Bra belysning när det behövs?

En batteridriven lampa av bra kvalitet skall ha guldpläterade kontakter.
Förslag

Batteri 1xAA
engångs Energizer Ultimate Lithium
laddningsbart Panasonic Eneloop

batteri 18650 li_ion
Olight batteri är hyfsat till både pris och kvalitet

Det viktigaste med dessa batterier är hur länge de behåller laddningen i oanvänt läge.

/John
 
När vi bodde i Syrien var strömavbrott vanliga och vi började med glödnätslampor, mycket ljus och värme, men för att orientera sig räcker vanliga fotgenlampor högt hängda med reflexskärm. Järntråd är bättre än snören för det blir varmt ovanför.
 
Jag är så långt ifrån en expert man kan vara, men guldplätterade kontakter låter som extrem överkurs i en ficklampa.
Gissningsvis är det för att förhindra oxiderade kontaktytor, vilket kan vara ett problem med alla typer av kontakter, men särskilt vid låga spänningar.

Ett alternativ tycker jag att kontaktspray kan vara, och att man då använder det direkt, dvs i det här fallet:
innan ficklampan används 1a gången och sedan förebyggande lite då och då
 
Gissningsvis är det för att förhindra oxiderade kontaktytor, vilket kan vara ett problem med alla typer av kontakter, men särskilt vid låga spänningar.

Ett alternativ tycker jag att kontaktspray kan vara, och att man då använder det direkt, dvs i det här fallet:
innan ficklampan används 1a gången och sedan förebyggande lite då och då

.. eller lite smärgelduk för att hålla kontaktytan oxidfri, om det skulle bli dålig kontakt just i den kontaktytan.

/Patrik
 
Jag trodde tråden handlade om problemfria lampor som klarar ett par år på spiskransen för att sedan bara fungera när man behöver dom. Inte om knep när skräplampan inte funkar.
Undvik skräplampor
Undvik alkaliska batterier ( dom har en kemi som gör att dom ofta läcker, tål inte lång förvaring).

/John
 
När vi bodde i Syrien var strömavbrott vanliga och vi började med glödnätslampor, mycket ljus och värme, men för att orientera sig räcker vanliga fotgenlampor högt hängda med reflexskärm. Järntråd är bättre än snören för det blir varmt ovanför.

Jag har några stormlyktor (dom med tryckbehållare) och stallyktor (fotogen ej tryck) och tycker dom är riktigt trevliga. Avger även värme. Men, det kan vara bra att ha en ficklampa innan man fått eld i dessa.

/John
 
Jag är så långt ifrån en expert man kan vara, men guldplätterade kontakter låter som extrem överkurs i en ficklampa.

Det är avsett som en riktlinje för att avgöra om det är en kvalitetslampa eller en dyr turistsouvenir du håller i handen..
Jag känner en tydlig smak om jag slickar på mässing, koppar eller järn, guld smakar inte.

Kvalitetslampor har guldpläterade kontakter (åven i strömbrytaren).

/John
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.