Kroppens GPS

Att följa spår är väl en sak även om jag har svårt för den filosofiska dimensionen av det hela. Det är en annan sak när man utvidgar det till påståenden om healing eller att "tracking" kan användas inom medicinen eller arkeologin. Kan tracking diagnostisera sjukdomar? Hur används tracking för att bedöma ett arkeologiskt källmaterial? Om det sker på "känsla" eller i skenet av någon naturfilosofi så ger jag inte mycket för metoden. Det är just sådana inslag som har klara kopplingar till t ex alternativmedicinska new age teorier. Än så länge har dock ingen med någon särskild framgång lyckats med diagnostisering och behandling i jämförelse med den naturvetenskapligt grundade skolmedicinen.
 
ang:Speciellt Till Rungá (Roland Jatko)

Nice :)
Jag gillar mycket ditt svar...

Angående Tom Brown jr. Han är en mycket speciell person med en stark personlighet. Hans lektioner är rena Shakespear föreställningarna med en klassiskt berättar tradition. Helt makalöst vad han ger av sig själv. Han har ett hårt, rakt och känslosamt sätt att kommunisera och jag förstår att människor kan blir stötta och berörda. Han är lite av en "drillsergeant" med en hel del svordomar, hehe.


Jag håller med om att Tom är mer Indian än vit. Jag skulle även säga att han är mer Indian är de flesta Indianer idag. Han har gjort mycket för att behålla och utveckla den utdöende Indian kunskapen och han har lyckats sprida den världen över. För det respekterar jag honom.

Jag upplever att han inte vill vara en Guru. Han värjer sig nästan med våld för att unkomma socialt snack med eleverna. Han säger ofta "if you belive what i tell you, then you are a fool" och "prove me wrong". Jag fick prata med honom i ca 5 minuter efter jag nästan tvingat honom att stanna och lyssna. Jag såg då en annan person, en mycket lojal och omtänksam man. Han lovade mej att han skulle komma till Sverige för att hålla kurs sommaren 2007. Vi får se...
 
dave1 (David Björkén)

Jag ser spårningen som ett sätt att läsa, skriva och kommunisera på. Det är ett språk. Den bygger inte på känsla utan på kunskap om spårets rörelse och reaktion.

Språket SPÅR är för mej en reaktioner på en händelser. Alla former av reaktioner.
Du förstår du att det kan användas i många former av situationer.

En sjuk kropp är ju en kropp som reagerat i konflikt på en händelse, typ infektion, trauma, förgiftning osv. Reaktionen kan ses som en rodnad på huden, känns som smärta, lukta som infektion, kännas som hårdhet, låta ihåligt, osv. Inget konstig. Det görs redan, men man kallar det kanske inte för spårning.

Jag ville med den förklaringen visa att det är viktigt i spårning att se helheten.
 
gundj (Gunnar Djerf)

Nu är du där igen med klockan och tider. Jag är ju en människa och människor kan ju missa spår.

Jag brukar säga: du tittar på spåret utan att se det. Jag ser mej inte som expert utan fortfarande som en student i tracking (en evig student). Mitt mål är dock att bli så bra jag bara kan. Jag har fortfarande svårigheter att se fotspår på asfalt och berg, men jag jobbar på det. Jag har svårigheter att individbestämma en person identitet i gräs (typ som fingeravtryck).
 
Men jag försöker ju bara bilda mig en uppfattning om huvida du och din teknik är till någon verklig nytta eller om du bara flummar.
Nu pratar du om fingeravtryck i gräset.
Svara på frågan istället, du säger dig ju kunna sånt här, du vill till och med lära ut det och få betalt för det.
 
Re: gundj (Gunnar Djerf)

TrackerTeam; sa:
Jag har fortfarande svårigheter att se fotspår på asfalt och berg, men jag jobbar på det.(typ som fingeravtryck).

Jag ser på din hemsida att du iallafall fixar att spåra i 3 centimeter nysnö, så du är nog på god väg mot ditt mål.
 
Re: ang:Speciellt Till Rungá (Roland Jatko)

TrackerTeam; sa:
../ Jag håller med om att Tom är mer Indian än vit. Jag skulle även säga att han är mer Indian är de flesta Indianer idag. /...
Jag upplever att han inte vill vara en Guru. Han värjer sig nästan med våld för att unkomma socialt snack med eleverna. Han säger ofta "if you belive what i tell you, then you are a fool" och "prove me wrong". Jag fick prata med honom i ca 5 minuter efter jag nästan tvingat honom att stanna och lyssna. Jag såg då en annan person, en mycket lojal och omtänksam man. Han lovade mej att han skulle komma till Sverige för att hålla kurs sommaren 2007. Vi får se...
Vafan? Då är jag mer same än många samer ;-) Först måste man definiera indian eller same. Då kan vi hamna i en lång diskussion som kan få oanade konsekvenser.
Om man är 'guru'eller inte bestäms av anhängarna inte av läraren och Mr Brown fyller alla kriterierna för att vara en guru.
Om han händelsvis dyker upp i detta land för att hålla en kurs i tracking så hör av dig. Jag vill gärna se honom 'in action'
 
Absolut Rungá (Roland Jatko), jag håller helt med om definitionerna om Same, Indian, osv. Jag är av princip hel emot att kalla folk för namn för att placeras i fack, det luktar illa och tankar far till Tysklands 1930 tal. Jag ser att vi alla är människor. Vi är mer lika än olika.

Jag blev mycket upprörd då Al höll ett seminarie på Etnografiska museet i Stockholm. Al uppgav att han var Apache indian och han berättade lite om hur indianer är. Han själv hade levt på gatan bland kriminella gäng med allt vad det innebär. Han har ingen träning i den Indianska kulturen. Dock var han mycket fokuserad på att definiera Indianer och vita.

Han lade upp en overhead på typ 20 punkter om Indianer. Bla stod det; Indianer har humor, Indianer använder flygplan osv. Jag och åhörarna trodde inte på vad vi såg och hörde. Driver han med oss? Nej. Han trodde att vi hade sådan uppfattning.

Jag frågade honom vem är Indian? och svaret var född av en Indianman och Indiankvinna. ja, ni förstår att diskussionen blev lite kaotisk när man kom in på fjärdedels indian och osv. Al var mycket engagerad i att döma människor för att vara "oäkta indianer" som han kallar "fraud". Rakt av.

Jo, Jag ska meddela om och när Tom kommer till Sverige. Kolla min hemsida.

Till gundj (Gunnar Djerf)
Vill du bedöma min kunskaper så får du kontakta mej, så får vi träffas. Jag vill uppmana dej att inte fokusera på mej och min färdighet utan de kunskaper jag kan inspirera dej till.

Det är ju klart att jag tar betalt för min tid. Jag lägger ned mycket tid på att utveckla tracking och jag har mycket annat i livet som jag vill hinna med.
 
Jag behöver inte din hjälp, behöver jag spåra så har jag världens bästa system för det till mitt förfogande.
Men jag vänder mig mot ditt flummande som kanske lurar någon till att betala för dina kurser.
Det var kanske bra att du startade denna tråden så vi fick möjlighet att se ditt trams.
 
TrackerTeam; sa:
../Jag blev mycket upprörd då Al höll ett seminarie på Etnografiska museet i Stockholm. Al uppgav att han var Apache indian och han berättade lite om hur indianer är. Han själv hade levt på gatan bland kriminella gäng med allt vad det innebär. Han har ingen träning i den Indianska kulturen. Dock var han mycket fokuserad på att definiera Indianer och vita.
Vilken Al?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 6
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.