Överlever man på Blåbär?
Det klingade en bekant klocka i huvudet när jag läste om blåbär och överlevnad. Vet inget om kråkbär, men följande är hämtat ur Ny Tekniks miniproblem. Det kanske svarar på halva frågan...
http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=30037
---snip---
I överlevnadsteknik får man lära sig att hitta föda i naturen, så att man kan klara en lång tid utan annan mat. Men det får inte vara så ansträngande att få tag på födan, att detta kräver mer energi än man sedan kan tillgodogöra sig. Hur är det då med blåbär, som ger cirka 2 MJ/kg (MJ = megajoule)? Är det kanske bättre att nöja sig med att ligga still och dricka vatten, istället för att jaga runt efter blåbär?
Lösningen:
Många bantare är mer bekanta med energienheten "kalorier". Ibland står det i tabellerna bara "kalori" och då menar de kilokalori. 1 kcal (kilokalori) = 4,19 kJ (kilojoule). En vuxen person behöver per dygn och vid normalt arbete ca 2 000 - 3 000 kcal, eller 8 - 12 MJ. Det motsvarar energiinnehållet i 4 - 6 kg blåbär, eller ca 10 liter bär. Om man bara vilar kräver kroppen endast drygt häften så mycket energi. Hittar man riktigt bra blåbärsställen kan det löna sig energimässigt att plocka och äta bären, men ibland är det en ren energiförlust. Förvånansvärt nog är energiinnehållet i äpplen och apelsiner bara obetydligt högre än i blåbär. Däremot ger 1 kg banan dubbelt så mycket energi, 1 kg russin drygt 6 gånger så mycket och 1 kg hasselnötter nästan 15 gånger så mycket.
---snap---
Jag kan hålla med om att blåbär är gott, mycket godare än kråkbär! Får man det serverat som paj innehåller de dessutom mer energi

Att naturen inte uppfunnit blåbärspaj-träd är för mig ett mysterium
Kram, Daniel