Längd på prusiksnören?

Står ofta om tjocklek och material i litteraturen, sällan ngt om lämplig längd för olika användningar av prusiksnören. Råd? /Ola

Om du tar 130-150 cm, 6 mm repsnöre och knyter i hop med dubbel fiskarknop, så får du ungefär 60 cm långa slingor, beror på knuten. Är väl ganska lagom längd tycker jag.

/K

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
6 mm är OK, 5 mm också vad jag förstått.

6 är starkare, 5 kanske "biter" lite bättre och är lite smidigare att bära...

60 cm. funkar bra att använda som firnigs backup och är bra längd att ha över axeln. Ska man klättra längre turer är detta helt värdelöst dock. För långturer bör man ha med sig åtminstonde två meter för att använda till firningsankre om man tvingas fira av, eller i en kamraträddnings situation. Du kanske kan hitta nåt vettigt i tråden om Cordlette.

Dubbel fiskarknop är farlig enligt franska guider. Använd vanlig överhandsknut där ände nummer 2 träs in bakvägen, ungefär som när man knyter in sig med åttaknut.

vattenknopen är väl mest användbar för band!?! skall man verkligen använda den på repsnöre?

Ja, enligt en guide jag snackade med i Chamonix så hade diverse "haverikommisioner" kommit fram till att fiskarknuten låg bakom flera olyckor. Han rekommenderade att gå över till vattenknut (Tape knot) och sa att de franska UIAA guiderna gått över till detta för 2 år sedan. Någon som vet mer?

http://www.climbing.ie/knots.html

Trots några år på nacken har jag faktiskt aldrig hört om att dubbel fiskarknop kunde vara riskabel. Däremot vet jag fall där en vattenknut/tapeknot har blivit lös i band. Har faktiskt kommit att föredra dubbel fiskarknop även för band om jag nu hamnar i den situationen att jag måste knyta.. Det enda problemet som uppstått med dubbel fiskarknop är mig veterligen som backup till ex. åttaknuten. På gym har det hänt flera fall där klättrare har klippt in fel pga. backupknut. Men.. är det någon som har mer info om denna sak? Kan det vara ett missförstånd? En fransk guide har hög status, men de är ju lite som vi andra ändå. :)

Fiskarknopen är väl lättare att misslyckas med, men om den blir bra så tycker jag inte den glider, fast jag brukar å andra sidan alltid göra trippel fiskarknop.

Om man använder repsnöre i kevlar eller spectra så glider det väl ännu lättare, och dessutom finns det andra exempel på när glidande knutar värmeskadat material av den typen, även om knuten inte gidit isär.

Det faktum att man kan göra en mindre lyckad knop* är väl i och för sig skäl att välja annan knop.

*ett visst handlag krävs väl åtminstone jämfört med en 8-knop

olaka; sa:
Står ofta om tjocklek och material i litteraturen, sällan ngt om lämplig längd för olika användningar av prusiksnören. Råd? /Ola

Jag började med 5.5 m snöre, kapa det på mitten och kapade den ena halvan ytterligare en gång. Har nu 2 korta slingor precis lagom för t ex firningsbackup, och en lång till fotslinga vid klättring på rep.

Jag använder dubbel fiskarknop, så om det finns någon substans i påståendet att den är farlig så skulle jag gärna vilja se någon hänvisning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips