Kort paus på långcyklingen

När man har tänkt att göra en lång runda och vet att det är lång tid på sadeln som gäller så kan man faktiskt ha med ett litet tält och sova några timmar när man cyklat länge, och alltså fortsätta när man vaknat.

Detta föreslogs av en kompis inför en runda på närmare 50 mil. Bra förslag tyckte jag, och jag hade inte kommit på det själv.

Så, man kan dela upp långrundan på så sätt faktiskt.

Hur tänker ni kring långa ”vanliga” pass?

avslutat260323

Avslutat
Är det en dagstur hemifrån hade jag nog hellre spänt upp en hammock. Men annars tar jag tält vid cykelsemester. 50 mil för mig skulle dock kräva flera nätter så då hade jag tagit tält.

Senast ändrad:
Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Blir minst ett par kg för tält sovsäck och liggunderlag vettigt att packa kompakt. Ett lätt kök och mat skulle också ingå för min del. Pratar du om en randonneur -tur?

Thure

HasseQ

Avslutat
Finns tusentals bloggar och siter & FBgrupper om detta, dvs Biketouring & Bikepacking. Dvs cykla mer el mindre långt med campinggrejjor.

Aktuellt

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips från runt om i Norden!
När man har tänkt att göra en lång runda och vet att det är lång tid på sadeln som gäller så kan man faktiskt ha med ett litet tält och sova några timmar när man cyklat länge, och alltså fortsätta när man vaknat.

Detta föreslogs av en kompis inför en runda på närmare 50 mil. Bra förslag tyckte jag, och jag hade inte kommit på det själv.

Så, man kan dela upp långrundan på så sätt faktiskt.

Hur tänker ni kring långa ”vanliga” pass?
Jag skulle kanske definiera ett vanligt långpass som ett som inte kräver någon särskild övernattnings- eller ens rastutrustning. Men behöver man sova kan man ju göra det bekvämare för sig än att bara lägga sig under en gran, även om det också ska gå bra.

Vilken cykeltyp skall du använda?

Skall man cykla långt och hyfsat fort så kommer packningen att störa luftmotstånd och balans samt skapa svajning i ekipaget. Bikepacking dvs relativt små väskor väl fixerade till ram styre och sadel tar hyfsat hand om den problematiken på konventionella cyklar.
Ett annat koncept som ger bra stabilitet men visst luftmotstånd är lågt sittande sidoväskor på framgaffeln.

Tvåhjuliga liggcyklar har mindre sådana problem upplever jag.

Thure

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.