Kort paus på långcyklingen

När man har tänkt att göra en lång runda och vet att det är lång tid på sadeln som gäller så kan man faktiskt ha med ett litet tält och sova några timmar när man cyklat länge, och alltså fortsätta när man vaknat.

Detta föreslogs av en kompis inför en runda på närmare 50 mil. Bra förslag tyckte jag, och jag hade inte kommit på det själv.

Så, man kan dela upp långrundan på så sätt faktiskt.

Hur tänker ni kring långa ”vanliga” pass?

Är det en dagstur hemifrån hade jag nog hellre spänt upp en hammock. Men annars tar jag tält vid cykelsemester. 50 mil för mig skulle dock kräva flera nätter så då hade jag tagit tält.

Senast ändrad:

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Blir minst ett par kg för tält sovsäck och liggunderlag vettigt att packa kompakt. Ett lätt kök och mat skulle också ingå för min del. Pratar du om en randonneur -tur?

Thure

HasseQ

Temp. avstängd
Finns tusentals bloggar och siter & FBgrupper om detta, dvs Biketouring & Bikepacking. Dvs cykla mer el mindre långt med campinggrejjor.

När man har tänkt att göra en lång runda och vet att det är lång tid på sadeln som gäller så kan man faktiskt ha med ett litet tält och sova några timmar när man cyklat länge, och alltså fortsätta när man vaknat.

Detta föreslogs av en kompis inför en runda på närmare 50 mil. Bra förslag tyckte jag, och jag hade inte kommit på det själv.

Så, man kan dela upp långrundan på så sätt faktiskt.

Hur tänker ni kring långa ”vanliga” pass?
Jag skulle kanske definiera ett vanligt långpass som ett som inte kräver någon särskild övernattnings- eller ens rastutrustning. Men behöver man sova kan man ju göra det bekvämare för sig än att bara lägga sig under en gran, även om det också ska gå bra.

Vilken cykeltyp skall du använda?

Skall man cykla långt och hyfsat fort så kommer packningen att störa luftmotstånd och balans samt skapa svajning i ekipaget. Bikepacking dvs relativt små väskor väl fixerade till ram styre och sadel tar hyfsat hand om den problematiken på konventionella cyklar.
Ett annat koncept som ger bra stabilitet men visst luftmotstånd är lågt sittande sidoväskor på framgaffeln.

Tvåhjuliga liggcyklar har mindre sådana problem upplever jag.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips