Kort-hudar, bra eller dåligt?

Har också gjort egna stighudar efter den här länken http://www.agavegroup.com/?page_id=62 och jag använde plåt från en konservburk och det funkade inte alls, plåten var för vek.
Så jag gjorde nya plåtar och nu använde jag rostfri plåt ungefär 1mm tjock som jag fick tag på i jobbet och nu blev det mycket bättre.
Ni som tänker göra egna korta stighudar se till att använda en lite tjockare och styvare plåt så
kommer det att fungera utmärkt.
Mina skidor är som smalast 50mm och det skulle nog fungera med Black Diamonds smalaste kickerskins också, jag använde bara mina stighudarna en förmiddag på min skidtur övrig tid körde jag med valla. Det ska vara skaplig lutning för att vallan inte ska räcka till.
Att åka ner för med stighudarna är lite obehagligt för det "hugger" ibland. Att åka i mjuk snö funkar men när man kommer till hårdare snö blir det svårare att hålla sig på benen.

Tomas
 

Bilagor

  • P1000443 Mina stighudar.jpg
    P1000443 Mina stighudar.jpg
    19 KB · Visningar: 656
Fan.

Alla bilderna jag tänkte lägga ut ser ut som skit. Det beror enbart på ren okunskap, jag föredrar peka-klicka-kameror framför systemdito.

Om ni vill ska jag ändå försöka mig på en beskrivning. Principen är alltså att stighudarna - som är korta och endast sitter under själva spannet - är fästa i sin framkant med ett metallbleck, som sticks in i skidan från skidans undersida. För att göra infästningen mer hållbar så limmar man fast en insats/insert i skidan. Insatsen tillverkas av plexiplast, och metallblecket sticks när allt är färdigt in i insatsen.

Material:
0.7 mm stålplåt
plåtsax
näbbtång
3mm plexiplast
planfil
nål-/låsfilar
borrmaskin m borrar 2-5mm
epoxylim
stighud på rålängd, anpassad efter skidans bred
ett par skidor du vågar sätta borren i...

1. Fundera igenom var på skidorna du vill ha hudarna. När du väl borrat för insatsen kan du inte längre flytta stighudens framkant. Mät och märk upp. Stighudens bredd liksom formen på metallblecket kommer förstås att påverkas av om du har ett par 5 eller 7cm breda skidor.
2. Rita upp metallbleckets profil (bild) på plåten. Klipp ut. Se till att de rektangulära "hornen" (15x20mm, bilden) är exakta och tillräckligt långa för att gå igenom dina skidor. Förböj upp hornen och "taggarna" (de i metallbläckets bakkant, som kommer att hålla fast stighudarna).
3. Klipp till stighudarna så de passar i metallblecken. Bränn av stighudarnas kanter (bra med handskar här, annars lossnar tre miljarder små ettriga plasthår som svider i skinnet och inte går bort). Gör hål i stighuden för "taggarna", stick in dessa och böj ned dem, banka fast. Se fotot i mitt tidigare inlägg (även om jag där använt en kopparplåtbit).
4. Är "hornen" på plåtbiten lika breda, symmetriska, och 90 grader i alla vinklar? Bra. Då åker vi:
5. Såga ut en bit plexiplast, ca 28x33 mm (se bilden "plexibit, utsågad"). Försiktigt.
6. Märk ut med stift/kniv spåret som går 4mm från ena långsidan och parallellt med denna. Såga lätt i spåret (ca 1mm djupt) med en bågfil. Såga rakt!
7. Ta en planfil och fila (ja, det tar tid!) ned det gråmålade området på bilden. Filens sida lägger du an mot sågspåret du nyss gjorde så du inte glider med filen. Den 4mm breda "åsen" är helt vital att skydda, annars får du börja om. När du är färdig så sticker den 4mm breda åsen upp ca 1,5-1,7mm ur den övriga, nedfilade plasten (detta beror på hur tjock plåt du valt!).
8. Du har nu filat fram en plastbit som i profil ser ut som ett L. Om du sågar den mitt itu (tvärsöver, inte längs med!) så har du 2 st L-formade plastbitar (du kunde valt att göra dessa var för sig, men det blir en h-vetes massa mer jobb). Såga den mitt itu. Du har nu plastprofilerna som på nästa bild heter "plast, profil".
9. Bilden "plast, uppifrån" visar hur plast-L:en kommer att sitta när du limmat fast dem i skidan. I det spår som bildas mellan dem kommer plåtbitens "horn" att sticka upp när du fäster stighudarna. När du provat att klämma ihop dem som på bilden "plast, uppifrån" och sett att dina "horn" passar (om inte: fila på hornen och/eller plastbiten!) så kan du limma ihop plastbitarna, med en liten sträng lim på "4mm-åsarna".
10. Mät och borra och fila fram två spår i skidan (ja, rakt igenom) där du sen ska limma in dina plastprofiler. Om du först förborrar så är sedan en 5mm borr lämplig, sen filar du ut det sista.
11. Limma in dina hoplimmade plastbitar i skidan. Ta FÖRSIKTIGT med lim, annars riskerar du att dina "spår" för "hornen" geggar igen (och det suger...)
12. Nu har du en skida med i-limmade plastbitar som tillsammans bildar ett spår, i vilket du kan sticka in "hornen" på din plåtbit, som du redan fäst ihop med stighuden. Testa att det fungerar, provåk, kapa hudarna i bakkant till rätt längd.
13. Ja just det, du har ju en skida kvar!

Fint och kreativt bygge! Jag rekommenderar aldrig att man bygger saker i plexiplast om det är akrylplast som avses. Lexan, dvs. polykarbonat är inte lika sprött och ett bättre val. Maskinleverantörer som Momentum har glidplast som är ännu bättre.
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag invigde ett par åsnes Amundsen med fellelås för några veckor sedan.
Skidorna underbara, intrycket av kortfellerna är mer blandat.
Som någon annan i tråden tyckte jag fästena krävde rätt mycket lirkande. När vi råkade ut för nyfallen kramsnö var åkningen väldigt onjutbar, en halv snögubbe under varje skida. (Typiskt nog i en ihållande uppförsbacke där fästet behövdes)

I lätt uppförsbacke eller på platten med motvind utan pulka var de också sådär... Visst tar man sig framåt, men vallade skidor hade varit oändligt mycket lättare.

Men när det bär brantare uppför, och i synnerhet med brorsdottern i pulka bakpå var kortfellerna kanon. De gav också "lagom" broms nedför (med tanke på pulkan och dess dyra last)

Allt sammantaget är det en bra kompromiss, önskar bara att man kunde växla till valla lika lätt.
 
Uppenbart är att det behövs skidor med tre bottnar. Bra glid på flatan, halvfäste för måttliga backar och superfäste för branta backar.
Skidremmarna framför bindningarna ger nummer tre och nr ett och två kan jag oftast valla till. KISS men funkis.
Imponerad av husfliten.
 
Uppenbart är att det behövs skidor med tre bottnar. Bra glid på flatan, halvfäste för måttliga backar och superfäste för branta backar.
Skidremmarna framför bindningarna ger nummer tre och nr ett och två kan jag oftast valla till. KISS men funkis.
Imponerad av husfliten.

Ja, rem eller snöre löser ofta problemet.

...möjligen gul lampa dock om det sitter stålkant på skidan...

//J
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips