lämmelår?

lämlar i Norge?

Var också västerut, 10 dagar i Breheimen (rekommenderas!)
och Jotunheimen. Såg inte en enda lämmel, f ö väldigt
få djur öht. Lite ripor, en renflock.

94 var mycket riktigt ett stort lämmelår. Sedan dess har jag vandrat
i Sydnorge fem gånger, 97-01, samt Nordnorge en.
Noll lämlar

il C.
 
Visst sprang det en hel massa lämmlar i Kebnekaise området i år. Har inte sett så många tidigare.
Undrar om det var av ofrivillig kontakt med lämmelspillning som pojkvännen och jag drabbades av feber och magkramper mitt under vandringen...? eller renspillning...?
Vet någon?


Mariell
 

Guest

Gäst
Magsjuka...

Är precis hemkommen från Kebnekaiseområdet och kände igen det där med magsjukan... Kompisen åkte på något otrevligt med magsjuka och kände sig allmänt kass någon dag. Låg ju en hel del lämmelspillning här och var i vattendragen så det skulle kanske kunna vara orsaken.
 
käkar tältduk ?

Även jag nyss hemkommen från Kebnekaise. Jag var tydligen extra attraktiv eftersom lämlarna gjorde inbrott i mitt tält och försökte stjäla mat....

Jag fick innertältet uppkäkat av troligtvis en lämmel, har de såpass vassa tänder alltså så detta är möjligt ?
Verkar inte lämlarna desperat hungriga om de börjar tugga på tältet ? Kanske fjällvandrarsäsongen och alla tältbesöäk har gjort dem hemtama i folks tält ?

Hålet i innertältet är stort som en enkrona. Även myggnätet lyckades de få hål på.Även min kraftiga nylonpåse där min frystorkade mat förvarades fick sig ett rejält bett...deras integritetskränkande handlingar är ju oförsvarbara !

Jag bör påpeka att mitt tält är av fabrikat Haglöfs. Ett Hilleberg hade säkert klarat även denna attack naturligtvis :)

Med förhoppning om att tälttillverkarna tillgodoser detta problem,

MVH Mats Frank, Umeå
 
hilleberg...

Jag har ju ett hilleberg så lämmeln vi hade på besök insåg väl att det inte var någon idé att försöka sig på att gnaga ;-)
Men maten tog vi in i innertältet för säkerhetsskull.

/Andreas
 
Massa små lymlar...

Var i Sarek förra veckan och kan bara konstatera det som övriga antytt - jag har inte någonsin på de 8 år som jag vandrat i fjällen sett så många lämlar. Vi såg ca 10-15 per dag i snitt! En tjock lämmelmamma med två små ungar fick så bråttom att hon slog en kullerbytta framför våra fötter...
Noterade också att det verkade vara både fler rovfåglar och labbar än jag sett andra år.
 
Magsjuka

På väg hem från Keb för någon vecka sedan drabbades jag av häftig magsjuka med feber och allt annat man brukar förknippa med magsjuka. Det värsta var att attacken kom strax innan och på planet till Arlanda. Inte kul... Finns det något samband?
 
Även möss käkar tält....!

Jodå!

Jag har råkat ut för att vanlig skogsmus tuggat på mitt tält! En natt uppstod ett hål på gott och väl 5 - 6 cm i diameter i innertältet. Det borttuggade stycket hittades på morgonen längst in i min ena känga, tillsammans med fina mjuka grässtrån. En bostad höll på att inredas.

Musen återfanns också, men den fann det för gott att flytta, när vi började med morgonstöket.

Mvh Bert

PS. Det var förstå inte ett Hillebergstält, utan ett annat svenskt fabrikat. Jag gick också över till Hilleberg efter denna skakande händelse. :))
 
Lämmelår - varför? Bra eller dåligt?

Apropå lämmelår...

Jag har försökt leta upp _varför_ det är lämmelår, men lyckas inte hitta något riktigt bra svar. Någon som kan förklara, eller tipsa mig om var jag kan hitta svaret?

Vad jag också undrar är om det är bra eller dåligt när det är mycket lämmlar. Om det varken är bra eller dåligt - varför pratar man då så mycket om det? Om det är bra (eller dåligt) - varför är det så?

Hälsningar från Anders, blivande förstagångsfjällvandrare - åker till Sarek på måndag.
 
1 Mos 41:1-31

.....har ingenting med saken att göra men där i
beskrivs det principiellt viktiga med lämmelår.

Framför allt är det fjällräven som forskarna hoppas
ska kunna repa sig tack vare den goda tillgången på
föda. Oturligt nog så är det sällan fråga om 7 över-
flödsår och ofta fler än 7 hungerår (du har väl läst
bibelstycket jag hänvisar till i rubriken?!?).

Annars är det ju rätt trevligt med lite mer liv än
vanligt i fjällen. De enda som inte lär vara så
roade är väl Hilleberg som plötsligt ratats av en
oväntat stor grupp fjällvandrare :) Någon som sett
en Gallup på vilka märken lämmlarna föredrar?

/mats
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.