort men är man två är det svårt att få plats med packningen.

Glömde påpeka att ett av linfästena på den andra långsidan gick sönder andra natten vilket var en viktig anledning till att tältduken slog så mycket.
 
Tack för svaren

En fråga till FLU om ditt hemsydda tält. Är det utan golv. I så fall, blir det inte besvär med mygg och väta från marken?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
tsd lätt tält Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Ulvskog 1 person tält - lätt alternativ Lättpackning 10
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...