Kupol eller tunneltält?

Tomma tält?

Flera anför argumentet att kupoltältet blåser bort utan förankring och det tycker jag känns mycket märkligt. Mitt kupoltält hålls på plats av de grejor jag har i tältet - i normalsvag vind håller sovgrejorna tältet på plats utan förankring och blåser det mera kan ju köksgrejor och mat+dryck tynga fast det mera. Så jag finner sällan behov av att förankra kupoltätet av rädsla att det ska blåsa i havet.
Dock tältar jag hellre på gräs för det är mjukare att sova på även med liggunderlag och min absid funkar dåligt utan möjlighet att sätta tältspik i marken.

/Patrik
 
Kupoltältets fördel är ju förutom den uppenbara självstagningen att du kan flytta runt det uppslaget för att hitta den perfekta tältplatsen. Ute på de mindre skären kan man ibland behöva leta rätt länge för att hitta de där horisontella kvadratmetrarna som krävs för en god natts sömn med vacker utsikt ! Om sedan vindriktningen ändras och ökar under natten är det betydligt smidigare att snurra runt kupolen än tunneln.
 
Mitt kupoltält hålls på plats av de grejor jag har i tältet - i normalsvag vind håller sovgrejorna tältet på plats utan förankring och blåser det mera kan ju köksgrejor och mat+dryck tynga fast det mera. Så jag finner sällan behov av att förankra kupoltätet av rädsla att det ska blåsa i havet./Patrik

Ja mitt tält är tomt när jag sätter upp det. Jag har 3 färdiga fästpunkter med linor klara när tältet sätts upp. Jag säkrar det tomma tältet direkt. Jag har ett väldigt litet tält och förvarar det mesta i kajaken, inte i tältet.

Vad är "normalsvag vind"??
När jag satte upp tältet på Svenska Högarna, blåste det 10 meter och det var inte något onormalt med det.
Förmodligen såg det hela ut som en stumfilm med Buster Keaton. Flera försök att peta i bågarna samtidigt som jag höll i tältet i ett hörn. Hela tältet roterade som en propeller. Utan färdiga säkringslinor hade tältet försvunnit i horisonten.

mvh thomas
 
Riggar man upp tunneltält som i Utvandrarens bilder, men inväntar busväder, så får man nog bära mycket mer sten än de flesta tälten på bilderna har. Staikan (kupolen på första bilden) behöver nog förankring den också, tråkigt om tältet drar iväg mitt i natten då man själv hör naturens kall och besöker buskaget, men den håller ändå formen rätt bra utan staglinor och pressas mot marken istället för att falla ihop eller få luft under sig, så förankringen kan vara lättare.

Kupoler som inte är helt självstagande har jag aldrig förstått mig på, de är liksom kompromisser där nackdelarna samlas.

En förankringsplats som ofta glöms bort är kajaken, men då är man strandsatt efter att man slagit upp tältet.

Tunneltälten tenderar väga mindre än kupoler och dessutom får man oftast större användbar volym i förhållande till bottenarealen, men kupoltälten är lättare att hantera bl.a. i paddlingssamanhang. Båda har sina fördelar och det blir alltid en kompromiss... jag har kompromissat så att jag äger fyra tält och väljer utrustning efter behov.

Trots att packvikten onekligen är av betydelse i paddlingssammanhang så väljer jag kupol (1 eller 2 pers beroende på sällskap) för att lättare hitta tältplats och tryggt kunna invänta bättre väder. Jag förlorar i komfort eftersom jag kunde bo bekvämare i ett tunneltält med samma vikt men det handlar om prioriteringar och medvetna val. Då jag sommartid ska bära tältet längre sträckor på rygg kompromissar jag både med boendekomfort och säkerhet och väljer ett lätt 1½ personers tunneltält, men om jag ska ut i svårare förhållanden med kortare dagsetapper eller gör upp ett basläger så blir det ett tre personers tunneltält med GT-absid.
 
Jag vill ha ett tält som fungerar i ur och skur (det vill säga blåst), därför går tunneltält bort, då ett tunneltält alltid måste ställas mot vindriktningen.

Mina tunneltält (HB Keron 3, Helags) har stått pall för kuling från alla riktningar. Så, nej, tunneltält måste inte ställas i vindriktningen. Däremot behöver man spänna ut staglinorna när vinden brakar på.

/Klas
 
Någon skrev "snurra på kupoltält"? Varför det?

Vikten från en vanlig packning brukar inte räcker långt när det blåser ordentligt med byvind och allt. Kan ju problemfritt kommer 20m/s och mera en vanlig sommardag. Då måste man även spänna fast kupoltält riktig bra.
Häromdagen blev jag "av" med en 6x3m stor festivaltält. 10m/s i vanlig vind och ingen aning hur starkt byvinden var men det 60kg tunga tält slet sig loss från 10 långa tältspikar och jag hittade det 10m vidare mot en av mina utehus - flera tältpinnar av och böjda vart resultatet. Visst den har mycket mera vindfång med sina 3m takhöjd osv men man fatta lite hur snabbt det gå när det väl blåser.
Som ngn även beskrev här - att bygga upp sitt tält i vinden är inte heller ngt man bör glömma bort. Ett Tunneltält brukar vara lättare på den punkten eftersom man kan spänna med vinden, har man rullat ihop det rätt innan så är det väldigt enkelt att bara fästa den första tältspiken och sedan rulla ut det hela med vinden osv.
Många kupoltält är inte lika enkelt att bygga upp. HB har nog det bästa sättet där men då måste alla hörn vara förankrade ordentlig för att byggsättet ska fungera.
 
Kupolen vill man kanske snurra (rotera) om dörren blev olämpligt placerad i förhållande till den förändrade vindriktningen. T.ex. HB Staikas symmetri gör att man lätt kan övergå till att använda den andra ingången, men med t.ex. Allak kan behovet att vända på tältet uppstå.

Att bygga upp HB:s kupol i vind med bara 2-3 förankrade hörn av 6 brukar gå bra, kompletterar vid behov med staglinor vartefter som bygget framskrider. Fäster ändå gärna varvet runt ifall vinden vänder och platsen är utsatt. Har aldrig varit med om att alla markpinnar och staglinor hade behövts till kupolen och har inte heller haft sönder tältet pga minskat antal markpinnar eller linor, men sparar man på dessa i ett tunneltält kan man vakna med tältduken i ansiktet vilket inte är direkt roligt i mörker. Försiktig ska man vara om man i blåsten går och flyttar på ett färdigt uppsatt kupoltält, lita inte på att handgreppet om de silikoniserade stångkanalerna håller då tältet får luft under sig...
 
Och där kom ett välformulerat svar från MJB på tidigare fråga om varför tältet kan behöva roteras med hänsyn till vindriktningen innan jag själv hann återkomma i frågan.
 
Kupolen vill man kanske snurra (rotera) om dörren blev olämpligt placerad i förhållande till den förändrade vindriktningen. T.ex. HB Staikas symmetri gör att man lätt kan övergå till att använda den andra ingången, men med t.ex. Allak kan behovet att vända på tältet uppstå.

Lite OT men på vilket sätt skiljer sig Staika och Allak som gör att du resonerar så? Jag undrar därför att jag funderar på att skaffa ett Allak eller Staika men trodde att de var väldigt lika bortsett från vikt/material och att Allak är lite mindre i alla dimensioner.

Jag har Unna, Nammatj 2 och Keron 4 men har tänkt byta ut mitt Nammatj 2 mot ett fristående eftersom jag gillar Unna med dess enkla hantering och att två ingångar är trevligt.
 
Lite OT men på vilket sätt skiljer sig Staika och Allak som gör att du resonerar så?

Jag har själv övergått från Staika till Allak och ångrar absolut inte det beslutet, men Staika är klart ett mer vindtåligt och tystare tält. Vad gäller dörrarna så är Staika helt symmetriskt och dörrarna är på motsatta sidor av tältet, dvs man ser inte skillnad mellan dörrarna eller deras placering. Ligger vinden mot en dörr är den andra i lä och jag kan inte komma på när behovet att rotera tältet pga vind skulle uppstå om båda dörrarna är tillgängliga. Allak är osymmetriskt och då man ligger inne i tältet med båda dörrarna öppna har man i stora drag samma utsikt från båda sidorna av tältet. Fotändan av tältet är något smalare än huvudändan och på båda sidorna öppnas dörrarna från den tvärgående bågen mot fotändan. Om vinden ligger på från fotändan är båda dörrarna direkt utsatta för vind och då dörren öppnas blåser det rakt in i absiden som bildar ett effektiv vindfång som styr vinden in i tältet. Blåser det däremot från huvudändan är båda öppningarna rätt skyddade.
 
Tack för alla svar.

Tycker att jag fått väldigt bra svar. Bara att bestämma sig. En liten fundrare alltså. Lutar åt ett tunneltält. Återkommer när jag bestämt mig.
Tack alla..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sunky Kupol eller tunneltält Bo och sova 20
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
ilisen Hilleberg kupol eller tunnel? Bo och sova 16
gmg kupol eller tunneltalt Bo och sova 4
lasmog Kupol eller tunnel? Bo och sova 74
emparasso Tunnel eller kupol, främst för vandring Bo och sova 2
axell frågan är tunnel eller kupol Bo och sova 0
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
Helmetrock Hilleberg vs. Hilleberg, som omväxling :-) (2 mans tunnel/kupol) Bo och sova 9
flanell familje tält, jofa 80-tal stuket VS 2010 nylon kupol Bo och sova 7
ec8or Vaude Kupol- vs Tunneltält Bo och sova 1
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.