Kort-hudar, bra eller dåligt?

Jag ska skaffa ny turutrustning och skulle vilja höra lite vad ni tycker om korta stighudar? Det verkar lättsamt och bra, speciellt om man ska dra pulka. Men jag har även hört från olika håll att de är helt överskattade, och att man inte får riktigt bra fäste när det börjar luta uppåt.

Jag undrar även om det är någon som har fellelås på sina korthudar? Fungerar det bra, eller är det risk att hålen isar igen?
 
Min erfarenhet är att de fungerar alldeles utmärkt uppför. I nerförsbackar "hugger" de ibland. Detta kan dock bero på bristande teknik från min sida.
Jag kommer aldrig att gå tillbaka till hellånga hudar.

HåkanF
 
Jag har Åsnes Vikfjell med s.k. fellelås och det funkar prima. Har bara använt hudarna två gånger och det gick helt OK att åka med dem även nedför (har 200 cm skidor och väger strax över 80 kg). Ser ingen risk att lite is skulle bli ett problem för montering av hudarna.
 
Som

jag skrivit i någon tidigare tråd är jag mycket nöjd med BDs kicker skins på mina breda telemarkskidor.

Thure
 
Tycker också det funkar utmärkt med korta hudar (BD), har bara haft problem med fäste vi branta backar i lössnö, men det är ju inte så konstigt, när det är snön under skidorna som skjutsar... och på topptur när det börjat luta mer än 15-18 grader.

tycker dom är underbara att dra pulka med "på platten", tillräckligt bra fäste, och bättre glid än hellånga.
 
Hellre valla/långa hudar

Jag har Åsnes Rago med korta stighudar som fästs med fellelås ungefär vid trampets början. Är INTE nöjd vid skidåkning utan pulka, med pulka har jag ingen erfarenhet. Visst ger de fäste uppför men inte mycket mer än bra valla, och nerför bromsar de desto mer! Inför årets fjälltur blir det hellånga hudar för min del.
 
Fellelås

skaffade mig nyligen ett par Åsnes Amundsen med fellelås, testade åka på vanlig skidspår men blev besviken. M;ycket dåligt glid framåt..(med hudarna på).... var tvungen ta bort dem och valla fäste med vanlig burkvalla.
Kan nog tänka mig att de funkar bra om man skall "gå" uppför... eller med jäkligt tung pulka.

Någon som vet om denna typ av skida måste behandlas som en vanlig löpskida, alltså med grundvax osv....
 
skaffade mig nyligen ett par Åsnes Amundsen med fellelås, testade åka på vanlig skidspår men blev besviken. M;ycket dåligt glid framåt..(med hudarna på).... var tvungen ta bort dem och valla fäste med vanlig burkvalla.
Kan nog tänka mig att de funkar bra om man skall "gå" uppför... eller med jäkligt tung pulka.

Någon som vet om denna typ av skida måste behandlas som en vanlig löpskida, alltså med grundvax osv....

Du ska vara glad att det var dåligt glid i skidspåret med hudar eftersom stighudar ju inte till för att åka i spår med, utan just för att gå uppför :)
 
Fellelås

Köpte varsit par Åsnes Amundsen med fellelås
frugan o jag. Efter att vi väl klippt till rätt längd ( lite mer än vad som
föreslogs) är vi väldigt nöjda med fellelås.
Fungerar även väldigt bra utför vilket är tanken .
 
Vad bra...

.. då blir jag lungnare. Trodde det var nått som hade att göra just med "låset", att det där det "bromsade".
(Inte använt hudar förut mer än bara testat.)
 
Jag har ägnat större delen av kvällen åt att skapa mina egna korta stighudar efter Åsnes modell... Fästena i skidan har tagit mest tid. Återkommer med bilder. Någon som är intresserad?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
Ralphandersson Kort tur längs vinterled från Bydalsfjällen? Turskidåkning 2
santa_klaus Kort stugtur för nybörjare Turskidåkning 30
DanielK Kort nybörjartur i vinterfjällen? Turskidåkning 10
ades Funkar kort stighud på Åsnes (t.ex. Amundsen)? Turskidåkning 23
oberg_niklas Fulufjäll, kort vinter tur Turskidåkning 1
guldtramp vallningsfria+korta hudar Turskidåkning 5
david_k Inbyggda hudar Turskidåkning 9
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
mThureson Tjäktjapasset eller Sielmmavaggi via Nallo Turskidåkning 5
Lortkatt Reklamation eller normal skada? Turskidåkning 11
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
Gråbuse Tälttur i Harsa eller Orsa? Turskidåkning 1
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
Skidpojken Mohair eller syntet? Turskidåkning 2
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
AndersSupertramp Fellelås på fiskfjäll - bra eller obra Turskidåkning 3
Soleil Ottsjö eller Vålådalen i mars? Turskidåkning 5
Cloyanz Amundsen bc med skinlock eller Amundsen FL Wax Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
Kricko B Tur i Tyskland/Italien eller ?? Turskidåkning 1
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Emmmalundstrom Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Turskidåkning 2
Kricko B Hjälp! Mattermos eller inte? Turskidåkning 6
liquidmonkey primus power eller vinter gas? Turskidåkning 9
Calestar Randonee eller turskidor. Turskidåkning 4
offtrack Madshus eller Alpina för kalle-anka-fötter? Turskidåkning 4
flierman Testa vallningsbara - tejp, spray eller burkar? Turskidåkning 1
moa_k40 Bc bindning eller "vanlig" bindning? Snabbt svar! Turskidåkning 8
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
moa_k40 fjällskidor eller längdskidor? Turskidåkning 12
rispalt Katterjåkk eller Katterat -> Unna Allak Turskidåkning 6
robinb köpa turskida, åsnes ingstad eller amundsen? Turskidåkning 5
lawe Storlien, eller andra orter för vinterdagsturer på fjället Turskidåkning 5
rimn Skidra eller åka skidor? Turskidåkning 14
colle89 vallningsfritt, funkar det med kickerskins eller ej? Turskidåkning 7
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
Etriol Salomon x-adventure 89 eller fischer europa 99? Turskidåkning 0
colle890 Turskidor, vallningsfritt eller vallningsbara?? Turskidåkning 20
Rocky Mountain Åsnes Storetind eller Ingstad? behövs det extra platta? Turskidåkning 16
emeliem Åsnes eller Fischer? Turskidåkning 0
AnetteA Vallningsfria eller inte? Turskidåkning 25
seww Begagnade stighudar eller alt. till stighudar Turskidåkning 2
mimartin82 Vasaloppet (Öppetspår eller kortvasan) Turskidåkning 4
Sjobbe hel stålkant eller 3/4 stålkant Turskidåkning 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.