lämmelår?

Lämlar i sikte? Hur är det i år - blev det nåt lämmelår som en del trodde? Jag vill gärna veta från er som varit ute i olika delar av fjällen.

Hälsningar

Anders
 
JOVISST!

...var uppe i Sarek i början av Juli och visst såg vi lämlar... massor!

Kanske en 20, 25 sisådär under 6 dagar i den rätta terrängen! Om det innbär lämmelår eller ej...?
- - - - - -
PS. Såg tre musforskare äntra båten i Rimin...
 
låter hoppfullt

Åtm. i Sydnorge, dit jag åker i morgon, har det inte varit
lämmelår sen 1994. De passade på, efersom det var min första
tur utanför Alperna.

il C.
 
Lämmlar? Ja visst!

Hej,

definitivt lämmel år i år! Jag har då aldrig sett lika många som jag gjort i år.
Jag och brorsan var uppe i Sylarna området och det var en hel del där. Vi såg minst en 5-7 st per dag. Lyckades till och med fånga en på kort (se fotoalbum)

MVH

Ida
 
Lämmelår?

Hej,

I år är lämmlarna rätt så många, om man kan kalla det lämmelår eller inte det är frågan.
Om man menar lämmelår som det brukade vara för en 15år sedan så är det nog inte ett lämmelår. Men det är mycket lämmel i den svenska fjällkedjan i år.

Det märks även på föryngringen hos andra fjälldjur att bytestillgången är mycket god och att det är gott om lämmel.

Mvh, Per Nyberg.
 
Abiskofjällen

I Abiskofjällen har det också varit en hel del lämmel, gråsiding och åkersork. Mer än tidigare år förstås, men det kan knappast kallas 'explosion' eller så. De honor vi undersökt har också haft många foster, vilket tyder på god föryngring och möjligheter till ett riktigt toppår nästa år, om väder och snöförhållanden blir gynsamma i vinter.

/Per
(Latnjajaure Fältstation)
 
Lämmlar har jag inte sett på 7 år, men..gare

nyss hemkommen från en vandring Riksgränsen - Nikka såg jag ett 25 tal på en vecka. Det var skygga. Dock så jag massor med hål och de grävt.
 
Ville bara instämma i att det varkar vara x-tra mycket lämmlar i år.

Kom hem från Sarek i förrgår och såg säkert ett tjugotal på en vecka...det har jag definitivt inte gjort tidigare.

//Mx2
 
lämmlar i Jämtland

Kom nyligen hem från en vandring i Bunnerfjällen i Jämtland och förvånades också över mängden lämmlar., Såg säkert ett 30-tal på fem dagar. Jag vet inte om det är extremt, men jag har aldrig sett så många. De var inte särskilt oblyga av sig heller utan passade alltid på att fräsa till oss innan de smet iväg. Min kompis tänkte på Plupp som tydligen hade en vresig lämmelkompis. Själv minns jag inte Plupp så bra trots att jag är 60-talist...

Bosse
 
För mig i alla fall!

Jag som aldrig sett lämlar i hela mitt liv såg för första gången lämlar då jag vandrade vid Syl-bergen för två veckor sedan. FLERA STYCKEN!!!
 
gick en vecka i padjelanta i juli, de sträckor som var spångade var tätbefolkade av lämlar som höll till under brädorna, flera per dag sågs. /ola
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.