lämmelår?

Udda gnagar iaktagelse!

Var under förra veckan uppe längs vindelälven och såg då en hel del lämmlar. Det ovanliga var att 4 st av gnagarna fann vi i maginnehållet på 3 st öringar!! Har hört talas om att öringar tar vattensorkar m.m. men att det var så här vanligt kunde vi inte tro!
/T
ps
Är det någon som har tips på bra torrflugeimitationer av möss??
ds
 
Samma fenomen vid Sylarna, dom verkar trivas under spångarna. Såg ett tiotal på tre dagar, alla framskrämda från sina tillhåll under spångarna när man kom och klampade. :)

/Patrik
 
lämmelår

Jomenvisst har det varit ett riktigt lämmelår i år. I alla fall uppe i Sarek/Padjelanta där inventeringsindex ligger väl i klass med lämmeltopparna på 60-talet.
Längre söderut har det varit sämre med lämmel, men likväl mer än på länge.


/
Love Dalén
Zoologiska institutionen
SU
 
MUSFORSKARE

Love,
-tillhör du en utav de tre musforskarna som fick båtskjuts från Rinim till Siitojaure tidigare i år?

MVH
Jmlove
 
Musforskarn?

Coolt!

Vad gör ni?
Syfte?
För ni statistik?
Tillhör ni något universitet?
Slutsatser från årets inspektion?


Vore faktiskt intressant att höra!

MVH
Jmlove
 
lämmlar under spänger

Antar att de är ganska säkra för rovfåglar under spängerna. Måste iallafall vara svårt för en vråk att komma åt dem:)
 
nä..

Uppfattade det inte som ett lämmelår på vestlandet i Norge iaf...Där snackade dom fortfarande om -94 som senaste lämmelår...
 
Re: jmlove!

Vi tillhör Stockholms universitet.
Syftet med gnagarinventeringarna är bland annat att undersöka bytestäthet i rödrävs och fjällrävsrevir. Detta för att undersöka om det finns någon konkurrens mellan arterna vad gäller jaktmarker. Dessutom är det ju intressant att se vilken effekt en lämmeltopp har på rovdjurens reproduktion.
Inventeringarna sker på olika sätt, bland annat mha linjetransektinventeringar där man räknar spillning från gnagare, ripa, ren, hare mm samt levande djur och lämmelbon (de där små gräsbollarna).

Slutsatserna från årets inventeringar är väl inte riktigt klara ännu. I Sarek/Padjelanta/Stora Sjöfallet har det varit mycket gott om lämmel, medan det längre söderut inte varit fullt så bra, men ändock bättre än på många år. Både fjällräv och rödräv har därför haft ett "lyckat" år med fler reproduktioner än tidigare år.
Vad gäller fjällräv hade vi hoppats på att få se ännu fler reproduktioner ett sådant här bra år, vilket tyvärr tyder på att det inte finns så värst många fjällrävar kvar i landet.

mvh


Love
 
Jo visst är det en massa lämmel i fjällen i år. Var uppe i Kebenekaise för en vecka sedan och såg en massa lämmel. Men det mest spektakulära var att jag såg en lämmel springa ned för toppglaciären på sydtoppen, bara någon meter under toppen. Vad tusan gjorde den där! En riktig klätter lämmel kanske :))
 
Lämlar i DN

I DN:s lördagsbilaga idag, 18/8 -01, kan man läsa att lämmelbeståndet är det högsta på 19 år. Trevlig liten artikel för den som är intresserad.

/Rasmus
 
i kebnekaise...

Kom från keb idag och kan bara hålla med om att det var en väldans massa lämmlar. En natt i Kaffedalen hade vi besök av lämmel i absiden på tältet. Den kröp in och prasslade lite med regnkläderna så att vi reagerade och sedan såg den krypa ut igen. En annan lämmel gömde sig två gånger under tjejens ryggsäck när vi försökte fota den. Någon dag innan lyckades jag tyvärr också trampa på en stackars lämmel när jag sprang en liten sväng på morgonen. Ett långt hopp över en liten jock och ett panikartat PIIIIIIIIIIIIIIP och en mjuk landning för hälen. Inte kul alls! :-(
Roligt var det dock att försöka fota dem! De är snabba ner i hålen men ibland om de blir överraskade och inte har något hål att fly till ställer de sig och försöker se farliga ut och skriker och visar tänder. Då kan man fota dem även om det inte känns som ett särskilt trevligt eller naturligt sätt. En annan bra metod var att smyga sig på dem när man hör dem pipa. När man ser dem är det bara att vänta på att de ska komma ut ur hålet där de troligen bvlev nedskrämda. Fick för mig att pipande lämmlar var mer på på väg ut än icke pipande....vet dock inte säkert.... En hel del l'ämmelbilder blev det i alla fall med olika fotometoder borde bli endel bra....väntar med spänning på att få se bilderna.
En iaktagelse jag gjorde var att de riktigt stora lämmlarna jag såg höll till vid större vattendrag medan mindre tycktes trivas bra vid mindre vatten eller llångt ifrån vatten. Är det så att stora lämmlar är vid större vattendrag (alldeles i närheten vid vattenbrynet typ) eller var det bara slumpen?

Vi fick också se en hermelin som for runt i ett stenröse och var mycket nyfiken och gärna blev fotad. Den var bara ca 15 - 20 cm från mina fötter när jag satt ochvilade och den luktade på min vandringsstav :) Förhoppningsvis några bra bilder här med. Är det mycket hermeliner i år också? Konsekvens av att det finns mycket lämmel att äta?

/Andreas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.