Kungsleden på 7-8 dagar.

Skrivar från Danmark, hoppas det går.

Tänk på att båtfarter kan mena vänttid, göra det svårare att hinna en dagsetapp på 60 km.
Sträckan från Saltoluokta till Vakkatovare indbefatter båda båtskjuts och bussfärd (eller 3 mils vägvandring).

Varför behöver du bära 15 kilo?? Såpe och extrakläder??
Du kan köpa proviant langs Kungsleden, och behöver bare bäre mat för 2-3 dager.
Tack för svar. Tror nog att det kan vara möjligt att koma ner till 10 kg. Har tänkt tälta så 10 kg tror jag nog det kommer att bli.

Jag förstår inte de som skapar en tråd här på Utsidan

"Jag ska göra något som är riktigt bra och MYCKET BÄTTRE ÄN ALLA ANDRA"

Och sen så berättar de vad de ska göra.

Andra svarar oavsett vad och ändå kommer svaret

"Jag vet att jag kan göra det och jag VILL INTE HA NÅGRA RÅD"

Så gör din grej då

Varför skapar du en tråd här när du ändå är så mycket bättre än oss alla andra på Utsidan och vet bättre än alla andra?

Vill du att vi ska bli avunds?

Och såklart kommer vi INTE att höra av dig någonsin mer angåemde det här för du kommer INTE att klara av det.

Gör det och bevisa för mig att jag har fel vilket jag egentligen hoppas på för det vore riktigt skoj att se att någons fantasi slår in.
Tack för feedbacken. Verkar som du sovit dåligt. Handlar nog att enbart för mig om att utmanna mig själv. Rubriker och resultat jagade jag under min idrottarkarriär,men den tiden är defintivt förbi.

Jag går/vandrar i fjällen för att insupa natruren och slippa all hets med internet, media och gud vad.

Att rusa genom fjällen så fort som möjligt är helt emot min åsikt med det men visst.

Varför inte springa på asfaltvägar istället? Såklart inte lika coooooooooolt för det är så många andra som gjort det och dessutom betydligt bättre.

Bara en synpunkt.
Uppenbart att det inte är för dig men det är faktiskt rätt många som gillar att färdas snabbt i fjällen och det finns många skall för att man gillar det som inte handlar om att det är coooooooolt.

På vilket sätt asfalt löpning skulle vara bättre förutom fart då förstår jag inte ens. Är bra mycket bättre för kropp och sin att löpa eller gå i naturen än på asfalt.

Tack för feedbacken. Verkar som du sovit dåligt. Handlar nog att enbart för mig om att utmanna mig själv. Rubriker och resultat jagade jag under min idrottarkarriär,men den tiden är defintivt förbi.
Det räcker inte med en dålig natts sömn. Det är nog mer djupgående problem som krävs... Egentligen ett bra exempel på jantelagen. Vill man göra något som sticker ut så sticker det i ögonen på vissa. Att man vill göra något speciellt betyder inte att man anser sig vara bättre än andra.

Aktuellt

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.
Tack. Vet vad jag gjort tidigari och vad som är möjligt.Så jag tror nog att detta är helt möjligt att göra. Ville bara skapa lite diskussion kring ämnet och kanske få några råd. Men tydligen var det känsligt för all 10 km vandare/per dag.
Hej! Jag har följt tråden med intresse och kan väl säga att i alla fall jag missuppfattade startinlägget. Där ser det ut som att du vill gå så fort för att du har ont om tid, och det vore helt idiotiskt faktiskt. Men nu förstår jag att du vill göra det snabbt som en utmaning och det är en helt annan sak!

Jag mötte några tjejer i Sälka för ett par år sen som skulle springa till Nikkaluokta på en dag och det är väl nästan 5 mil. Där finns inga båtar och de var bara ute i tre dagar så din utmaning är tuffare men lite i samma stil. Vad jag vill säga är att det handlade om löpning och inte vandring, så helt andra förutsättningar när det gäller utrustning, och du ska kanske tänka dig mer löpning än vandring. Ser att du har fått i alla fall några goda råd angående detta.

Lycka till! Jag ser fram emot en rapport om hur de gick och hur du löste planeringen med packning, båtar och matinköp.

Fred på jorden och i tråden!

Och det är vackrare att springa i fjällen än på asfaltsvägarna hemma. Själv insåg jag charmen med att springa först när jag fattade varför folk tar bilen till vackra platser för att springa istället för att springa en runda runt sitt eget fula bostadsområde.

Jag har också följt tråden och tycker att "zebulahs" inlägg #35 och #36 är vettiga, för varför resa så långt som till fjällvärlden för att löpa när man kan göra det i någon skog som är bra mycket närmare hemmet?
Jag ser fjällvärlden mer som vandringsvägar än löparstigar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips