Kriminell av misstag

HasseQ

Avslutat
Som tur är så finns det inga nationalparker eller reservat där det är förbjudet att pinka eller skita, så det kan man göra så mkt man vill.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Appropå inget annat. Den här tråden hade nog med allra största sannolikhet lyckats att få mig avstängd. Igen. Som tur är tyckte jag att den var rätt ointressant från början så jag har bara läst de fyra sista sidorna så jag tänker inte lägga mig i den här gången när det handlar om hundar och/eller skit-saker.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Lite märkligt att människoskit anses så mycket äckligare än djurskit. Det är ju inte precis vaniljpraliner älgen klämmer ur sig. De kan väl börja gräva ner sin skit också? Iaf i Tyresta.

Får jag välja så kliver jag hellre i en älg skit än människoskit, vilda djuren bajsar i skogen.
 
Lite märkligt att människoskit anses så mycket äckligare än djurskit. Det är ju inte precis vaniljpraliner älgen klämmer ur sig. De kan väl börja gräva ner sin skit också? Iaf i Tyresta.
Nej, det är inte märkligt, utan ett resultat av darwinistisk evolution. Den som inte undviker spillning från den egna arten löper större risk att exponeras för smittämnen och parasiter. Och om man tycker att det luktar vidrigt så undviker man den och chansen till överlevnad ökar. Ungefär som att evolutionen har sållat bort dem som tycker att giftiga växter smakar gott.
 
Lite märkligt att människoskit anses så mycket äckligare än djurskit. Det är ju inte precis vaniljpraliner älgen klämmer ur sig. De kan väl börja gräva ner sin skit också? Iaf i Tyresta.

Det är skillnad på skit och skit. Framförallt är det skillnad på skit beroende på vad man äter.

Men som påpekats är det också så att fekalier från människa har mycket högre sannolikhet att innehålla bakterier och parasiter som kan smitta människa. Därför ska man t.ex. undvika att gödsla grönsaker med gödsel från dass. I områden är det är vanligt att man gödslar med mänskliga fekalier ("nightsoil") så är förekomsten av inälvsparasiter högre än i områden där man inte gör det.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.