Vägval, Vállevágge -> Njoatsosvágge

Hej.
Jag har lite funderingar såhär dagarna innan det bär iväg.
Planen är att börja och avsluta i Kvikkjokk och gå en medsolsrunda som börjar med Vállevágge och tar Njoatsosvágge tillbaka via Pårek.

Men jag ser lite olika rekommendationer mellan Hábres och nordsidan av Njoatsosvágge. Grundsten verkar (såvitt jag förstår) beskriva en väg öster om Ruonas för att sedan korsa Tjuoldavágge, följa Tjuoldagårså på östra sidan upp mot Goabrek och vada Njoatsosjåhkå någonstans kring utflödet av Goabrekjågåsj. (Förutsatt att det inte är höga flöden. Antar att det kan vara mycket vatten från Svenonius glaciär en så här varm sommar)

Andra verkar ha fortsatt väster om Ruonas och hamnat på västra sidan av Tjuoldagårså, följt nordöstra (?) stranden av Låptåvákkjávrre, tagit passet mellan Tsahtsa och Vássjátjåkhå/Vássjábákte för att vada ovanför Lulep Njoatsosjavrre.

Funderingar? Vilken väg är finast/lättast? Är det lätt att hitta vadställen över Njoatsosjåhkå? Problem att hitta stigen på andra sidan?
 
Hur långt har du tänkt gå? Jag hade övervägt att ta Prässtigen upp och sedan gå hela övre Njoatsosvágge ner. Detta för att maximera njutningen av den övre delen av dalen som är otroligt vacker.
 
Hur långt har du tänkt gå? Jag hade övervägt att ta Prässtigen upp och sedan gå hela övre Njoatsosvágge ner. Detta för att maximera njutningen av den övre delen av dalen som är otroligt vacker.
Jag hade tänkt vända kring Njoatsosjavrre för att ha lite marginal/vilodag/topptur.
Går gärna längre en annan gång... problemet med Sarek är ju aldrig var man ska gå utan vad man ska avstå från.
 
Det finns självfallet flera alternativa vägval. Jag skulle ändå tro att den vanligaste rutten är att gå väster om Ruonas, vada Buoidesjokken och fortsätta på västra sidan av Tjuoldagårsså upp till utloppet av Låptåvakkjavrre. Där vadar man 300 meter nedströms utloppet, finns bara ett möjligt ställe där. Sen går man enkelt via Goabrekjavrasj ner i Övre Njoatsosvagge och vadar där jokken lugnat ner sig, t. ex. väster om punkt 814. Om det är mycket vatten är det säkrast att gå i sjön (Lulep N) precis innan utloppet.

Luohttojokken är ett stort vattendrag, där jag själv skulle tveka att dra min planerade tur. Förr fanns här en av de få broarna i Sarek, men det är nu länge sedan. Men jag är kanske onödigt försiktig (feg?) när det gäller att vada. Hur som helst önskar jag dig en trevligt tur!
 
Det finns självfallet flera alternativa vägval. Jag skulle ändå tro att den vanligaste rutten är att gå väster om Ruonas, vada Buoidesjokken och fortsätta på västra sidan av Tjuoldagårsså upp till utloppet av Låptåvakkjavrre. Där vadar man 300 meter nedströms utloppet, finns bara ett möjligt ställe där. Sen går man enkelt via Goabrekjavrasj ner i Övre Njoatsosvagge och vadar där jokken lugnat ner sig, t. ex. väster om punkt 814. Om det är mycket vatten är det säkrast att gå i sjön (Lulep N) precis innan utloppet.

Luohttojokken är ett stort vattendrag, där jag själv skulle tveka att dra min planerade tur. Förr fanns här en av de få broarna i Sarek, men det är nu länge sedan. Men jag är kanske onödigt försiktig (feg?) när det gäller att vada. Hur som helst önskar jag dig en trevligt tur!
Tack :)
Ja Luohttojåhkkkå känns som det stora frågetecknet. Men jag bör hinna vända om det inte känns bra.
 
Luohttojåkk brukar gå att vada nedströms gamla broläget där jokken delar sig i flera grenar. Om det blir tokregn/väldigt varmt är ett alternativ att fortsätta längs Njotsosvagge och gå mot Tarraluoppal. Därefter ner till Kvikkjokk genom Tarradalen. Det är en tur som jag tycker är vackrare än att gå över Pårek och sen genom skogen ner till Kvikkjokk.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
n1zz3 Vägval Låktatjåkkastugan till Kårsavaggestugan Fjällvandring 12
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
kjpil Vägval i Sarek? Fjällvandring 30
KimmyA Vägval Hallingskarvet Fjällvandring 2
vandrarman Vägval in i Sarek? Fjällvandring 13
Tagetes Sarek 2016, detaljfråga om vägval Fjällvandring 6
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
rubens Vägval Sarek Fjällvandring 3
smux Tips på vägval mellan Skárja och Kvikkjokk Fjällvandring 15
mekstr Sarek vägval - vad vid Rinim och båt på Sitojaure Fjällvandring 1
Tobbe C udda vägval i Sarek(?) Fjällvandring 11
shalin Vägval över Luottolahko? Fjällvandring 15
Schäferhunden Vägval i Skäckerfjällen Fjällvandring 1
pal2 Vägval i Sarek Fjällvandring 21
Gidenstam åsikter om vägval i bunnerfjäll Fjällvandring 4
eyck Vägval Sarek Fjällvandring 5
Ljung_dalen Vägval Fjällvandring 0
Tranan Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)? Fjällvandring 10
monkeyboy Helagstoppar, vägval och tips mottages tacksamt Fjällvandring 5
Bjoern Vägval i Sarek Fjällvandring 2
nickeB Vägval Basstavagge - Saltoluokta Fjällvandring 7
plaskdaja Vägval Mikkastugan - Pårtemassivet Fjällvandring 30
Staffan Andersson Vägval Lunndörren Fjällvandring 2
plaskdaja Vägval till Ahkka om man kommer norrifrån? Fjällvandring 8
Staffan Andersson Vägval sarek Fjällvandring 26
k_b vägval i padjelanta? Fjällvandring 7
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
mxsr Vägval Tjörn-Göteborg Fjällvandring 2
BlondO Vägval i Abiskofjällen Fjällvandring 4
gismokvack Vägval Njåtjosvagge - Ruonas? Fjällvandring 5
emerson vägval i Sarek Fjällvandring 7
hemmet vägval nedalsjön? Fjällvandring 4
plp Hjälp med vägval Pårek - Mikkastugan önskas Fjällvandring 1
rognym Vägval Fjällvandring 1
cnygardh Alternativa vägval, Kukkesvagge - Saltoluokta. Fjällvandring 2
Vägval vid Niento, Sarek Fjällvandring 1
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
oskar_thulin Vaden i Tjuoldavágge & Njoatsosvágge Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.