Kriminell av misstag

Jag blev själv hundbiten i de bakre regionerna som barn och rädslan satt i ett tag.

Jag blev också oprovocerat rejält biten i låret av en Schäferhund när jag var 6 år gammal men jag blev turligt nog inte rädd för hundar av det.
Alla reagerar olika på sånt men jag förstår att sånt kan framkalla hundrädsla i resten av livet.
 
Tränat bort jaktintresset...

Så på 12 är har hunden aldrig jagat en fluga, en sparv eller någonting annat som farit förbi nosen. Tillåt mig tvivla. Precis på samma sätt som jag tvivlar att hunden var med dig varje sekund på dygnet under 12 år.

Jag släpper diskussionen nu. Jag hoppas att min synpunkt framkommit. Jag tycker det är olämpligt med lösa hundar där det är koppeltvång, tron på att koppel aldrig behövs, samt tron att den egna hunden helt saknar jaktintresse.
 
Vi fick ta bort vår hund för 4 år sedan för att hon var gammal med dålig syn och slitna höftleder och vi har inte skaffat någon ny hund pga att behöva ta bort en sån underbar familjemedlem är en fruktansvärd upplevelse som vi inte vill uppleva igen.
Sånt tar riktigt hårt på en!
 
Inte mycket till förståelse för att det finns regler då trots att de inte lyder, de "är ju så snälla", De hundarna kan vara hur snälla som helst och jag har inte blivit skadad, men jag såg hur den ilskna tjädertuppen fick hund och ägare att plötsligt koppla och ta en annan väg, där och då är de inte så oförsiktiga längre.

Jag har funderat på hur hundägarna skulle reagera om man säger "Håll ordning på hunden, den åt upp min chokladkaka".
 
  • Gilla
Reactions: MrP
Jag har tältat många nätter i Sareks nationalpark utan att innan ha läst på vilka regler som gäller just där ...
Givet koppelpratet ovan så verkar det inte helt riskfritt. "Anträffas en hund medan den jagar eller på annat sätt ofredar ren inom ett område där renskötsel då är tillåten, får hunden, om den inte låter sig fångas, dödas av den som äger eller vårdar ren." Rennäringslag (1971:437) 93 §
 
Givet koppelpratet ovan så verkar det inte helt riskfritt. "Anträffas en hund medan den jagar eller på annat sätt ofredar ren inom ett område där renskötsel då är tillåten, får hunden, om den inte låter sig fångas, dödas av den som äger eller vårdar ren." Rennäringslag (1971:437) 93 §

Vilken tur då att det inte finns någon ren i Tyresta nationalpark och att jag gjorde fjällvandringarna på 90-talet när vi inte hade någon hund.

Jag kan definitivt förstå att en lösspringande hund kan stressa ihjäl renar och hade jag då varit renägare så skulle jag också skjuta hunden på plats.
En helt logisk paragraf för renskötsel.
 
Det många inte vet om är att hundar kan dö av att äta choklad. Dom som vet om det skulle få sej en rejäl tankeställare då och ha mer koll på sin hund.

Jo, det var det jag tänkte på, många hundägare tänker inte på just att kopplet även är skydd för hunden.

Det är ju samma sak med sånt här där idioter lägger ut köttbullar med spik i och sånt. Jag försvarar ju inte det agerandet, men om man har hunden kopplad så minskar ju sannolikheten rejält för att hunden äter nåt den inte ska.
 
Jo, det var det jag tänkte på, många hundägare tänker inte på just att kopplet även är skydd för hunden.

Det är ju samma sak med sånt här där idioter lägger ut köttbullar med spik i och sånt. Jag försvarar ju inte det agerandet, men om man har hunden kopplad så minskar ju sannolikheten rejält för att hunden äter nåt den inte ska.

Jo, det ät tyvärr många idioter som lägger ut mat som är preparerad på olika sätt.
 
Det där med preparerade köttbitar är ju den värsta mardrömmen för alla hundägare och sånt kan man inte dressera en hund att låta bli - dom slukar det i sej direkt utan att be om lov.

Jag är inte så säker på att ett koppel förhindrar sånt eftersom dom som lägger ut preparerat kött lägger det just där hundar brukar nosa under promenaden och det är omöjligt för hundföraren att ha koll på sånt.
 
Däremot vad som skulle förhindra en hund att göra om den är kopplad är vad vår hund gjorde mer än en gång i nationalparken.

Vi hade gått en bit in i skogen och var vi än gick så stank det bajs och vi undrade hur det kunde lukta så långt in i skogen.

Vi hade en tik och dom är kända för att mer än gärna vilja rulla sej i människobajs.
Hon hade en mänsklig enorm rännskita insmetad i pälsen ifrån kinden och ner över bogen och bringan och hon var så överlycklig över att hon hade hittat något så mysigt att rulla sej i....

Jag överdriver inte om jag påstår att det luktade skit om henne. Tikar fungerar så och jag vet inte varför.
Med koppel hade vi sluppit sånt och alla gånger hon rullade sej i något klibbigt ruttet kadaver som stank lik.

Det jag undrar mest över är vad det är för människor som gör nr 2 i skogen utan att gräva ner det?
 
Jo, det var det jag tänkte på, många hundägare tänker inte på just att kopplet även är skydd för hunden.

Det är ju samma sak med sånt här där idioter lägger ut köttbullar med spik i och sånt. Jag försvarar ju inte det agerandet, men om man har hunden kopplad så minskar ju sannolikheten rejält för att hunden äter nåt den inte ska.
Personer som lägger ut köttbullar med spik har jag svårt för. Mycket svårt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.