Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk

Jag klurar på rundan i titeln, efter de färdvägar som Grundsten beskriver. Har inte varit i södra delarna av Sarek tidigare, så det är väl dags nu.

Frågan är: var finns de kritiska passagerna?
Njoatsosjjåhko kan vara svårpasserad i högvatten har jag förstått. Någon som kan ge en fingervisning av hur man skall tänka kring den passagen när man väl är i kvikkjokk, om det blir stopp där kanske det är bättre att tänka om från början...
Kan jag bedöma chanserna att slippa vända om, eller är alternativet att gå tillbaka genom Tarradalen nog så gott om det kniper?

(Allt detta förutsatt att det alls blir någon vandring i år vill säga.)
 
Turen Njoatsosvagge-Pårek-Kvikkjokk har jag inte gått så den kommenterar jag inte.

Däremot har jag gått Njoatsosvagge-Kvikkjokk via Tjoulldavagge och Vallevagge och det är inget vad på den sträckan som skall vålla dig några större bekymmer om du följer råden i inlägg #2 i denna tråd:
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=89199

Södra Sarek är riktigt fint, och inte alls lika mycket vandrare som i huvudstråken utmed Rapadalen.
 
Oj, det här är ju nära turen jag gick förra året efter att min vandringskamrat tvingades bryta! Vi hade sällskap fram till Tjuoldagårrså där jag vadade kanske årets svåraste vad och fortsatte ensamt norr ut.

Jag gick söder om Goabrekbakte. Försökte envist snedda nära berget på vägen ner till Njoatsosjåhkå vilket var dumt slit i videt och värmen. Bättre hade varit att ta ut i en vidare båge men jag lär mig nog aldrig.

Vadade odramatiskt de båda armarna norr om 636, vattnet var lugnt. Jag visste inte innan om jag skulle komma över utan litade till turen/omdömet. Att hitta stigen på östra sidan var utmanande.

Läger S Goabrekbakte, Ö Tjievrrajavrre inkl bestigning av Pårte, vid bron Gådojåhkå och, efter episkt slit i dimma och längs växtligheten runt Gallakjåhkå, N Huornasj. Ensamheten och dimman tvingade hem mig två dagar tidigare än planerat. Mycket nöjd med turen givet de mycket annorlunda förutsättningarna som växte fram.

Personligen tycker jag Padjelantaleden in mot Kvikkjokk är ett moralsänke och skulle mycket hellre även tagit Vallevarre hem ifall Njoatsosjjåhko visat sig övermäktig.
 
Oj, det här är ju nära turen jag gick förra året efter att min vandringskamrat tvingades bryta! Vi hade sällskap fram till Tjuoldagårrså där jag vadade kanske årets svåraste vad och fortsatte ensamt norr ut.
Vilket vad var det, Buojdesjåhkå? För Tjuoldajåhkå går väl att följa på västra sidan upp till vattendelaren?

(Jag lär gå solo så jag vill ha marginal på passagerna)
 
Vilket vad var det, Buojdesjåhkå? För Tjuoldajåhkå går väl att följa på västra sidan upp till vattendelaren?

(Jag lär gå solo så jag vill ha marginal på passagerna)[/QUOTE

Vare sig Buojdesjåhkå eller Tjuoldajåhkå skall vara några problem att vada om man följer mina tips ovan. När vi vadade dessa vattendrag nådde vattnet bara upp på smalbenen på de angiva platserna, så helt odramatiskt.
 
Vare sig Buojdesjåhkå eller Tjuoldajåhkå skall vara några problem att vada om man följer mina tips ovan. När vi vadade dessa vattendrag nådde vattnet bara upp på smalbenen på de angiva platserna, så helt odramatiskt.

Skönt att höra. Båda jokkarna ser ut att vara i första hand regnmatade, så det är ju bara att kolla snöläge och väderprognos.
 
Skönt att höra. Båda jokkarna ser ut att vara i första hand regnmatade, så det är ju bara att kolla snöläge och väderprognos.

När vi gick den sträckan var i början av augusti och en torrsommar det året, vilket kan beaktas. Vadplatserna var dock ganska grunda och breda med bra botten, så även med lite mer vatten borde det inte vålla något större problem. Dessutom som du skriver klarvatten vilket underlättar.
 
[/QUOTE
Vare sig Buojdesjåhkå eller Tjuoldajåhkå skall vara några problem att vada om man följer mina tips ovan. När vi vadade dessa vattendrag nådde vattnet bara upp på smalbenen på de angiva platserna, så helt odramatiskt.[/QUOTE]

Det var Tjuoldajåhkå och där nere var det knappt knädjupt men förstås strömt.

Det är väl just det där om "de angivna platserna" som kan var svåra att identifiera när planerna ändras. Jag borde väl sett att det var bättre att passera vid vattendelaren men det var inget dramatiskt över vadet, och alltså inte heller de påföljande.
 
[/QUOTE
Vare sig Buojdesjåhkå eller Tjuoldajåhkå skall vara några problem att vada om man följer mina tips ovan. När vi vadade dessa vattendrag nådde vattnet bara upp på smalbenen på de angiva platserna, så helt odramatiskt.

Det var Tjuoldajåhkå och där nere var det knappt knädjupt men förstås strömt.

Det är väl just det där om "de angivna platserna" som kan var svåra att identifiera när planerna ändras. Jag borde väl sett att det var bättre att passera vid vattendelaren men det var inget dramatiskt över vadet, och alltså inte heller de påföljande.[/QUOTE]

Vada Tjuoldajåhkå i ravinen ner i Tjoulldavagge låter inte som ett bra vadställe:)

Efter vadet av Buojdesjåhkå (innan sammaflödet med Tjuoldajåhkå) följer man stigningen på sandåsar på västra sidan Tjuoldajåhkås ravin och vadar precis innan (väster om) sammanflödet med vattandraget från sjön 1012, dvs ett par hundra meter nedströms Låptåvákkjávvre där jokken lokalt breder ut sig.
Utflödet vid Låptåvákkjávvre är djupt, så inte vadbart där.
 
Vada Tjuoldajåhkå i ravinen ner i Tjoulldavagge låter inte som ett bra vadställe:)

Efter vadet av Buojdesjåhkå (innan sammaflödet med Tjuoldajåhkå) följer man stigningen på sandåsar på västra sidan Tjuoldajåhkås ravin och vadar precis innan (väster om) sammanflödet med vattandraget från sjön 1012, dvs ett par hundra meter nedströms Låptåvákkjávvre där jokken lokalt breder ut sig.
Utflödet vid Låptåvákkjávvre är djupt, så inte vadbart där.

Tack, den här typen av information hade förstås underlättat även fast jag inte tyckte det var så dramatiskt.
 

Bilagor

  • Tjuoldajåhkå.jpg
    Tjuoldajåhkå.jpg
    92.5 KB · Visningar: 374
Nästan min vandring 2019 fast omvänt

Hej,

Jag gick nästan denna sträcka fast omvänt förra sommaren.
Kvikkjokk - Väster om Stuor Dáthá(första övernattning) - Väster om Pårek - Läger sydost om Pårte strax före "leden" gör en U-sväng över Sähkokjåhkå - Dagstur upp till observatoriet - över Sãhkok "leden" ner och passage över Ruopsokjåhkå upp till passage av Njoatsosjåhkå vid punkten 636 - nattläger norr om Goabrekjågåsj (mycket fin plats) - passet söder om Mángitjårro - passage av Tjuoldajåhkå söder om den lilla sjön utan namn(bra lunchställe) - Följer Tjuoldajåhkå på västra sidan ner till passage av Buojdesjåhkå ca 900 m väst nordväst om renvaktarstugan - Norra sida av Ruonas(fel val!) till läger strax innan man når leden tillbaka mot Kvikkjokk - Vállevágge till läger vid den första sjön(från väster) på Vállevárre(lysande) - Kvikkjokk.

Vadet över Ruopsokjåhkå genomfördes utmed "leden" och genomfördes i kängor, bekymmersfritt, men efter detta vad försvann "leden" som påtalats tidigare.

Vad det gäller vad så var passagen över Ruopsokjåhkå klart besvärligast och det var den norra fåran om ön(som inte finns på kartan) som man skall vara försiktig vid och veta vad man gör! Där jag passerade var det "kallsongdjupt" sista steget innan jag kom upp på ön och hade det sett ut så när jag klav i hade jag inte gått i utan vänt om... Skall tillägga att jag är 191 cm lång och normalbyggd. Var orolig för den södra fåran när jag var på ön men i det läget fanns inget att göra än att försöka och det visad sig att den södra sidan var mycket grundare så inge bekymmer där (knädjupt). Skönt med torra kläder kaffe och en whisky när vadet var avklarat, solen sken så värmen kom snart tillbaka. Jag vet att jag gjorde ett grundläggande fel när jag valde att vada på eftermiddagen en solig dag men efter att ha letat efter lämplig tältplats utan att hitta på den norra sidan valde jag att göra ett försök då det var ok när jag klev i vattnet... Stav anser jag är ett måste vid liknande vad, det går inte att se botten så utan den hade jag inte haft en susning om djup när jag tog nästa steg.
Jag rekommenderar att ha hyfsad vana vid vad och som alltid två punkter i botten hela tiden samt att gå snett mot strömmen.

Vadet över Tjuoldajåhkå genomfördes vid utflödet från den lilla sjön vilket tog bort den starka strömmen, det var knappt knädjupt och var bekymmersfritt förutom kylan...

Vadet över Buojdesjåhkå genomfördes i kängor och utan ryggsäck hade jag tagit ett jättekliv (hopp)...

Det var även vad andra dagen över Boarekjávrre men skall inte vålla några bekymmer, jag gick över i kängor på de stenar i träkistor som placerats ut.

Det vad som genomfördes i kängor skall även påtalas att det inte läckte in något vatten i kängorna vid dessa vad.

Jag gick solo och hade bara 5 nätter vilket är i snålaste laget då jag p.g.a. tågbekymmer inte kommer till Kvikkjokk förrän vid 18-tiden på kvällen första dagen. Rekommenderar att lägga till någon mer övernattning t.ex. strax söder om Goabrek, här var fantastiskt vacker med stora gräshedar.
Jag såg inte en människa på hela vandringen sedan jag passerat Boarekjávrre tills mitt i Vállevágge så för oss som gillar ödslighet verkar detta vara ett bra område, kanske fel att påtala...

Ber om överseende med stavning på vattendrag, berg och annat då jag inte expert på dessa samiska namn...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
denelake fotografen Upphittad kniv i Kvikkjokk Fjällvandring 0
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
Lappjocke Kvikkjokk saltoloukta Fjällvandring 1
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
Feorie Silvervägen - Mavas - Kvikkjokk? Fjällvandring 9
skogsbaronen Kvikkjokk-Vallevagge-Njoatsojavrre-Tarraluoppal-Kvikkjokk Fjällvandring 44
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
BenderMania Sarek Kvikkjokk - Saltoluokta Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Göran_ När kommer våren till Kvikkjokk? Fjällvandring 2
mkruse Murjek - Kvikkjokk i helgen Fjällvandring 1
eyck Attans! Hur ta sig från Murjek till Kvikkjokk en lördag? Fjällvandring 10
Chrillek Dricksvatten Kvikkjokk-Saltoluokta Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Norris Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno? Fjällvandring 4
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Sputniq Rimlig Sarektur - Stora Sjöfallet till Kvikkjokk Fjällvandring 9
Per-Tommy Nikkaluokta till Kvikkjokk Fjällvandring 5
Norris Bastu i Kvikkjokk? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.