kråkbär eller blåbär?

10 liter blåbär (eller kråkbär) är ca 2 h jobb. Hur sedan magen känns efter 10 l blåbär vet jag dock inte, men man bli nog lite blå om munnen.
 
Näää.... nu kan jag inte låte bli! Kråkbär käkar man iförbifarten om man är törstig eller bara lite sugen. Blåbär plockar man hem till frysen för att göra sylt å annat. Har väl aldrig sett kråkbärspaj.
Källa: Farmor Emma, min mor och alla tanter i hela tornedalen.
Överlevnad. Jag skulle nog inte satsa på att jaga bananer om jag var i de kalhuggna ödemarkerna i norr eller vilse i granskogshlevetet i söder. Det skulle nog var att ligga lågt och tända rökar.
I norr har man tuschlaven som man kan skrapa av stenar om det kniper, ripsnaror, fiska å varför inte satsa på att fånga en ren. Bär? Bara det man kan repa i handen.
Härnere i söder behöver man bara lyssna efter billjuden.
Källa: egna funderinger, har aldrig varit i en "överlevnadssituation" förutom i skolan
 
Poängen med blåbär och kråkbär är väl att de innehåller askorbinsyra, c-vitamin, så man slipper skörbjugg, om nu överlevnadssituationen drar ut på tiden (månader för skörbjugg att utvecklas?). Dessutom tror många initierade att c-vitamin motverkar uppkomst av förkylningar.

Raskesven
 
Ska man ha i sig C-vitan så är väl tallbarrste vettigare (det finns framförallt tillgängligt året runt).

När det gäller blåbärsmängden har jag för mig att jag läste i överlevnadsböckerna att man bör äta max en halvliter per dygn för annars kommer man att råka ut för enorma vätskeförluster på grund av den lösa magen.

Nån deciliter blåbär rekommenderar de som sammandragande (MOT lös mage), men ökar man mängden blir det alltså det omvända.
 
Läs i Vilda växter som mat och medicin

Hej alla,

alla svaren på era frågor finns i boken "Vilda växter som mat och medicin" av Stefan Källman, ICA Bokförlag.

Här finns analysresultat, recept, historisk användning och engenomgång just av svältfysiologin i en överlevnadssituation.

Mvh

Jannep
 

avslutad210712

Gäst
I en överlevnadssituation

skulle jag väl äta kråkbär men knappast annars för goda är de knappast men smaken är olika. Så om det finns både blåbär och kråkbär så är mitt val mer än enkelt.
 
Raskesven; sa:
Tallen finns c.a. upp till Arjeplogsfjällen.

Raskesven
I utanten av Kiruna finns tall, finns även rätt gott om dem vid Torneträsk (Kaisepakte). Jag misstänker dock att de kräver relativt skyddad terräng. Uppströms Rautasälven ovan trädgränsen har jag t o m hittat rönn.
Man ska nog inte lita på att talltillgången är god, men i nödsituation tar man sig i allmänhet ner till lägre terräng där barrträd kan finnas. En tall räcker till många koppar te? ;)
 
IslandTraveller; sa:
Raskesven; sa:
Tallen finns c.a. upp till Arjeplogsfjällen.

Raskesven
I utanten av Kiruna finns tall, finns även rätt gott om dem vid Torneträsk (Kaisepakte). Jag misstänker dock att de kräver relativt skyddad terräng. Uppströms Rautasälven ovan trädgränsen har jag t o m hittat rönn.
Man ska nog inte lita på att talltillgången är god, men i nödsituation tar man sig i allmänhet ner till lägre terräng där barrträd kan finnas. En tall räcker till många koppar te? ;)
I fjällvärlden? Verkligen? Fel av mig i så fall. Jag vandrade förbi Blassavardo i Arjeplogsfjällen (Laisälven väster om Adolfström) i somras, där det fanns ett gammalt tallbestånd. Enligt Grundsten, "Arjeplogsfjällen- Turbeskrivningar", utgör det beståndet ett för tallen "extremt västligt utpostläge". Bra att man lär sig något nytt:)

Raskesven
 
EN DEL ANVÄNDER BARA HUVUDET TILL ATT SÄTTA MÖSSAN PÅ !!!

Gunnar Andersson använder uttrycket "skarp överlevnadssituation" men begriper inte ens att om man har gevär och fiskeredskap med sej så befinner man sig inte i någon "skarp överlevnadssituation " utan på jakt- och fisketur !!!

Försök att fatta att i en sann överlevnadssituation sitter man inte och väljer mellan blåbär, fisk eller viltkött - helt enkelt därför att några sådana valmöjligheter inte existerar !!!
 
Re: EN DEL ANVÄNDER BARA HUVUDET TILL ATT SÄTTA MÖSSAN PÅ !!!

kodning; sa:
Gunnar Andersson använder uttrycket "skarp överlevnadssituation" men begriper inte ens att om man har gevär och fiskeredskap med sej så befinner man sig inte i någon "skarp överlevnadssituation " utan på jakt- och fisketur !!!

Försök att fatta att i en sann överlevnadssituation sitter man inte och väljer mellan blåbär, fisk eller viltkött - helt enkelt därför att några sådana valmöjligheter inte existerar !!!

Ett ödmjukt inlägg. Hoppas Gunnar inte har väntat tre år på det svaret.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.