Ja, gissa var det mesta av min "friluftsutrustning" kommer ifrån...
Sådant ska absolut stå med i tråden (och på listan), till nytta för den "Alex" med nyvaknat vandringsintresse, som läser här för att få tips :)
 
Sovsäckarna på min lokala loppis kostar 50kr/st.

2E68524B-274D-49B5-A5AE-38BA01E29159.jpeg


Jag tänkte klippa upp en sån för att testa konceptet syntetisk quilt. Det blev lite dyrare än 50kr..

Först köpte jag en, den finaste. Det var en caravan, turkos och lila, i utmärkt skick. Tjock och fluffig. Ca 1350g i original.

288B2CF0-3835-449E-8C74-25D117503B7D.jpeg


Men den var så fin att jag inte kunde med att sätta saxen i den utan plan.

Så jag återvände och köpte en sämre sovsäck att göra en första prototyp av. Riktigt usel var den faktiskt. 50kr till alltså.

När jag ändå var där passade jag på att köpa en annan Caravan-sovsäck åt kompisen som jag redan nämnt i tråden, han behöver ju sovsäck och dessa var fina och retrostilen passar för hans bruk (festival).

4118CD4A-3AD5-4233-A5C0-FC533173C4B9.jpeg


Så jag är nu uppe i 150kr. Men det finns en caravansäck kvar. Jag ska åka och köpa den också nu. Den ska bli min nya utlånings-sovsäck och min gamla utlåningssovsäck får bli quilt inför helgens tur.

Den första turkosa säcken ska nog få bli quilt när jag övat och testat lite.

Så 200kr har quiltexperimentet kostat mig men då har jag ju fått mycket valuta för pengarna.

Till nybörjare som letar begagnad sovsäck, håll upp den mot ljuset och se att isoleringen är jämt fördelad. Den dåliga jag köpte för att testa med var nog tvättad många gånger och dålig kvalitet från början och man ser tydligt att det finns några ställen med mycket tunn isolering. Det vanns många som var finare men de lämnade jag till andra som inte bara vill test-klippa.

Caravansäckarna är i en helt annan liga!

Nu menar jag inte att man ska behöva sy i just detta projekt. Men skriver för att visa på vad man kan hitta på loppis och även en reflektion över att ibland är saker så billiga att man ”måste” köpa fler så det kostar lite mer än man tänkt sig ändå.
 
OT Om någon undrar hur svårt det är att göra om en sovsäck till en quilt så kan jag meddela att det tog mig ca 2 timmar. Då räknar jag inte ca 1h övning och uppvärmning igår.

Jag sydde om en gammal sovsäck som jag köpte för 10 år sedan för 300kr. 1700g till 1050g. Det är ju en väldigt varm sovsäck, optimalt för mig hade varit en lite tunnare som blev lättare än min dunsovsäck. Jag tog bort ca 60% av vikten genom att göra den till quilt så startar man med 1200g (rimligare) borde det landa på drygt 700g.

Jag har symaskin och kan sy vanliga sömmar men har inga kunskaper egentligen. Jag följde ingen guide eller plan utan körde på bara. Hela projektet var väldigt ouppstyrt men det blev helt ok. Syr man om en finare sovsäck vill man nog lägga lite mer tid på att vara noggrann så kanske 4 timmars jobb inkl allt.
 
OT om quilt
Sovsäcken jag utgick ifrån var väldigt varm när den var ny men den har tvättats många gånger och ser faktiskt tunnare ut nu. Den höll mig varm när den var ny och även på senare år har den hållit mina vänner varma när de lånat den ner till några minusgrader. Men jag är frusen om nätterna så kanske hade den varit för tunn för mig som sovsäck också nu? Svårt att säga.
Jag kan iaf säga att det var rätt kallt att sova i den i ca +5C och lite blåst. Men det säger inte så mycket kanske då den som sagt tvättats många gånger och nog är rätt sval jämfört med sin vikt ändå.
Jag vill gärna tycka om quilt men jag är fortfarande försiktigt skeptisk. Jag ska nog göra fler experiment med varmare sovsäck eller i varmare temperaturer men jag får rapportera om det i någon annan tråd.
 
Sammanfattning - prylar
Nu återstår bara en kategori att sammanfatta, prylarna.
Men först: Länk till hela listan

Vi började med prylar för totalt 315kr och 120g.

Vi har gjort några smärre justeringar och landar nu på 185kr för 260g:

D1FF832B-03AD-4DEE-A363-664B5DBEF74B.jpeg


Pannlampan skrev jag fel pris på från början, det blev mycket bättre när jag ändrade till det rätta priset, 70kr. En pannlampa är ju inte strikt nödvändigt och de flesta har ju lampa i mobilen. Men även om man sover under de mörka timmarna så är det väldigt skönt att ha tillgång till en lampa som man inte behöver hålla i handen, ifall behovet uppstår, om man vill rätta till tarpen t.ex. Så pannlampa får vara med! 70kr och 45g är inte mycket att bråka om heller.

Skavsårstejp är inte nödvändigt, man drabbas knappast av oväntat skavsår på en sån kort tur med lätt packning. Men då det är smidigt att ha en tejp för att förhindra skavsår, tejpa sår och laga diverse prylar kändes det bra att ha med den. Men den hänger rätt löst, jag har god lust att helt enkelt plocka bort den och istället använda de 60kr av budget som tejpen nu utgör på ullunderstället istället. Detta är en sammanfattning av nuläget så den får stå med här ändå.

Trasa
Vi började med en halv Wettex. Men de är inte optimala då de torkar lite långsamt. Och det är skönare med en lite större även om den är lite tunnare. Chifonet har varit uppe som förslag men jag tycker att wettex är lite robustare. Så jag har bytt till en halv tunn wettex "soft & fresh". "Soft & Fresh" är lite tunnare och större än den vanliga så den torkar snabbare och blir inte ofräsh lika lätt.
Bonustips är att wettext soft&fresh finns på rulle med längden 1,5m för ca 30kr, så vill man klippa sig en större bit wettex som fungerar bättre som handduk är det enkelt ordnat.

Mobiltelefon Det fanns ingen mobiltelefon från början. Det är lite tveksamt om man behöver en telefon men det är ju ett enkelt sätt att höja säkerheten och smidigheten på turen. Det finns folk som tycker att man fuskar med vikten ifall man inte räknar med mobiltelefon. Alex tar ju den telefon som används till vardagen så det blir ingen extra kostnad. Vi vet inte vad just den väger utan använder detta tillfälle till att visa att det finns telefoner som bara väger 60g.

Kniv Behövs väl egentligen inte och i de flesta fall räcker det i så fall med en liten kniv. Men det är ändå billigt och enkelt att skaffa en vanlig byggkniv och man får säkert användning för den. Ska man ha en myseld så är kniven mer nödvändig. Den står med nu iaf. Många knivar väger ca 100g men håller man ögonen öppna kan man hitta en billig kniv på 50g. Ett specifikt exempel vore ännu bättre.

Hygien/Apotek Man behöver inte speciella grejer som man aldrig använder i vardagen bara för att man ska gå en liten tur i skogen så vi räknar med att Alexandra har det som just hon behöver hemma redan. Sen om det är allergitabletter, solskydd, tandborste, menskopp, toapapper, alvedon eller vad det nu är som är lämpligt att ta med sig får hon avgöra själv. Kostnaden är alltså 0kr eftersom detta är förbrukningsvaror hemifrån. Vikten 80g är en liten hint om att det inte behöver bli tyngre.

Sammanfattning av sammanfattningen
Nu har jag sammanfattat hela listan. Jag tycker själv att den är riktigt bra. Under trådens gång har den helt klart utvecklats till det bättre. Det jag är mest osäker över är om man ska byta sovsäcken till syntetisk för att få lite mer budget till ett bra underställ i ull. Nästa gång jag postar sammanfattning här kommer det vara en sammanfattning över den slutgiltliga listan, så som jag skulle lämna över den till min vän Alex.

Men innan dess kommer jag rapportera om hur mina tarp-experiment fortskridit. Kolari-tarpen är fortsatt ett väldigt bra tips men jag ska lägga till ett alternativt tips på en 3x3m för den som är lång eller har en kompis med sig. Det blir nog inte Julas tarp ändå. Jag tyckte den var okej men den blev ändå tillräckligt sliten på vissa specifika ställen för att det skulle kännas rimligt att reklamera den och testa en annan billig tarp med rejälare linfästen. Och kanske ska jag ge Teccas lättviktspresenning för 50kr en till chans. På återseende :)
 
Tarp: Julas Kayoba 3x3
Antar att ni alla har varit otroligt spända på hur det skulle sluta med Kayobatarpen!

Jag reklamerade den. Den var trasig och det var inga problem att få tillbaka mina pengar av Jula.

Även om det ju gick att sätta upp tarpen 10 gånger och säkert hade funkat att göra det 10 gånger till så är Kayobas tarp ingen långsiktlig lösning på tarp utan mer av en leksak. Jag kunde ju se att fästena inte skulle hålla för så mycket som jag vill. Men sen en dag när jag återvände till min tarp-provarplats så hittade jag ett av fästena på marken. Och när jag kollade på fästet på motsatt sida så hade det börjat bli hål där.

De fästena som satt i hörnen och mitt på långsidorna vid mittsömmen höll bra för det jag använde tarpen till. Det är ju två sömmar/fållar som möts på varje ställe så det blir ju som en slags förstärkning.
De två fästen som var mitt på långsidorna utan mittsöm var de som lossnade. Nu blev det inga revor under mitt användande men risken när ett linfäste gör hål i duken är ju att det blir en större skada på tarpen. Ifall Kayoba inte hade sytt dit de fästena så hade jag inte haft något skäl att reklamera tarpen än så länge. Så det var ett onödigt konstruktionsfel tycker jag.

Jag var inte särskilt försiktig med tarpen utan testade lite olika uppsättningar utan någon större eftertanke. Jag försökte ju simulera en nybörjare som inte har riktigt koll på linfästen och hur tarpar fungerar. Hade jag varit försiktigare hade den hållit längre.

Så en liten varning till andra som experimenterar med billiga tarpar, eller alla tarpar egentligen, ha koll på de olika fästena och vilka som är extra starka.

Om övriga fästen hade verkat förtroendeingivande hade jag accepterat att två stycken lossnade men nu kändes det ändå som en tidsfråga innan de också skulle ge sig.

Hade jag inte haft det här projektet hade jag behållit tarpen ändå och sytt egna förstärkningar till linfästena. Den som inte vill sy kan använda sig av kul-tricket som beskrivs bland annat i detta inlägg. Men nu var ju mitt mål att hitta en billig tarp som man inte behöver sy om, så jag tog mig friheten att reklamera den för att få råd att testa en annan billig 3x3.

Men jag utvecklade ändå positiva känslor för denna tarp och vill absolut inte säga att den är obrukar. Men kanske inte lämplig för en nybörjare som vill passa på att öva och testa olika saker utan den får användas med eftertanke.
 
Tarp: Mackensie 3x3
Denna tarpen kostar 400kr på XXL ordinarie pris.

Håller den måttet? Det kan jag inte svara på än, jag satt upp den en gång på prov bara, har inte ens sovit under den. Men här är mina tankar än så länge.

Vikten för själva tarpen är 550g.

Här uppspänd som vanlig A-frame, med ett träd vid var gavel som extra vindskydd:

53FB0CFA-F3F6-4E1D-928E-44E6C615A39A.jpeg

Här har jag spänt upp ena sidan lite.
CC1C8C2D-A8AA-4511-8785-5E18DB37A833.jpeg35C23261-02B1-4084-9AF7-88F10AD8700C.jpeg
Jag tycker det är trevligt att kunna sitta med alla grejer under tarpen på kvällen och titta ut och kunna kliva ut och in enkelt. Då är det skönt att lyfta upp ena kanten. När tarpen är vikt över en ridgeline så här så är det enkelt att lossa linorna och sätta tarpens långsida direkt i marken på kvällen om man vill ha en vanlig A-frame (det är bäst men jag gör inte alltid det).

En liten utvikning: Det finns bättre sätt att spänna upp långsidan på tarpen men nu är syftet att snabbtesta tarparna för att se om de duger på riktig tur. Det är bättre för tarpen att sätta stavar/grenar under hörnen. Men jag gör ändå ofta ungefär som på bilderna ovanför. Just på de bilderna är det ju en trädstam under tarpen som påverkar formen (inte en del av konstruktionen dock) vilket gör uppsättningen lite mer avancerad än den behöver vara. Men det passar ju bra för att se om tarpen håller för att anpassa lite till olika scenarion.

Jag har inte så bra koll på tarpar egentligen. Jag brukar nöja mig med att sätta upp den så jag tror den håller över natten och sedan chillar jag. Det har funkat i många år. Men det här projektet har fått mig att inse min förbättringspotential och jag ser fram emot att testa lite nya insikter på kommande turer!

Linorna är hemska! Alltså otroligt hemska linor. Jag får nog slänga dem direkt. Hemsk färg, hala och extremt töjbara. Det var inte ens möjligt att spänna tarpen på ett bra sätt med dessa linor.

CE41510E-964F-47D7-9511-C6A3186F1202.jpeg
Eftersom linorna töjde sig så mycket blev linsträckarna väldigt använbara. Här har jag trätt ur linan ur sträckaren och genom öglan i tarpen och tillbaka in i linsträckaren igen. Så är bra att göra om man ska binda linan runt ett träd för linsträckaren fungerar inte om den inte kan löpa fritt, om man t.ex. knyter den i trädet. Om man ska ha markspik i linan kan man lika väl ha linsträckaren ytterst förstås.

Som ni ser sitter det remöglor i hörnen, och öljett. På baksidan ser det ut så här:
C79E9E5E-9A48-4181-951B-AE29C315C958.jpegD3E65C04-382B-40DB-B189-B1244B697D9D.jpeg

Det finns också fästen på långsidorna där det inte är mittsöm, de är i övrigt förstärkta på samma sätt som de vid mittsömmen. De är alltså svagaste punkten på tarpen men verkar ju ändå betydligt bättre än Julas.

Nu återstår att se hur väven beter sig och om den håller för lite mer bruk.
 
Mygg

Är detta den optimala UL-lösningen? Visst får man köpa minst 60 stycken och det låter som Alex skulle behöva högst tre för sin tredagarstur, så det beror på hur man räknar priset: 3 kr/styck eller 179 kr för hela paketet. Osäkert om de helt kan ersätta myggstift och myggnät.
 
Mygg

Är detta den optimala UL-lösningen? Visst får man köpa minst 60 stycken och det låter som Alex skulle behöva högst tre för sin tredagarstur, så det beror på hur man räknar priset: 3 kr/styck eller 179 kr för hela paketet. Osäkert om de helt kan ersätta myggstift och myggnät.
Tar nog tillbaka. Just läst en radda negativa recensioner...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.