kråkbär eller blåbär?

vilket av dessa bär innehåller mest nyttigheter? läste i en överlevnadsbok att kråkbär skulle vara innehållsrika! Jag tvivlar på detta! någon som kan kommentera detta.
 
Mums

Om jag hade tillgång till bägge bären så hade jag helt klart satsat på blåbären. Dessutom som någon var inne på så är det ju otroligt gott med blåbär. Brukar själv vräka i mej så fort jag kommer förbi ett blåbärställe.

/g
 
Re: Mums

strand; sa:
Om jag hade tillgång till bägge bären så hade jag helt klart satsat på blåbären. Dessutom som någon var inne på så är det ju otroligt gott med blåbär. Brukar själv vräka i mej så fort jag kommer förbi ett blåbärställe.

/g
Jag och min sambo brukar fylla frysen med 20-30 liter blåbär. Finns det något annat sätt att klara vintern :)
 
Reibel; sa:
vilket av dessa bär innehåller mest nyttigheter? läste i en överlevnadsbok att kråkbär skulle vara innehållsrika! Jag tvivlar på detta! någon som kan kommentera detta.

Jag har för mig att jag läst det motsatta i någon flora eller överlevndasbok - att näringsinnehållet i kråkbär inte är tillräckligt högt för att göra dem intressanta som föda.
 
Bär är väl mest krydda?

Men egentligen... i en överlevnadssituation skulle i alla fall inte jag satsa på att käka bär som bara till 15% består av annat än vatten, och som i stora mängder kan ge diarré. Därför känns diskussionen en smula akademisk. De fiiiina nyttiga vitaminerna och antioxidanterna i blåbär är nog mest lyx.

Jag kan satsa en slant på att vad som anses vara "nyttigt" i tidningar som Iform och Aftonbladet är något annat än vad man överlever längst på i skogen.
Jag skulle käka rötter och använda bären som krydda.
 
Om man jämför olika analyser av bären ser man att blåbären innehåller mest nyttigheter. Värdena kan dock skilja sig en hel del innom samma art beroende på vilken analysmetod, var man rent geografiskt har plockat dem, vilket mognads stadie bären är i och hur man förvarat bären innan analys. Jag tycker absolut man ska använda bär i en överlevnadssituation, då de smakar gott och tillför kroppen en aning socker. Det är dock inget man lever på utan det ska komletteras med annan föda. Man brukar inte rekommendera mer än ca 1-2 liter bär per/dygn. Men vissa är ju mer känsliga än andra så det lite upp till var och en.
 
Visst är det ju så Martin, att du i en skarp överlevnadssituation bör lägga kraften på att skaffa och inta annan föda än bär (personligen skulle jag om så bjöds satsa på vilt såsom fågel och fisk etc, men det hör väl inte till den här tråden).

Här avhandlade vi nämligen nyttigheten hos blåbär kontra kråkbär. Och i den frågan kan du ju (om du misstror Aftonbladet och Iform) läsa direkt från Bostonbaserade Tuftuniversitets (som gjorde studien) hemsida http://enews.tufts.edu/stories/031102PowerOfBlue.htm

Enligt deras studie är blåbär bra mycket intressantare ur en nyttighetsapekt än enbart som smaksättare.

/ G
 
Överlever man på Blåbär?

Det klingade en bekant klocka i huvudet när jag läste om blåbär och överlevnad. Vet inget om kråkbär, men följande är hämtat ur Ny Tekniks miniproblem. Det kanske svarar på halva frågan...
http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=30037

---snip---
I överlevnadsteknik får man lära sig att hitta föda i naturen, så att man kan klara en lång tid utan annan mat. Men det får inte vara så ansträngande att få tag på födan, att detta kräver mer energi än man sedan kan tillgodogöra sig. Hur är det då med blåbär, som ger cirka 2 MJ/kg (MJ = megajoule)? Är det kanske bättre att nöja sig med att ligga still och dricka vatten, istället för att jaga runt efter blåbär?

Lösningen:
Många bantare är mer bekanta med energienheten "kalorier". Ibland står det i tabellerna bara "kalori" och då menar de kilokalori. 1 kcal (kilokalori) = 4,19 kJ (kilojoule). En vuxen person behöver per dygn och vid normalt arbete ca 2 000 - 3 000 kcal, eller 8 - 12 MJ. Det motsvarar energiinnehållet i 4 - 6 kg blåbär, eller ca 10 liter bär. Om man bara vilar kräver kroppen endast drygt häften så mycket energi. Hittar man riktigt bra blåbärsställen kan det löna sig energimässigt att plocka och äta bären, men ibland är det en ren energiförlust. Förvånansvärt nog är energiinnehållet i äpplen och apelsiner bara obetydligt högre än i blåbär. Däremot ger 1 kg banan dubbelt så mycket energi, 1 kg russin drygt 6 gånger så mycket och 1 kg hasselnötter nästan 15 gånger så mycket.
---snap---

Jag kan hålla med om att blåbär är gott, mycket godare än kråkbär! Får man det serverat som paj innehåller de dessutom mer energi :) Att naturen inte uppfunnit blåbärspaj-träd är för mig ett mysterium :)

Kram, Daniel
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.