Kvikkjokk till Ritsem

Har planerat att vandra från Kvikkjock till Ritsem. 2 personer, 10 dagar inklusive vilodagar, i början på Augusti. Skulle vilja veta om någon gjort samma trip och deras kommentarer. Lurigheter och tips, tacksam för detta!!!

Planerad väg är från Kvikkjokk norröver på Kungsleden sedan av mot Pårte sameviste. Österut sedan norrut genom Luhliavagge. Därefter väster genom Sarvesvagge. Sedan norrut i Rapaädnos dalgång sedan Routesvagge mot Akkastuga.

Tipsa på!!!
 
Jag är kanske trög i huvudet, men du menar väl väster genom Sarvesvagge, och sedan öster genom Alkavagge till Skarja? Då passerar du aldrig genom Rapadalen.
 
Jag har gått

Hej!

Jag har gått den väg Du beskriver (med Daniels anmärkning ovan).

Lullihavagge - väster genom Sarvesvagge - över passet Neitarieppvagge - Alkavagge - Skarja - Routes - Ritsem.

Att gå österut i Sarves funkar eventuellt, men det är en tuff match med snår, svåra vad etc. Sarvesjokken är inte att leka med. Inte heller Rapaälven, om Du nu planerar att korsa den.

Den tur jag gått är en härlig upplevelse av ett tvärsnitt av det mesta som Sarek erbjuder.


Mvh Bert
 
Alternativ väg

Vi gick Kvikkjokk-Pårek-Njåtjosvagge-Alkavagge-Routesvagge-Änonjalme år 2000. Mycket trevlig och vacker tur. Inga särskilt svåra vad (just det året och den tidpunkten) och endast några få km riktigt besvärlig (snårig) terräng. Rekommenderas!
 
förtydligande

Efter att ha pusslat ihop en vandring ur en sarekbok verkade följande trevligt.Min ursprungliga tanke var att efter Lullihavagge vada Sarvesvagge (svår??). Sedan följa Sarvesvagge på norra stranden österut till Rapaälven. Följer sedan Rapaälven norröver tills dess att vi kan runda sjöarna söder Skarja. Kartreken av lantmäteriets karta säger ju att det är en del snår och "låglänt terräng" men enligt sarekboken var det en möjlig färdväg.

kan ju lika väl gå en annan väg om argumenten emot är att vaden är svåra och att snåren är mkt uttröttande, är det så? Någon som testat?

Turen över Niejdarihpvagge låter ju som en bra alternativväg! Vart vadade ni Sarvesjåkken?

Tipsa på! Andreas
 
Efter glaciärjokken från från Nuortap Luohttojekna är det inte så mycket vad längre utan mest att traska över.Gick den väg som Bert Bodin beskrivit ifjol i slutet av augusti (ifjol efter varm torr tid)Det enda egentliga vad var över Suottasjjåhka,gick alltså på östra sidan av Ruothesvagge.Vad=kängorna/stövlarnas höjd räcker inte till.
/Matserik
 
Re: förtydligande

AT; sa:
Min ursprungliga tanke var att efter Lullihavagge vada Sarvesvagge (svår??). Sedan följa Sarvesvagge på norra stranden österut till Rapaälven. Följer sedan Rapaälven norröver tills dess att vi kan runda sjöarna söder Skarja.
Det är inte omöjligt att ta sig över Sarvesjåhkå, men jag har aldrig gjort det. Har gått södra sidan upp och ut till Tjågnoris. Att följa Ráhpaädno går nog också bra om man håller högt upp men kartan ljuger om sjöarna. Du måste upp mot Álggavágge för att komma över Guopherjåhkkå som för med sig mycket vatten. Då får du även Gálmmejåhkkå i Álggavágge att korsa. Det är väl därför den sida av Ráhpa inte är så populär. Har inte ens försökt korsa Ráhpaädno nedan fallen vid s 686. Någon annan som korsat Ráhpaädno uppströms Dielma? (Tielma)? // Roland
 
Sarvesvagge - Skarja via Ålkatj

Om du är beredd att genomföra en enkla glaciärpassage så är kanske själva Ålkatj-massivet ett alternativ, vi gick denna söderut i fjol (jfr kartan och tavlor på http://www.rapadalen.de/detalj2.htm för förtydligande).

I så fallet följ Sarvesvagge uppströms och vada nånstans där, gå nedströms igen på norra sidan, vada Ridanunjesjågåsj nära inflöden i Sarvesjokk. Upp i dess dalgang ca till höjden 870 möh, upp mot Dielmajavrasj (uppåt skulle det inte vara nåt problem). Följ gärna Tielmaplatån österut och titta ner på Rapaselet och Rovdjustorget. Detta är ett paradisikt ställe.

Det är även enklare att komma upp till själva glaciären därifrån. Jfr Olaf Svenningsens utmärkta hemsida http://www.geol.lu.se/personal/olfs/Sarek/Tielma.html
samt http://www.geol.lu.se/personal/olfs/Sarek/Kartor/Tielma.jpg (kartans länk på hemsidan är fel). Vi höll os nära glaciärkrönet och kom från sjön 1410’s östände (med 200m säkerhetsavstand till detta). Det fanns inga sprickor där under September 2002, glaciären var barsmält; bara smältvattenrännor som kan vara till besvär. Grundsten beskriver sjöns område helt träffande, ställen var ett av dom mer spektakulära under fjolårets vandring.

Ahkavagge ner (det är även mögligt att tälta rakt norr om bäcken från dalen mellan Skårvatjåhkkå och AHT), Alggavagge ner, vada Kuoperjåkk några 300 m uppströms från Galmmejåkks inflöde i denna, ner till Skarja.

Du går inte i själva Rapadalen, men vyerna uppifrån är kanske mer givande. Dom där tagna bilder på min hemsida kan inte spegla den verkliga dimensionen.

---

En sak till: Om det är möjligt att komma upp till 1544 från Lullihavagge (kanske som dagstur) är det säkert lönande att besöka Luohttolahko. Det räker att gå till höjderna 1320 / 1335 mitt på platån at få ett grandios intryck av Pårtemassivets baksida. Ned Noajdevagge eller tillbaka till Lullihavagge. (Jag har även aldrig förstodd varför det inte skall vara möjligt att komma ner nånstans från Luohttolahko mellan Nåite och Luohttotåhkkå, gjorde det dock inte själv. Det vore bra att komma ner i Sarvesvagge vidare västerut om du ska vada och gå österut på dalens norrsidan. (Sarvesvagges nordsidan i fortsättning mellan Ridanunjesjågåsj och Tielmavadet lär vara besvärligt.)

Det är dags för mig att komma tillbaka dit! Men det blir kanske Sareks norra delar i år.

Mvh Lukas

(Jag ber om ursäkt för felstavingar samt syntax.)
 
Re: förtydligande

AT; sa:
Turen över Niejdarihpvagge låter ju som en bra alternativväg! Vart vadade ni Sarvesjåkken?

Tipsa på! Andreas

Hej!

Om Du väljer Niejdariehpvagge är det ingen större historia att vada Sarvesjokken i västra Sarvesvagge.

God tur!
Bert
 
Vada Sarves & Souttas

Ett tips är att hoppa över Sarves vid några klippor som (om jag inte minns fel) ligger några km öster om renvaktarstugan. Det finns detaljer om den här i forumet om du letar lite. Jag var där år 2001, men hoppade inte över. Det är ca 80 cm över, fast klippan ligger lite avigt till. Det är nog inga problem utan packning, så man kan hoppa över utan packning och fira över packningen.

Vadet över Souttasjokko (norr om Niak) var ganska svårt när vi gick 2001. Det tog över 45 minuter att ta sig över med stritt vatten upp till halva låret (och jag är ändå 190 lång!!).

/Kristofer
 
Re: Vada Sarves & Souttas

tingdahl; sa:
Vadet över Souttasjokko (norr om Niak) var ganska svårt när vi gick 2001. Det tog över 45 minuter att ta sig över med stritt vatten upp till halva låret (och jag är ändå 190 lång!!).

/Kristofer

Hej!

Alternativet är ju att gå till Kisuris och använda sig av broarna där. Lättgånget och fint.

Mvh Bert
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
blomberg Någon som vandrat från Ritsem till Kvikkjokk Fjällvandring 12
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Göran_ När kommer våren till Kvikkjokk? Fjällvandring 2
eyck Attans! Hur ta sig från Murjek till Kvikkjokk en lördag? Fjällvandring 10
Sputniq Rimlig Sarektur - Stora Sjöfallet till Kvikkjokk Fjällvandring 9
Per-Tommy Nikkaluokta till Kvikkjokk Fjällvandring 5
storskogen Kvikkjokk-Prinskullen till helgen Fjällvandring 2
Aamuvirkku Andra flygvilliga från Kvikkjokk till Tarraluoppa/ Saltoluokta 6.-8.9.? Fjällvandring 0
Gunlög Saltoluokta till Kvikkjokk via Luohttolahko Fjällvandring 9
david_k Sarektips: Sulitjelma till Saltoluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 6
ZBRG Båt skjuts över Saggat till Kvikkjokk Fjällvandring 2
steols Abisko till Kvikkjokk eller Sarek? Fjällvandring 5
andrevs Resa till Kvikkjokk! Fjällvandring 4
Bozzfilm Nikkaloukta till kvikkjokk Fjällvandring 3
oskarg Kvikkjokk till Rapadalen Fjällvandring 3
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
denelake fotografen Upphittad kniv i Kvikkjokk Fjällvandring 0
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
Lappjocke Kvikkjokk saltoloukta Fjällvandring 1
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.