Längd på vandringsstavar

Jag är 178cm och enligt flera är lämplig längd 120-121 cm.
Jag tänkte mig ett par Black Diamond Distance FLZ Poles längd 105-125 eller 120-140cm. Jag tänker mig att v id branta utförsbackar kan det vara bra att kunna förlänga dem mer än 5 cm? Vid branta uppförsbackar kan det förlängda hantaget användas och därför är det inte lika så nödvändigt att kunna korta dem under 120cm? Jag lutar åt 120-140cm.Vad anser ni som är vana att använda stavar? (båda går ned i resväskan)

Jag är 193cm och har mina stavar inställda på 128cm konstant vid vandring, dottern är 170cm och har sina inställda på 121cm (Hon klarar sig med BD Trail WM som är lite kompaktare ihopfällda). Ingen av oss ändrar inställningen under vandringen vare sig uppför eller nerför).
Vill du ha stabila och oömma 3-delade stavar rekommenderar jag BD Trail eller Trail Ergo Cork, inte Distance FLZ.
Jag har även ett par Distance FLZ och de är betydligt skörare och vingligare i skarverna, mer lämpade för turer hemmavid än för en fjällvandring.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kör på dom längre stavarna tycker jag.
Jag är 173cm och använder 130cm stavar och skulle inte vilka ha kortare. Då tror jag 120-140 är klockrent då du har bra justermån.

Längden blir säkert bra för vanlig vandring.

Ville bara nyansera om förlängande:
Jag är 168 cm och förlänger mina stavar från 112.5 till 126 när jag ska ner (brant; ibland förlänger jag ännu lite mer om det är riktigt j* brant). Det ger mig personligen väldigt mycket, så 15 cm marginal från "platt/uppför-inställning" är det minsta jag själv skulle acceptera. Vet inte hur den siffran skulle bära över till en annan person.

Går man inte rakt upp på ett brant berg, utan lätt kuperat så är det kanske mindre viktigt, om alls. Förrutom vid vad, där längsta möjliga kan vara bekvämt ibland.
Blir de för långa vid vandring så känns de ju bara klumpiga.
Bara några tips som du själv kan experimentera med, om du tar dem som går till 140 cm (eller längre).

Skall du på skrå följa en smal kreatursstig finner jag det bekväm att ha en kortare stav få uppsidan och en längre på dalsidan.

Mina har fått en kameraskruv på toppen så minskar utrustningen med enbensstativ.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips