kråkbär eller blåbär?

Blåbär

Vilket bär som är nyttigast beror på vad man menar... vitaminer brukade vara det man gick efter tidigare medan många idag mest hänvisar till antioxidanter. Blåbär innehåller stora mängder antioxidanter och mest forskning har nog gjorts om blåbär. / Anette
 
Senast ändrad:
skörbjugg?

Poängen med blåbär och kråkbär är väl att de innehåller askorbinsyra, c-vitamin, så man slipper skörbjugg, om nu överlevnadssituationen drar ut på tiden (månader för skörbjugg att utvecklas?). Dessutom tror många initierade att c-vitamin motverkar uppkomst av förkylningar.

Raskesven

Tja, det tar minst 8-10 veckor för att utveckla skörbjugg, så har man inte blivit räddad tills dess...
 
Skörbjugg är ju bara en sidoeffekt av att huden bli mindre elastisk när man får brist på C-vitamin.

Värre är att man får torrsprickor i huden (medför småsår) och att naglarna brister lättare.

Särskilt illa är det torra och kalla vinterdagar.

Nypon is da fing, femton-tjugo gånger så mycket C-vitamin som apelsiner...
 
Skörbjugg är ju bara en sidoeffekt av att huden bli mindre elastisk när man får brist på C-vitamin.

Värre är att man får torrsprickor i huden (medför småsår) och att naglarna brister lättare.

Särskilt illa är det torra och kalla vinterdagar.

Nypon is da fing, femton-tjugo gånger så mycket C-vitamin som apelsiner...
Trist bara att blåbär är så svårhittade under vinterhalvåret. Och att nypon knappt växer i vilt i den landsända där vi har vinter. Å andra sidan tar det nog ett tag att utveckla torrsprickor pga vitC-brist, däremot blir man snabbt torr när man svälter för att kroppen sparar fett och proteiner i diverse hudsekret (t ex blir tårvätskan annorlunda liksom läpparna, som torkar som fnöske)
 
Enligt arméns överlevnadshandbok innehåller BÅDE kråkbär och blåbär mycket låga halter av C-vitamin. Blåbär är dock verksamma mot magåkommor (de har alltså inte laxerande verkan som skrivits tidigare). Det sistnämnda kanske också beror på hur mycket man äter, för mycket bär gör måhända att man får diarré ändå?
 
Jag har för mig att blåbär för övrigt innehåller en del protein som de flesta andra bär saknar.
 
Om vi nu snackar C-vitamin så är det ju inga problem att hitta året runt. Tall och granbarrs te känner de flesta till som dessutom innehåller det betydligt mer C-vitamin än många bär som växer på ris, typ blåbär och kråkbär.

/mattias
 
Det mentala välbefinnandet av att överhuvudtaget finna något att äta är inte att förakta!



att ge magen något att jobba med är ochså viktigt,

vet man om att det behöver kompletteras med fiber för att inte förlora energi i en magsjuka så

kan man stoppa i sig lite gräs eller löv.

hittar jag blåbär eller svamp i en överlevnadssituation så tackar jag och tar emot

/H
 
Inte för att äckla....

Men nu när vi börjar nästan hamna på överlevnad, så har jag läst att maginnehållet på hare, ren och myskoxe eller andra "gräsätare" äts pga vitaminer av en del urinvånare (och andra) norr om polcirkeln, snabbaste referensen jag kom att tänka på är Peter Freuchen.

Han och en kompanjon (Knud Rasmusen) öppnade en handelsstation på Grönland under tidigt 1900-tal och Peter gifte sig med en grönländska, stationen döptes till Thule. För de som känner till Freuchen och Grönland vet att han fick lämna området, det blev USA:s och NATO:s THULE bas, vet inte om den har lämnats tillbaks till Grönland än.

Kul med värdelöst vetande ibland...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.