Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula)

Jag har ett par Tegsnäs med rödsula (vallningsfria) som är helt perfekta i de flesta lägen. Ibland önskar jag mig dock bättre fäste, t ex vid branta uppförsbackar när det är isigt, eller när pulka ska dras.

Är det någon som testat någon form av stighudar för dessa skidor? Har läst på forumet att åtminstone de med björksula har en förmåga att släppa träflisor när man drar av fastklistrade hudar, och det är ju inte så trevlig. Beter sig rödsulan på samma sätt?

Kort och gott: har någon erfarenhet av att använda Tegsnäs rödsula med stighudar?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jo, jag vet att stighudar ska klistras fast på något sätt. Nu är jag mest ute efter om någon faktiskt använt stighudar till Tegsnäs rödsula, och om det i så fall funkat bra.

Geckos verkar spännande. Ska kolla på det!

Hejsan.

Jag har använt stighudar på mina Tegsnäsare, även de med rödsula, i dryga 30 år. Och visst kan det lossna lite tunna flisor, men det är inget som påverkar skidorna negativt.

Däremot blir ju stighudarnas klister lite sämre av att få flisor i sig om man vill använda dom på andra skidor.

Hur bra stighudar med gekko ”klister” funkar på tur har jag dock ingen koll på.

/ Stefan

Hejsan,

Tjaaaa, tror att det är ett par Black Diamond (10 år gamla eller så...) jag kör på nu för tiden. Har väl avverkat ett 10-tal stighudar till olika skidor genom åren, så det är svårt att minnas. Det sagt finns det två saker som jag definitivt skulle rekommendera förutom det uppenbara som rätt bredd och längd.

1: Köp stighudar med mohair som "päls". Glider mycket bättre än nylon och betydligt trevligare skidkänsla.

2: Se till att stighudarna går att fästa i fram+bak - kant, som en försäkring mot att de lossnar om limmet skulle bli snöigt eller dåligt.

Något som liknar dessa hade jag satsat på https://www.skistart.com/p-69792-fischer-super-skin-mohair.aspx

/ Stefan

Jo, jag vet att stighudar ska klistras fast på något sätt. Nu är jag mest ute efter om någon faktiskt använt stighudar till Tegsnäs rödsula, och om det i så fall funkat bra.

Geckos verkar spännande. Ska kolla på det!
Hejsan.

Jag har använt stighudar på mina Tegsnäsare, även de med rödsula, i dryga 30 år. Och visst kan det lossna lite tunna flisor, men det är inget som påverkar skidorna negativt.

Däremot blir ju stighudarnas klister lite sämre av att få flisor i sig om man vill använda dom på andra skidor.

Hur bra stighudar med gekko ”klister” funkar på tur har jag dock ingen koll på.

/ Stefan
Tycker Gekko har en del fördelar. Förutom att du slipper klistret så väger de relativt lite och klibbar inte ihop med sig själv men framförallt är de lätta att hålla rena om det fastnar tex barr, mossa eller näver. Går i regel bra att bara borsta av eller rengöra med vatten. Stighuden skärs till med en medföljande kniv så att den passar skidan.

’Edit: ska också tillägga att de har mohair på pälssidan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips