Krav på klubbtillhörighet för att tävla..

åka snålskjuts

Kul att se hur gamla etablerade organisationer ser möjligheter att åka snålskjuts på nya fenomen. Tänker på jämförelsen med skridskor. Vad skridskoförbundet gjort för långfärdsskridskon vet jag inte i detalj men de har isåfall inte kommunicerat det till oss vanliga långfärdsskridskoåkare. Så växer Vikingarännet fram och det skulle inte fövåna mig om det snart höjs liknande röster inför denna tävling.

Rätten att utföra dopingkontroll kan regleras i kontrakt med den tävlande i den mån dessa kontroller verkligen behövs vid breddidrott. Det borde vara upp till arrangören av tävlingarna att bestämma om man vill betala priset för att få förbundets välsignelse eller om man vill att det ska en "fri" tävling men så enkelt är det säkert inte.

Idrottsrörelsen vill naturligtvis styra, reglera och finansera sin verksamhet. Tänk om folk motionerar spontant utan kontroll! Hur skulle det se ut? :)
 
Re: åka snålskjuts

lml; sa:
Det borde vara upp till arrangören av tävlingarna att bestämma om man vill betala priset för att få förbundets välsignelse eller om man vill att det ska en "fri" tävling men så enkelt är det säkert inte.

Precis just så enkelt är det. Hitta på ett eget förbund, egna regler, egen tävling och kör. Inga problem.
Det finns ingen som hindrar någon från att göra det.
 
Andra organisationer?

Skulle det fungera med andra organisationer?

Om en långfärdspaddlare vill träffa likasinnade kan det fungera lika bra (eller kanske bättre) med Friluftsfrämjandet eller Frisksportarna. Skulle ett sådant medlemskap kunna godkännas vid tävling?

Vet att båda arrangerar kajakturer på vissa orter och på andra ställen går det säkert att dra igång ifall tillräckligt många medlemmar är intresserade.

Jag har ingen egen erfarenhet av Frisksportarna men har funderat på att prova en tur med dem. De gånger jag paddlat med Friluftsfrämjandet har starköl åkt fram på kvällen vilket jag inte uppskattar. Även om jag inte dricker själv har jag inget emot att andra dricker, men i vissa sammanhang tycker jag att det är olämpligt. Det är ca 10 år sedan jag var ute med dem senast och samma ledare varje gång. Vet därför inte hur det är i dag eller hur det var/är på andra håll.
 
Re: Andra organisationer?

PK Neelix; sa:
Om en långfärdspaddlare vill träffa likasinnade kan det fungera lika bra (eller kanske bättre) med Friluftsfrämjandet eller Frisksportarna. Skulle ett sådant medlemskap kunna godkännas vid tävling?

Det borde det göra, i alla fall om Friluftsfrämjandet/Frisksportarna är anslutet till Riksidrottsförbundet.

I och för sig är det väl inget som hindrar en tävlingsarrangör att anordna en kanottävling utan SKF:s inblandning/välsignelse. I så fall kan man väl ha vilka regler som helst. Än så länge anordnas de flesta lopp av kanotklubbar och då är det väl naturligt att följa SKF:s regler. Det ska bli intressant att se hur arrangören av SKM gör om förslaget om klubbtillhörighet går igenom.
 
Varför hitta en lösning på ett problem som inte borde finnas?

Jag har inget emot klubbar och har inga negativa erfarenheter, men så som jag paddlat hittills, långfärd och motion, så har jag inte haft nåt bevhov av klubbtillhörighet.

Jag kan faktiskt föreställa mig fördelarna allmänt med en kanotklubb, men i mitt fall har inget behov funnits, jag har kajaken hemma eller på båtklubben och paddlar med kamrater (eller ensam) som inte är med i klubbar.

Jag hälsade kort på kanotklubben Fridhemskanotisterna och blev mycket trevligt bemött och provpaddlade en kajak, men den klubben ligger flera mil hemifrån, och jag har tre olika, bra bryggor inom tre km och ytterligare en handfull inom en mil...

Däremot vill jag gärna paddla SKM 2005, och skulle se det som en komplikation om jag måste ha klubbmedlemsskpap för deltagande.
Dopingtest ställer jag gärna upp på ändå, det vore mycket smickrande och spännande...
 
Det är ingen ny regel

Regeln om att man skall vara medlem i "till förbundet ansluten förening" är inte ny. Redan idag är ordalydelsen så här:

1 §. Representationsregler
För att få delta i allmän tävling ska kanotist vara medlem i en till Förbundet ansluten förening. Om
särskilda skäl finns kan förbundsstyrelsen, efter skriftlig ansökan, lämna dispens från denna regel.
Sådan föreningstillhörighet krävs inte för kanotist, som är medborgare i annat nordiskt land. Inte
heller för kanotist som är medborgare i ett utomnordiskt land krävs sådan föreningstillhörighet om
han/hon fått tillstånd av sitt lands kanotförbund att delta i tävlingen. Har han/hon varit bosatt i
Sverige under minst två år, behöver han/hon inte ha tillstånd av kanotförbundet i sitt ursprungsland.
 
Jag tror, men vet inte, att SKM på något sätt varit sanktionerad av Kanotförbundet de senaste åren. (en av poängerna med det är att man i viss mån kan påverka så att exempelvis inte alla lopp ex. Göta Kanal, Dalsland etc går samma helg).

I ärlighetens namn är det sällan man ser förbundspersonal med batonger som är ute på tävlingarna för att se att reglerna efterlevs :) Det är möjligt att SKM är sanktionerad men att man ser genom fingrarna med vissa regler. Men det finns det säkert någon annan som är bättre byxad att svara på.

Skämt åsido - är inte säker på förhållandet mellan SKF och SKM men 2004 gällde åtminstone de av SKF beslutade reglerna för kanoter... Och jag vill minnas att tävlingen fanns med i förbundets tävlingsprogram.
 
Är regeln korrekt? Ingen arrangör idag kräver klubbtillhörighet av något slag för deltagande i motionsklassen och inte heller har någon arrangör krävt det under de år jag har motionspaddlat.
För att få deltaga i tävlingsklass eller SM krävs dock klubbtillhörighet och tävlingslicens.

Närbesläktat:
DKM verkar skrotat elitklassen och har bara en K1 klass för respektive dam och herr. Jag vet att SKM har funderingar på att förenkla klassreglerna pga att många avstod från att ställa upp då de tyckte att reglerna var för krångliga.

För att en enkel motionär som paddlar en gång i veckan eller mindre och är lite lockad av paddla ett långlopp är det ett stort steg att bli medlem i en kanotklubb.

Angående SKM och sanktionen tror jag att SKM mest var ute efter att få låna ljudanläggning, tält mm. SKM hölls just när drakbåtfestivalen avslutats. Fick intrycket att SKM fick en del hjälp av SKF med arrangemanget.
 
Man kan ju förstå att SKF måste ha en bestämd affärsmässig, på gränsen till militant, intällning för att alla tävlingar och arrangemang inte ska bli undantag från regeln.

Men nån j-kla urskiljning krävs nog trots allt; SKM lockar ju uppenbarligen många - och helt säkert är det nåt som på sikti gynnar SKF i och med att motionspaddling kan bli en intressant förlängning av det hela.
Själv köpte jag motionskajak efter SKM, och om jag med den om några år hamnar i en klubb - så är väl alla nöjda och glada.
 
Imnte alltid välkommen

Tyvärr så har inte alla klubbar långfärdsverksamhet. Så vad ska jag då göra där? Ska jag åka 7-10 mil för att träna eller vara aktiv i någon annan klubb?

Tror att SKF skulle tjäna mer om man satsade på långfärdspaddling också. Det är där pengarna finns att tjäna med tex kurer, företagspaddlingar mm.

Varför inte ta ut en högre utgift för vuxna paddlare för att täcka en del av bidrag man går miste om eller låta de som deltar i basängträning etc få betala en större del av kostnaden. Finns viljan så finns det lösningar.
 
Re: Imnte alltid välkommen

Magnus_74; sa:
Tyvärr så har inte alla klubbar långfärdsverksamhet. Så vad ska jag då göra där?

Tävlingskanotister har mycket att lära ut i form av teknik och träning. Långfärderna blir myckt roligare ifall man slipper skador och utmattning pga dålig teknik och träning.

SKF och många kanotklubbar lever av tradition i stort på bidrag. Precis som du tycker jag att förbundet måste vidga sina vyer och kan t.ex. arrangera kurser, certifiering av ledare. Certifierade ledare/instruktörer kan betala en årsavgift till SKF. Även kanotcentralerna borde kunna betala en avgift (kanske de redan gör?).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peifen Krav på kajakledare inom Friluftsfrämjandet Paddling allmänt 48
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
avslutmedlemskap0904 Karta på havskajaken Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.